Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Versterkte koppeling SS180


nero

Aanbevolen berichten

Ingrediënten:

Een New Old Stock- koppelingskooi:

versterktekoppelingss18.jpg

Zoals men kan zien zijn de zijkanten van de gleuven verhard om te vermijden dat de platen na korte tijd "insnijden" , iets wat bij de repro- koppelingskooien van bij SIP wel het geval is.

versterktekoppelingss18.jpg

Een versterkte koppelingskooi a la GS150:

versterktekoppelingss18.jpg

Boor de puntlassen uit (deze waren zo hard dat eerst het metaal verhitten nodig was om te kunnen boren) en verwijder de ring:

versterktekoppelingss18ofc.jpg

Zoals men kan zien is de ring niet aaneen gelast maar bestaat hij uit 1 stuk.

Plaats de ring over de SS-kooi en laat (in mijn geval) de ring opnieuw vast lassen:

versterktekoppelingss18.jpg

Nu overweeg ik om elk "beentje" van de kooi te laten puntlassen om nog een steviger geheel te hebben.

De metalen band ga ik ook iets "hoger" laten lassen zodat ik versterkte koppelingsplaten kan steken (nu moesten de uiteinden van de eindplaat eraf om te kunnen passeren aan de riem.

Iemand een idee waarvoor dat gaatje (zo'n 2mm) dient op de bovenkant van de kooi? Als dit geen functie heeft ou ik dit ook laten toe lassen om het geheel te verstevigen.

Hopelijk geraak ik met deze koppeling tot in Carcassonne en terug...:)

Iemand nog suggesties?

Groetjes, nero.

Link naar reactie
Ter referentie: een versterkte Cosa van Worb5 ziet er zo uit:

IMG_2697a.jpg

New Old Stock koppelingskooi is stoer :)

en die versterkte cosa zal niet op een ss180 passen zeker?

Link naar reactie

@Maarten: lijkt me idd steviger om over de hele rand van de beentjes te lassen ipv puntlassen. Ga direct de foto afdrukken en voorleggen aan "mijn" lasser. Bedankt!

Ben er ook wel fier op de kooi! :)) Eigenlijk zonde om die om te lassen...

@Sindo: ik denk niet dat die van WORB gaat passen. Deze lijkt veel dikker dan de SS-koppeling, wat de stevigheid natuurlijk ten goede komt.

Hier in het rood de breuklijnen waar de koppeling het begaf:

versterktekoppelingss18.jpg

De oorzaak van de koppelingsmiserie ligt volgens mij bij de vespatronic gecombineerd met de grootste overmaat piston en de berijder die heel graag hoog in toeren gaat (85-90km/u in 3de).

Misschien een serietje versterkte koppelingen opstarten voor de nerveuse vespatronic-rijders? :))

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Met die "kutbrommers" ben ik het volledig eens! :))

Is een in het verleden een vaak toegepaste methode die zijn degelijkheid heeft bewezen. Niks MacGyver dus, eerder MacMao. :))

Iemand weet van een GOEDE lasser (Brabant, Oost-Vlaanderen,...).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Voila, de koppeling is binnen voor te lassen.

Vanavond de koppelingsplaten bestellen. Iemand een idee voor betrouwbare degelijke "lange afstands" koppelingsplaten en tussenplaten?

Die EVO-plaatjes zijn de max, maar mogelijk slijten deze een beetje te snel.

Wat is het degelijkste eigenlijk, 3-of 4 plaatskoppelingen?

Alvast bedankt voor de input!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...