Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa GTS 300 Super : Lichtere variorolletjes en hardere trekveren steken ?


olivier_vespa

Aanbevolen berichten

Ik zou m'n vespa 300 GTS een beetje sneller willen laten optrekken. ( Rijdt met een leovince 4-road uitlaat )

Weet iemand hoeveel gram de variorolletjes zijn die er standaard inzitten ? en zou het iets uitmaken als ik iets lichtere laat steken ? zijn er enige nadelen aan verbonden ?( topsnelheid, betrouwbaarheid, rijgedrag )

En de trekveertjes vervangen door iets sterkere ? zou dat iets uitmaken ?

Laat jullie horen mechaniek-specialisten :) !

Link naar reactie

de 300 is een koppelmonster, de pk's zijn niet echt hoger als bij een 250 maar het koppel is wel hoger.

maw aftermarket spul gaat niet veel aan deze motor doen tenzij ge een malossi V4 kop laat monteren omdat de 300 dezelfde cilinderkop heeft als de 125(??!!).

andere gewichtjes helpen bijna niks, trekveerkes ook niet echt bij deze motor, een andere vario (malossi of liever een polini 9 rollen vario)met bijhorende drukveer en eventueel trekveerkes van 10-15% kunnen wel iets afdoen maar verwacht geen gekke dingen.

ik heb op de 125 IE super originele vario, malossi en polini vario getest, van de originele heb ik geen tijden geregistreerd maar de malossi was iets sneller als standaard en de polini was van 0-70(GPS) gemiddeld 2,6sec sneller dan de malossi.

op MV zat ook iemand met een 300 die een polini 9 rollen vario had gestoken en vond hem echt beter trekken enz.

Link naar reactie

andere vario en koppeling is beter voor de eerste respectievelijke 50 en 10 km /u. eens de koppeling pakt en de vario openstaat komt het op 't koppel vs pl van de motor aan en daar kan je niet veel meer aan doen. Steekt ne malossi en ge zijt wat rapper weg aan de lichten en daar stopt het.

Link naar reactie

hey knifeman, uitleg is niet slecht alleen dat van de vario klopt niet helemaal...

de koppeling werkt tot 20kmh, vanaf dan werkt de vario, in ons geval(125cc) werkt de ario tot 80 werkelijke kmh's, vanaf dan gaan we op de eindtransmissie rijden dmv meer toeren te maken.

koppeling helpt bij vertrekken, vario helpt bij het op snelheid komen.

Link naar reactie
hey knifeman, uitleg is niet slecht alleen dat van de vario klopt niet helemaal...

koppeling helpt bij vertrekken, vario helpt bij het op snelheid komen.

Dus volgens U zou het wel helpen om lichtere rolletjes en sterkere veertjes te steken ? Wat is dan het verschil met een volledige vario vervangen door een polini of malossi ?

Grtz olivier

Link naar reactie

ligt eraan, een 300cc is afgesteld op koppel en hoeft niet echt toeren te maken, eigenlijk zoud ge moeten "voelen" wat de motor doet en naargelang uw bevindingen aanpassen + tijdsmetingen doen.

dus als ge bijvoorbeeld een dip voelt bij het vertrekken (motor houd héél even in als de koppeling pakt) dan weet ge dat ge met een set trekveerkes van 10-15 of 20% dat probleem krijgt verholpen.

als ge voelt dat de motor even inhoud bij het uitkomen van een bocht terwijl ge gas geeft daar kan een sportvario wel bij helpen.

in sommige gevallen helpen sportvario's héél goed, zie nu naar mijn 125 IE super, tussen de malossi en polini zit 2,5 sec van 0 naar 70(GPS) dat de polini sneller is.(originele vario was trager als de malossi)

dat is de moeite en dat komt ook omdat de polini méér toeren toelaat(500 a 1000tr) dan de malossi.

omdat een 125cc niet zoveel koppel heeft is het beter om deze motor meer op toeren te laten trekken en daar is dus een sportvario op berekend.

ik weet van het MV forum dat er ook iemand een 300 super had voorzien van een polini vario en voelde het verschil ook goed maar vond dat de toeren meevielen dus ik neem aan dat polini ook effectief iedere vario voor iedere motor afstelt zoals ze adverteren want mijn vario met best. nr. 241.666 voor de 125 IE was gewoon perfect met de bijgeleverde gewichtjes en drukveer !

gewoon monteren en gassen !

voor een 300 zullen ze dan dus de vario geometrie én gewichtjes aangepast hebben om in het vermogensbereik van deze motor te blijven aangezien deze motor totaal anders is qua vermogens karakteristiek dan mijn motor.

denk eraan, qua acceleratietijd gaat ge in de meeste gevallen niet veel bijwinnen maar meestal in gasrespons enz. wel én je moet er rekening mee houden dat sommige sportvario's en bijhorende gewichten méér aandacht nodig hebben qua onderhoud.

Link naar reactie

ik heb trouwens gisteren mijn trekveerkes van malossi gemonteerd, ik heb eerst de witte geprobeerd, misschien ga ik de gele ook nog proberen.

waarom ik dit nu probeer ?

zoals ik al erder gezegd heb is een 125 niet echt voorzien van een koppelrijke motor en heeft dus toeren nodig, iedere keer als ik gas gaf met de originele koppeling trok hij even 'dood' bij het aangrijpen v/d koppeling.

met de sportvario's was het al ietske minder maar het was er nog.

nu heb ik de witte veerkes(lichtste van malossi voor de standaard koppeling) erin zitten en het is al beter, de witte zorgen ervoor dat de koppeling +-300trpm minder snel open gaat, bij mij resulteerd dit nu in een iets vlottere koppeling die de motor niet meer echt doodtrekt.

de motor blijft wel een fractie van een seconde op 1 toerental hangen bij het aangrijpen maar hij zakte tenminste niet meer weg.

ik denk dat de gele beter zijn...

de rode zijn uit den boze, die grijpen pas aan bij bijna 4000trpm :-p

voordeel aan de witte is dat het aangrijpings/lossingspunt v/d koppeling bijna hetzelfde is als origineel en daardoor zal de scooter bij kruipsnelheden niet nerveus rijden wat met die gele waarschijnlijk wel het geval gaat zijn.

iig al een goeie verbetering die witte veerkes :-)

Link naar reactie

ik heb trouwens gisteren mijn trekveerkes van malossi gemonteerd, ik heb eerst de witte geprobeerd, misschien ga ik de gele ook nog proberen.

waarom ik dit nu probeer ?

zoals ik al erder gezegd heb is een 125 niet echt voorzien van een koppelrijke motor en heeft dus toeren nodig, iedere keer als ik gas gaf met de originele koppeling trok hij even 'dood' bij het aangrijpen v/d koppeling.

met de sportvario's was het al ietske minder maar het was er nog.

nu heb ik de witte veerkes(lichtste van malossi voor de standaard koppeling) erin zitten en het is al beter, de witte zorgen ervoor dat de koppeling +-300trpm minder snel open gaat, bij mij resulteerd dit nu in een iets vlottere koppeling die de motor niet meer echt doodtrekt.

de motor blijft wel een fractie van een seconde op 1 toerental hangen bij het aangrijpen maar hij zakte tenminste niet meer weg.

ik denk dat de gele beter zijn...

de rode zijn uit den boze, die grijpen pas aan bij bijna 4000trpm :-p

voordeel aan de witte is dat het aangrijpings/lossingspunt v/d koppeling bijna hetzelfde is als origineel en daardoor zal de scooter bij kruipsnelheden niet nerveus rijden wat met die gele waarschijnlijk wel het geval gaat zijn.

iig al een goeie verbetering die witte veerkes :-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...