Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Verkopen GTS125 voor aankoop GTS300ie (model 2012) - DOEN of niet doen?


RoflGts300

Aanbevolen berichten

Ben voor m'n motorrijbewijs aan't gaan. Heb nu Midnight Blue GTS 125, 3 jaar oud.

Ben van zin deze te verkopen, is buiten normale "gebruiksschade", nog in perfecte conditie. +/- 12000km.

Voor hoeveel kan ik deze nog verkopen? Is ifv budget voor de nieuwe 300, zodat ik m'n lederen zadel en topkoffer kan overzetten gewoon zonder terug opnieuw alles te moeten aanschaffen. 125 komt dus in "standaardversie" bij de opkoper :)

Tips en ervaringen van 300-rijders zijn hier welkom!

Merci!

Link naar reactie

Hey, ik deed hetzelfde vorige zomer,

GTS 125ie super verkocht en 300 ie super gekocht, kost je 100 euro verzekering per jaar meer en 50 euro jaarlijkse rijtaks die je bij de 125 ook niet hebt!

De 300 verbruikt gemakkelijk 1 litertje meer en sinds ik ermee rij heb ik al 3 keer geflitst geweest. De 125 cc zijn de ideale mobiliteitsmiddelen, snel, praktisch, goedkoop. Ik zou niet meer wisselen, en zou bij de 125 blijven!

Link naar reactie

@Vespa Fun, ten eerste zal de verzekering van een 125 en 300 niet veel van elkaar schelen. De jaarlijkse rijtaks, die moet je erbij nemen. Dat mag het struikelblok niet zijn. Het verbruik is inderdaad iets meer, maar je argument dat je hem oa heb weg gedaan omdat je 3 maal geflitst bent slaat nergens op. Met een 125 haal je ook 90 per uur. En de meeste wegen is maximum 90 per uur toegelaten. Dus in een bebouwde kom wordt ieder gemotoriseerd voertuig geflits als hij/zij zich niet aan de snelheid houdt.

Als ik het goed begrijp, raad jij de klanten van u aan om geen 300 te kopen, of ben ik mis?

Dus Rolf, gewoon voor de 300 gaan.

Link naar reactie

Ik zie een pragmatische oplossing waarvan iedereen beter wordt: Als RoflGTS125 zijn Vespa GTS 125 eens zou ruilen met Vespa Fun. Dan hoeft 'Vespa Fun' geen € 150 extra betalen en heeft hij waarschijnlijk ook minder snelheidsboetes per jaar --> winst gegarandeerd. Enkel nog afspreken hoeveel geld er bijgelegd moet worden...

Link naar reactie

Hey, ik deed hetzelfde vorige zomer,GTS 125ie super verkocht en 300 ie super gekocht, kost je 100 euro verzekering per jaar meer en 50 euro jaarlijkse rijtaks die je bij de 125 ook niet hebt!

De 300 verbruikt gemakkelijk 1 litertje meer en sinds ik ermee rij heb ik al 3 keer geflitst geweest. De 125 cc zijn de ideale mobiliteitsmiddelen, snel, praktisch, goedkoop. Ik zou niet meer wisselen, en zou bij de 125 blijven!

Sorry maar als dat jouw pleidooi is om geen 300 aan te schaffen :-D

Misschien kun je je 125 ook ineens verkopen en een fiets in de plaats nemen, das dan weer 150€ verzekering en 160€ taks uitgespaard . Ook geen benzinekosten meer en de kans dat je geflitst wordt is zo goed als onbestaande... ..

Zoals vespadiverso reeds zei , met een 125 wordt je in de bebouwde kom overal geflitst éénmaal je boven de 50 rijdt. Oké, met een 300 zit je er rapper boven en is de verleiding om gas te geven groter...

Link naar reactie

Hoi,

Hier rijden we ook met een 300... echter geen ervaring met een 125 maar wel een leven vol motor's. Moet zeggen dat die 300 volledig in smaak valt en dat het een zeer vlot machientje is. Ben er zeer tevreden van en wel in die mate dat de motor gewoon op stal blijft. Voor de rest zijn sommige argumenten hierboven volledig aan het manneke of het vrouwtje te wijten. Het hangt er niet vanaf met wat je rijdt maar hoe je ermee rijdt. Elk toestel, auto motor scooter quad, gaat wel ergens te snel voor de wetgever. Dus moet jij je maar aanpassen aan de zones en dat heeft niets met het toestel te maken. Ben ook al wel eens geflitst in verleden... dat is het gevaar van de fun zeker.

Een 300 vind ik zeker een aanrader...

GRTS Danny

Link naar reactie

Het vrouwke nog over de streep trekken en de 300 bestellen. Is horen van de week hoeveel "peeschijven" ik zal moeten leggen.

Ik wil hier gewoon te weten komen waar ik op moet letten. Bandenkeuze, ... Michelin, Schwalbe??

Wat is bijvoorbeeld de topsnelheid? Effectieve, niet op den teller

Als ik lange toeren maak en een tijdje boven de 100 rijd (niet 101, maar meer) hoe zit het dan met het verbruik?

Link naar reactie

Ik ben vorig jaar van een 125S overgestapt op een 300.

Zou het direct opnieuw doen. Voor mij wegen die financiele nadelen niet op tegen het rijcomfort.

Is echt een groot verschil. Zeker als je veel KM's doet. Vooral de goede acceleratie is een groot voordeel en ook een veiliger gevoel.

Ik zou niet twijfelen. 1 testritje en je bent waarschijnlijk verkocht!!

Link naar reactie

Jep,

Topsnelheid vind ik ook van ondergeschikt belang maar ge kunt er wel makkelijk 120 mee aanhouden als het moet. Zelf rij ik meestal tussen de 100 en 110 op de teller. De mijne loopt top iets over 140 op de teller en dan geeft de GARMIN 131 aan. Maar dan is het bobijntje helemaal op en voelt dat eigenlijk niet aan om dat kilometers aan te houden

Link naar reactie
Misschien kun je je 125 ook ineens verkopen en een fiets in de plaats nemen, das dan weer 150€ verzekering en 160€ taks uitgespaard ..

Op een 125 hoef je geen taks te betalen ;) (Tenzij die kromme regering Di Rupo ook dát er snel, zonder iemands mening te vragen door heeft gekregen.)

On topic: een vespa verkopen van 3 jaar is altijd een verhaal met veel verlies. Heb je echt meer power nodig? Je kan ook hierop blijven rijden tot hij versleten is en dan omzetten.

Als je echter een jonge tweedehands tegenkomt (misschien wel die in dit topic) en niet te gek veel moet bijleggen, is het wel aan te raden natuurlijk, dan kan je ook eens de snelweg op. Als je echter voornamelijk binnenweggetjes neemt (dient een Vespa toch voor) zou ik niet omzetten, dan heb je je rijbewijs gewoon omdat je vanaf nu ook in NL en F mag rijden dus weggegooid geld is het evengoed niet.

Meer power is altijd leuker maar ook duurder, zowel in aankoop als verzekering en verbruik. Als je het ervoor over hebt (immense bedragen zullen het niet zijn natuurlijk) moet je het doen. Maak zelf maar de afweging!! Succes!

Link naar reactie

Als je echter voornamelijk binnenweggetjes neemt (dient een Vespa toch voor) zou ik niet omzetten, dan heb je je rijbewijs gewoon omdat je vanaf nu ook in NL en F mag rijden dus weggegooid geld is het evengoed niet.

Toch even de wet raadplegen ivm die toelating om in Nederland en Frankrijk te rijden met je " B " autorijbewijs.

De wet zegt duidelijk : " ... het voertuig mag het grondgebied NIET verlaten ... "

anders gezegd:

je mag met je 125 (rijbewijs auto B sinds 2 jaar) in België rondtoeren, maar NIET de grens overschrijden.

Je mag in Nederland (of Frankrijk, of Italië) een (in dat land ingeschreven) 125 (vb gehuurd) besturen, maar er niet mee de grens oversteken.

Nu is het wel zo dat de politie misschien een oogje dichtknijpt (of onwetend ??), maar in geval van zeer zware schade zal de verzekering ZEKER de wet toepassen (en aanhalen dat je een voertuig bestuurde zonder bevoegdheid: dus ONVERZEKERD)

Link naar reactie

Beste,

Je kunt ook voor de 250ie gaan, verbruik 3,2l en geen druppel meer. Rijdt ook heel vlot, 130 op teller, werkelijk 120 hoewel dit erg gevaarlijk aanvoelt op de autosnelweg en zeker als je in de buurt van vrachtwagens komt. Door de turbulentie voelt de vespa dan echt wel onstabiel aan en ga je meteen je gas lossen. Ik vermoed dat dat met de 300 niet veel beter is. Mijn ervaring is dat je met de 250 zonder problemen de 90 à 100 km/uur kunt aanhouden. Een ander voordeel is dat je voor de 250 nog geen taks betaald. Ik betaal net 100 euro verzekering. Een tweedehands 250 kost ongeveer evenveel als een tweedehandse 125 omdat velen de 125 zoeken omwille van het rijbewijs.

Dus, als je niet echt autosnelwegen wilt aandoen kun je ook de 250 overwegen. Die heeft standaard het bagagerekje achterop, de 300 niet.

groeten,

Johan

Link naar reactie

Toch even de wet raadplegen ivm die toelating om in Nederland en Frankrijk te rijden met je " B " autorijbewijs.

De wet zegt duidelijk : " ... het voertuig mag het grondgebied NIET verlaten ... "

anders gezegd:

je mag met je 125 (rijbewijs auto B sinds 2 jaar) in België rondtoeren, maar NIET de grens overschrijden.

Je mag in Nederland (of Frankrijk, of Italië) een (in dat land ingeschreven) 125 (vb gehuurd) besturen, maar er niet mee de grens oversteken.

Nu is het wel zo dat de politie misschien een oogje dichtknijpt (of onwetend ??), maar in geval van zeer zware schade zal de verzekering ZEKER de wet toepassen (en aanhalen dat je een voertuig bestuurde zonder bevoegdheid: dus ONVERZEKERD)

Dat is toch ook wat ik zeg? Je hebt me verkeerd begrepen.

Hij is met zijn rijbewijs bezig op dit moment. Voor de 300cc heeft hij sowieso een rijbewijs nodig maar ik zeg in bovenstaande reactie dat hij, als hij met de 125cc blijft rijden, zijn rijbewijs niet voor niks heeft gehaald omdat hij dan, dankzij dat rijbewijs ook in NL en F mag rijden.

Link naar reactie

Rijbewijs zal idd niet voor niets zijn, maar ik ben wel van plan, om net als nu met de 125 ook autostrade te doen. woon-werkverkeer.

Maar om te toeren is het aangenamer wanneer je meer vermogen krijgt.

250cc gaat er uit, GTS125 volgen m'n verdeler ook ... gisteren nog geïnformeerd.

Ik zou gewoon zelfde midnight blue nemen zoals bovenaan vermeld.

Maar hoeft niet onmiddellijk ... wil wel eerst weten of ik de mijne kan verkopen en dan pas een nieuwe bestellen.

GTS 300 IE heeft standaard ook een rekje ... is gene super he ..

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...