Ga naar inhoud
Vespaforum.be

productiegegevens VM1/2T


rvd

Aanbevolen berichten

De VM1T wordt als 'model '53' aangeduid, de VM2T als 'model '54'.

Volgens Tecnica werd type VM1T gebouwd in 1952/53, VM2T in 1953/54:

1952: VM1T 01001 tot 08830

1953: VM1T 08831 tot 085870

VM2T 085871 tot 0100619

1954: VM2T 0100620 tot 0176014

Logischerwijze zou ik dan denken dat men al was gestart met de productie van de VM2T op het einde van 1953.

MAAR in het 'libretto' van mijn VM2T staat de datum 19/01/1953 vermeld, januari dus.

Zou de VM2T dan naast de VM1T zijn geproduceerd vanaf begin 1953 en niet louter na de productie van de VM1T? Dit lijkt me niet logisch aangezien de chassisnummers elkaar opvolgen.

Tenzij deze datum enkel de aanduiding is van de datum van de goedkeuring van de technische vereisten van de VM2T, zonder dat men effectief al de

productie ervan opstartte?

Ik zie dat er momenteel nog mensen een VM2T aan het restaureren zijn, misschien is hier meer duidelijkheid in te scheppen.

(i.h.k.v. deze zoektocht ben ik geïnteresseerd in het certificato cronologico - zie mijn andere topic - van de Vespa, niet louter om in te schrijven, ook om de geschiedenis ervan te achterhalen)

Link naar reactie

het kan natuurlijk ook zijn dat een vespa heel lang in een garage heeft gestaan voor hij ingschreven is en dan kan dit ook kloppen

VB in een winkel staat een model van november 1953 hij staat 3 maand in de winkel dan nog eens 2 jaar in iemands garage en die schrijft hem dan in dan staat er op de eerste inschrijving van 1956 maar het blijft een model van 1953

grtz sidvespa

Link naar reactie

Idd, maar hier komt het onderscheid tussen eerste inschrijvingsdatum en productiedatum op de proppen. In Tecnica zal je uiteraard enkel productiegegevens vinden.

Ik denk dat als ik a.d.h.v. mijn 'libretto' de Vespa zal inschrijven, de DIV 19/01/1953 als eerste inschrijvingsdatum zal nemen, terwijl ik betwijfel of de VM2T dan ook al effectief in productie was, voortgaande op het cijfermateriaal uit Tecnica.

Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar die datum.

Link naar reactie

Het verschil zit voornamelijk in de lichten. Het voorlicht van de VM2T heeft het rode 'verklikkertje ' en het achterlicht is groter en breder en werd gebruikt tot 1958 (ook nog op de GS en VL). Het achterlicht van de VM1T is platter (lijkt op dat van de 'U', ik weet echter niet of dit identiek is).

De lichtschakelaar van de VM2T heeft ook een positie meer voor het 'luce di città' dat op dit model aanwezig is.

Het enige originele kleur voor beide is het pastelgrijs.

(bron: Tecnica, vol.1)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...