Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Van vespa gtv250cc naar LML 4T125... rare keuze of niet ?


Il Paperino

Aanbevolen berichten

Na 4 jaar met een GTV250 te hebben gereden " een kleine 25000km " werd het tijd om eens te veranderen.

Een aantal maanden lang in de knoop gelegen wat ik nu wou, een zwaardere scooter à la Suzuki Burgman 400 of een klassieker à la Triumph Bonneville, of een andere klassieker nl de royal Enfield classic 500cc, of toch maar een oldie vespa ?

Het moest ook iets zijn om een paar keer per week te dienen als voertuig woon/werkverkeer. (+/- 30km)

De Bonneville en de Enfield zijn dus gewone motoren en bieden weinig bescherming in de winter, maar zijn wel pareltjes...

De zwaardere scooters misschien beter geschikt, maar met het vooruitzicht dat ik daar weer een aantal jaren zou moeten mee rijden en ik die eigenlijk niet echt mooi vond, toch maar besloten om eens op zoek te gaan wat meer mijn goesting zou zijn... Een handgeschakelde misschien?

Op de site van united scooters te Halle stond er een vespa oldie van de jaren 60 te koop met nieuwe LML motor en wou die wel eens zien. Een mooi scooterke trouwens, maar na wat gepraat met Steven " de uitbater " toch eens de voor-en nadelen op een rijtje gezet.

Met zo'n oldie moet je wel defensief rijden door de mindere werking van de remmen, ook geen pinkers, meer risico op kleine pannes, enz...

Ik gebruik de scooter dus ook voor woon- werkverkeer en heb me dus laten overhalen een nieuwe Lml aan te kopen.

Mijn GTV heeft me NOOIT in de steek gelaten " ik reed er mee de ganse winter door, regen en zelfs sneeuw... wel met een ei in mijn broek ;-) "

De kwaliteit van een Lml zal wel iets minder zijn denk ik, gezien ook de lagere aankoopprijs. Op het forum hier zowel voor - als tegenstanders van de lml... nu, de toekomst zal het uitwijzen.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een lml 4T125 bicolor die daar mooi stond te blinken in de etalage.

Waarom ik niet echt voor de 200 ben gegaan heeft wat redenen, dochter die nu haar autorijbewijs heeft behaald en binnen een kleine 2 jaar ook met een 125cc mag rijden.

Bij verkoop ook meer kandidaat kopers wegens het niet nodig hebben van een motorrijbewijs. En het verschil in snelheid tussen een 125 en 200cc zal misschien een 15km/u zijn, misschien wel wat meer vermogen?

Het zal dus wel wat aanpassen zijn qua snelheid, maar daar is het bij mij toch niet echt om te doen... misschien beter dat ie wat trager rijdt, zo heb ik minder last van de kou in de winter ;-)

Donderdagmorgen halen en eens zien hoe zo'n handgeschakelde mij zal bevallen en hopelijk niet al te veel kinderziektes meer.

Tips of nuttige informatie van lml rijders, laat maar komen...

Link naar reactie

Dag Gette,

Ik moet maar een 15km doen tot aan het werk, ook geen autoweg. Dit doe ik doorgaans 2 à 3 maal per week. Tijdens het weekend rij ik wel eens naar de stad " ook zo'n 15km " Daarom denk ik dat die keuze niet zo slecht is? Ik ben ook geen jonge snaak die nog kickt op hoge snelheden ;-), da's voorbij " lol "

En ik denk aan ons klimaat, die zou naar verluid maar max 2liter verbruiken op 100km? Toch positief ;-)

Link naar reactie

Il Paperino : een lml 4-tact is heel erg aangenaam om mee te rijden tout court, heb er zelf ook één.

Nadeel : geluid geluid en nog eens geluid! Gisteren stond ik aan de krantenwinkel met de Vespa (150cc 2-tact)

en kwam een lml (4-tact uiteraard) voorbij. Ik was ne gelukkige mens om op de Vespa te kunnen stappen.

Maar dat is een puur persoonlijk gevoel.

De redenen die jij opgeeft rechtvaardigen jou keuze volledig.

Veel plezier ermee!

P.S. dat van het klimaat is zever ;-)

Link naar reactie

Mo Curt toch, wie had da gedacht zeg ;-)

nen LML, goeie keuze mijn gedacht !

persoonlijk zou ik voor de matzwarte gaan in RS uitvoering :-)

veel plezier ermee

Link naar reactie

De Joene, nog een oude bekende ;-) Ja,ongelofelijke ruime keuze aan kleurtjes bij Lml, maar ne matzwarte stond er niet ;-), ik wou ook niet te lang wachten omdat mijne gtv al verkocht is van vorige week ... en ik zonder vervoermiddel zit... 't vrouwke gebruikt de wagen en ikke zou het anders te lang met mijn fietske moeten doen ;-)) de bicolor vond ik wel iets retro-achtig en 't is eens iets anders dan een éénkleurige.

Ik ben wel niet meer in de vespaclub Leuven, kan te weinig deelnemen aan ride-outs. Ik werk één op 2 weekends, andere zondagen ga ik mountainbiken... een mens moet soms keuzes maken hé... maar ik ga wel nog eens een toerke doen hoor, misschien de deugnietenrit als ik alweer niet moet werken?

Link naar reactie

Ik heb de matgroene 125cc die ik een 3tal keer in de week gebruik voor het woon/werk verkeer. Rond de 22km enkel van Dilbeek naar Halle. De 4t is idd erg zuinig, zal ongeveer aan 2liter zitten nu. Dus écht wel goed voor het milieu!

Ge gaat het u niet beklagen volgens mij ;)

Link naar reactie

Ik heb een 200 cc in bicolor gekocht. Omdat ze die niet op stock hadden in België heb ik wel eventjes moeten wachten tot ie er was.

Vorige week dinsdag is ie geleverd en staat hier in mijn garage maar ik heb nog steeds de papieren niet. Volgens de verkoper kan het tot

twee weken duren voor de papieren komen. Ondertussen kan ik hem natuurlijk niet inschrijven. Ik vind het toch wel lang wachten, morgen bel ik

eens naar de invoerder om te vragen waar ze blijven.

Link naar reactie

Vandaag de lml afgehaald te Halle en de eerste 50km's zijn een feit. Het is inderdaad een heel verschil met een automatic. Is eigenlijk niet te vergelijken. Met de lml heb je het gevoel meer bezig te zijn met de scooter zelf wat veel leuker is. Het schakelen houdt nikske in, ik had dit al veel langer moeten doen ;-).

Link naar reactie
paperino, waar heb je die pin up vandaan? is dat een sticker of zo ne waterdecal? zoek ook zo iets ma wel iets groter.

Komt van Halle, united scooters. Daar hadden ze wel een paar pin-ups ... wel allemaal dezelfde grootte.

Ik heb die ook niet afgelakt en zal zien of ze lang op de scooter blijven. hangt blijkbaar van de kwaliteit af, zie forum http://vespaforum.be/nl/node/6487

Link naar reactie

Die kleuren doen me aan dit denken ;-)

size500500f10167i0157xe.jpg

Link naar reactie
Succes met je nieuwe scoot. Laat ons iets weten wat je ondervindingen zijn.

Grtjs

Makke

Vandaag na het werk voor het eerst in de regen gereden... Een totaal ander gevoel dan met de gtv250, bochten nemen en het durven kantelen is voor mij nog wat onwennig , het afremmen op de motor door het terugschakelen is dan wel weer leuk. Met de gtv gebruikte ik altijd de 2handremmen samen, behalve bij glad wegdek " sneeuw en ijzel, enkel achterrem " Nu heb ik het gevoel dat je bij de LML bij regen misschien beter afblijft van de voorrem? Het samengevoel tussen voor-en achterrem " hand-en voetrem " ligt iets moeiljker. Dat zal wel nog wat km's vergen vooraleer ik dit beter beheers...

Daarom eens de vraag aan alle px-en lml rijders of jullie en in welke omstandigheden de handrem en of voetrem gebruiken... en dit in combinatie met het afremmen op de motor?

Met die kleine wieltjes hoeft die echt niet veel sneller te rijden " 90km/u is al mooi ;-)) " Wel had ik toch iets meer vermogen verwacht, bergop valt ie toch redelijk terug. Is wel nog in rodage waardoor ik die nog niet te fel in de toeren durf te jagen. Anders bergop bij terugval even terugschakelen en de toeren wat injagen hé ;-)) Voila mijn eerste ervaringen met den LML...

Link naar reactie

rijd zelf nog niet zo lang, maar ik gebruik altijd de voetrem, behalve als ik dat tikkeltje meer remkracht nodig heb wordt de voorrem gebruikt. (lijkt me logisch omdat bijna heel het gewicht zich op het achterbandje bevindt)

En terugschakelen hoort bij een defensieve rijstijl vind ik. als je lichten of een rondpunt of zo nadert, rustig vertragen door terug te schakelen (wel niet te bruusk he ;) ) en dan uitbollen. Heb zelf wel het gevoel dat als ik terugschakelen een tikkeltje gas moet geven omdat hij anders van een heel laag toerental naar een hoog moet gaan ( is mijn gevoel, kan het niet goed beschrijven )

Het blijft toch allemaal zo plezant ;)

Wel met zo een weer, altijd een beetje schrik op ne rotonde ben al 1 keer iets te schuin gegaan en nog net kunnen corrigeren.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...