Ga naar inhoud
Vespaforum.be

tandwiel verhouding vbb vs px.


geronimooo

Aanbevolen berichten

goede avond,

Weet er iemand als de tandwielen van een px 125, en van een vnb 125 dezelfde zijn?

Daar ik nu een px 80 heb met 150 cc cilinder op. Maar de tandwielen zijn nog van een 80. Dus deze trekt hard op maar op eindsnelheid is dit niets.

Er zit al een koppeling met 21 tanden in ipv standaard 20 tanden.

Zouden kerstboom en uitgaande tandwielen van een vbb een optie zijn?

Bedankt

Jeroen

Link naar reactie

Meten is weten, maar hoogstwaarschijnlijk niet. Ook is een P125 aardig wat krachtiger dan een Oldie 125, of de veertjes in de oude primair/kerstboom het Daarmee eens zijn valt nog te bezien.

Scoor een gewoon koppelingskorf (of hele koppeling) met een andere primaire vertanding erop; dat is ws het enige dat je aan hoeft te passen. Even kijken wat nu de verhouding is, kijken wat de mogelijkheden voor andere vertandingen op een PX80 zijn en een verhouding kiezen die dicht in de buurt van die dicht in de buurt van een 125 zit.

Link naar reactie

Goede avond,

Ik heb ondertussen al wat opgezocht en ik vermoed wel dat deze zal passen. Maar de px moet daarvoor eerst open om alles op te meten.

Die veertjes dienen zo wie zo vervangen te worden dus dit valt aan te passen zodat dit steviger is. toch?

Ik heb al een andere koppeling geprobeerd met 22 tanden maar deze begint te 'zoomen' tijdens het rijden. Waarschijnlijk omdat de 22 tanden niet perfect overeen komen met de 68 tanden van de px 80.

Standaard op een px 80 is het 20/68, en bij een px 125 dacht ik 22/67

Wat ik dus ook kan doen is die 68 van de px 80 vervangen door 67, en de koppeling vervangen door een 22.

Het voordeel aan die andere 'oldie tandwielen' is dat die overbrenging minder kort op elkaar ligt vermoed ik.

Of lijkt het jullie beter gewoon koppeling en secundaire tandwiel te vervangen?

Bedankt alvast

Link naar reactie

Ik zou voor de complete oldie overbrenging gaan ,ik denk dat je dan enkel een bus uit je carter moet verwijderen . Het best is nog de overbrenging van de 8 inch wielen . Bij jou zijn het 10 " dus als hij genoeg koppel overhoudt ga je naar een snelheid iets boven de 100/u

Link naar reactie

Dus toch alles veranderen dan? gewoon op de aandrijfas alle tanwielen vervangen, en de kersboom verwisselen samen met de koppeling.

Wat bedoel je dan met 'als hij kopel genoeg overhoudt?' Dient de koppeling versterkt te worden?

100 lijkt mij toch al beter voor een 150 dan 75 a 80.

Link naar reactie

De px is ondertussen gedemonteerd, en opgemeten.

Jammer genoeg zal het niet passen, de as van de secundaire tandwielen van een oldie is langs de kant van het vliegwiel smaller dan dat van een px.

Dus dit zal niet werken,

De uitgaande tandwielen van de oldie hebben een dikte van 9mm, die van de px, 10 mm,

Dit kan dus niet werken jammer genoeg. Als laatste optie denk ik er aan het secundaire tandwiel te vervangen van 68, naar 67 en dan de koppeling ook veranderen.

Als er nog tips zijn, altijd welkom.

merci

Link naar reactie

Als de oldie-tandwielen passen over de secundaire as , zou het toch kunnen . De tandbreedte is op zich geen probleem , als je ze er alle 4 opzet moet de totale breedte kloppen(inclusief 0.2mm speling , op te vullen met vulringen ) en overeen komen met de kerstboom .

Met genoeg koppel bedoelde ik dat de tandwielverhouding niet te zwaar mag zijn , anders valt hij terug in snelheid in de 4e versnelling

de optie 22/67 is er ook , maar ik denk dat de tandwielen van de kerstboom van de PX 80 minder tanden hebben dan die van een 125 waardoor de max snelheid nog te laag zal zijn . >> nakijken in manuals .

Indien dit zo is dan kan je zelfs naar de primaire overbrenging van de 200 gaan 23- 65

Alles is een beetje afhankelijk van wat je hebt en de kostprijs van hetgeen je tekort komt ;

Het blijft experimenteren maar wel doordacht !

Link naar reactie

Goede avond,

De oldie tandwielen hebben de zelfde binnen diameter als die van de px, dus dit past volgens mij wel over die uitgaande as.

De totale breedte meet ik morgen eens exact op, Dan heb ik nog het probleem van de kerstboom dewelke ik niet in de px motor kan bevestigen, tenzij ik een busje laat maken om dat asje dikker te maken.

Inderdaad de tandwielen op de kerstboom hebben minder tanden bij de px, dan bij de oldie.

En logischer wijs hebben de uitgaande as van de px meer tanden dan de oldie.

Zou dit nogwat meer geven die optie van 200?

Wat ik heb, is een px 80, en een oldie 125. ;-).

Ik ga niet meer dan 100 euro geven om alles te veranderen want voor 200 euro vind ik wel ergens een px blokje waarik alles van kan overzetten.

merci

Link naar reactie

Goede avond,

De oldie tandwielen hebben de zelfde binnen diameter als die van de px, dus dit past volgens mij wel over die uitgaande as.

De totale breedte meet ik morgen eens exact op, Dan heb ik nog het probleem van de kerstboom dewelke ik niet in de px motor kan bevestigen, tenzij ik een busje laat maken om dat asje dikker te maken.

Inderdaad de tandwielen op de kerstboom hebben minder tanden bij de px, dan bij de oldie.

En logischer wijs hebben de uitgaande as van de px meer tanden dan de oldie.

Zou dit nogwat meer geven die optie van 200?

Wat ik heb, is een px 80, en een oldie 125. ;-).

Ik ga niet meer dan 100 euro geven om alles te veranderen want voor 200 euro vind ik wel ergens een px blokje waarik alles van kan overzetten.

merci

Link naar reactie

Alles is goed uitgemeten en vergeleken,

alleen de uitgaande tandwielen kunnen passen maar de "kerstboom" past niet. of ik moet het carter gaan uitboren en een nieuwe bus in persen,

Ik ga voor de combinatie 23/65 van een px 200. Hopelijk komt dit goed.

merci alvast

Link naar reactie
  • 2 weken later...

vandaag alles terug gemonteerd,

wat een verschil, optrekken is nu tenminste normaal.

Aan 70 rijd hij ten minste op een rustige manier, en niet zo vol in toeren.

De oplossing was, een 23 koppeling van een PX 200, en primaire vertanding 65 van een px 200.

Wat frezen aan het carter zodat de koppeling er goed in gaat.

IS het aangeraden het koppelingsdeksel ook bij te werken met de dremel? zo ja wat dient er gefreesd te worden?

Merci

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...