Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Secondary air system


aaroncatteeuw

Aanbevolen berichten

Hallo

Op de Lml 4t zit er een "SECONDARY AIR SYSTEM" het systeem loopt van de uitlaat naar de motor terug en ik vermoed

dat het de vuile uitlaatlucht recupereert.

Graag had ik eens wat uitleg gekregen van de technische mensen hier wat dit systeem eigenlijk doet en of het interessant

is om dit eventueel te verwijderen, want als je bijvoorbeeld en polini uitlaat erop zet dan heeft deze geen bevestiging voor dat slangetje.

Alvast bedank voor het antwoord

Aäron.

Link naar reactie

is vergelijkbaar met de EGR klep in de wagen. Door de recuperatie van uitlaatgassen in de gasmengeling stijgt de massa en daalt de verbrandingstemperatuur en daalt het giftige stikstofoxide aanzienlijk, de rest wordt door een katalysator uitgehaald. Zit typisch op motoren die een bepaalde milieunorm moeten halen, voor de rest heeft het niet veel nut.

bij electronische injectie en computer niet gemakkelijk uit te schakelen want dan zal de computer een fout geven omdat de lambdawaardes buiten spectrum liggen... ik vermoed bij scooters van 't zelfde.

Wat ik raar vind is dat je door vervanging van de uitlaat hier geen connectie meer voor hebt, want dat is onderdeel van de motor en zit typische in of tussen uitlaatspruitstuk en uitlaat...

Link naar reactie

je kan de egr uitschakelen maar mag zeker gene lucht trekken langs daar anders verbrand je de hele boel en ik vermoed dat je computer een motorfout gaat geven.

Tussen je motorblok en uitlaat zit normaal een bochtje waar dat pijpje voor SAS (secondary airflow system) op vastzit. Aan je foto te zien past deze uitlaat op dat bochtje en zie ik eigenlijk niet echt een probleem ?

Link naar reactie

bij de 2-takt versie komt het erop neer dat er gewoon lucht in de uitlaat gezogen wordt waardoor de uitlaatgassen verdund worden en dus de norm gehaald wordt.

Als je een andere uitlaat plaatst zwier je gewoon heel die zooi eraf

Van een computer is daar al helemaal geen sprake.

Bij de 4-takt versie heb ik geen idee

Link naar reactie
bij de 2-takt versie komt het erop neer dat er gewoon lucht in de uitlaat gezogen wordt waardoor de uitlaatgassen verdund worden en dus de norm gehaald wordt.

Als je een andere uitlaat plaatst zwier je gewoon heel die zooi eraf

Van een computer is daar al helemaal geen sprake.

Bij de 4-takt versie heb ik geen idee

Inderdaad, en dat verklaart ook ineens het "ploffen" van de uitlaat bij de 4T.

Dit systeem kan perfect blijven zitten als je de uitlaat verwisselt.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...