Ga naar inhoud
Vespaforum.be

aansluiting achterlicht VNB


helmet1

Aanbevolen berichten

Hello,

ben op zoek naar hulp voor het correct aansluiten van de bedrading van het achterlicht van mijn vespa vnb. Ik heb twee draden maar als ik die aansluit aan de ampoule van het achterlicht gebeurt er niets en op de koop toe brandt mijn voorlicht ook niet meer? Verwijder ik de draden van het achterlicht marcheert mijn voorlicht terug. Mijn remlicht werkt ook, maar ik snap niet wat ik fout doe bij de aansluiting van die draden. Die zijn normaal toch vastgekoppeld aan de spiraal in de behuizing waar de lamp in vast wordt gedraaid?

Link naar reactie

Normaal heb je één stroomdraad voor het achter en één voor het remlicht. Met de andere zijde van de lamp maak je contact met het frame (massa) rechtstreeks of met een draadje.

Zorg ervoor dat beide stroomdraden geïsoleerd zijn van het frame!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

hey nero dank u voor de snelle reactie. Ik zit echter met twee draden voor het achterlicht zelf (remlicht heeft aparte bedrading in mijn geval). De ampoule zit met een spiraal vastgeschroefd of geklikt in een behuizing, die op zijn beurt (normaliter) vasthangt aan de massa van het achterlicht. Die van mij is echter afgebroken, waardoor ik genoodzaakt was om de ampoule + behuizing met elektriciteitstape vast te plakken aan de binnenzijde van mijn achterlicht (= massa??). Maar de draden zijn losgekomen en ik weet niet meer welke draad waar hing? Als ik het goed begrijp, want ik ben totaal niet onderlegd, moet ik de stroomdraad aan de ampoule koppelen en de andere draad via de behuizing aan de massa of gewoon direct tegen de massa.

groetjes kristof en alvast bedankt

Link naar reactie
... moet ik de stroomdraad aan de ampoule koppelen en de andere draad via de behuizing aan de massa of gewoon direct tegen de massa.

Klopt, meestal maakt één zijde van de ampoule-houder rechtstreeks contact met het (metalen) achterlicht en via de bevestiging met het frame. De + draden moeten contact maken met één zijde van de ampoule zonder daarbij contact te maken met frame.

Probeer eens met slechts één draad van het achterlicht te verbinden en de andere te isoleren.

Heb je een meettoestel? Zo kan je perfect meten welke draad waar hoort.

Als de bedrading nog origineel is kan je op http://scooterhelp.com een schema opzoeken waar je mooi kan zien waar welke kleur van draad moet worden aangesloten.

Is het eentje met of zonder batterij (in origine)?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Nee het is een scooter die op 12 volt is gezet met lml blok eronder, dus geen origineel materiaal :)

Dus als ik één draad rechtstreeks koppel aan de ampoule (= de stroomdraad) en de andere gewoon isoleren (= bedoel je nergens tegenaan plaatsen en met elektriciteitstape aftapen of wel tegen de massa?), dan zou het moeten lukken?

Spijtig genoeg heb ik (nog) geen meettoestel

groetjes, kristof

Link naar reactie

Als de andere zijde van houder contact maakt met het frame moet dit lukken. Als het met die ene draad niet lukt neem dan de andere draad en isoleer de eerste draad.

Je kan ook gewoon de ampoule in de hand houden en met één zijde tegen het (bloot) chasis houden terwijl je de draden uitprobeert. Oppassen, zo een ampoule wordt snel heet!

Groetjes, nero.

ps: zie wel dat je verlichting op staat als je probeert. :)

Link naar reactie

heb juist geprobeerd maar spijtig genoeg zonder het verhoopte resultaat. Ik heb de stroomdraad gevonden en gevoeld :). Die heb ik rechtstreeks tegen de ampoule gehouden en de behuizing, waarin de ampoule vastgeschroefd zit, heb ik vervolgens met één zijde tegen het chassis gehouden. Dit geeft als resultaat dat er kleine vonken uitslaan en mijn voorlicht aan en uit gaat. Met de andere draad heb ik hetzelfde gedaan, maar dat doet niets

groetjes kristof

Link naar reactie

waarschijnlijk zit de fout in uw schakelaar,die nieuwe"namaak"schakelaars zijn niet zo'n goede kwaliteit en kunnen al is kortsluiting geven..

misschien uw koplamp in de schakelaar is afkoppelen en enkel het achterlicht is aansluiten en zien wat dat doet..

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...