Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuw modje : hazard lights ofte dubbele pinkers voor op de GTS 300


Vepsam

Aanbevolen berichten

Gezien ik nog maar recent de overstap heb gemaakt van moto naar Vespa en ik toch geregeld tussen de auto's moet laveren op de Ring rond Antwerpen, was ik wat aan het rondkijken voor eventueel dubbele-pinkers op de GTS te plaatsen.

Vond hier bij Gelec.be een handige module, de ME 1-B.

Deze module kan zo geïnstalleerd worden, zonder veel werk.

Heb hiervoor de alarmfiche gebruikt, aan het linker-knie-paneel. 4 draadjes aansluiten en klaar is kees.

Even pinker naar rechts, dan naar links en hopla.

Met dank aan de snelle levering en info van Johnny Gebeurs. www.gelec.be

Link naar reactie

Dit is gewoonweg fantastisch en zou gewoonweg op elke Vespa moeten zitten, om tijdens drukte lekker tussen de auto's te laveren :P

@Vesam kan je even een foto posten achter het linker beenkapje zodat we kunnen zien hoe die 4 draden zijn aangesloten?

Een kleine uitleg kan zeker ook geen kwaad. Echt een vondst!

Link naar reactie

mgent is volledig juist

ik was eigenlijk eerst op zoek naar een verloopfiche voor het alarm, maar heb gewoon de draden van de module verbonden met een 1,5 carré draad en deze in de stekker gestoken, dan met colson-bandje alles vastgetrokken.

Alles zit gewoon achter het linkerpaneel.

Op de module zit reeds dubbelzijdige tape.

Alles proper vastgemaakt aan de pinkerdoos en klaar is kees.

Het enige minpuntje, vind ik, het verklikkerlichtje is nog nauwelijks zichtbaar, maar nu ben ik de muggenzifter ;-)

De module wordt supersnel geleverd en past gewoon in de brievenbus.

Link naar reactie

Nu het kan best allemaal leuk speelgoed zijn, maar wettelijk is het niet wanneer je het gebruikt om tussen files te laveren. Je mag dubbele pinkers alleen gebruiken om een file te signaleren en bij gevaar, of pech. En om daar dan 40 euro aan uit te geven...

En ik heb sterk mijn twijfels of je er beter door opvalt wanneer je tussen een file rijdt. Groot licht of extra licht zal meer uithalen denk ik om gezien te worden.

Link naar reactie

Meestal neem ik geen autostrade, maar soms durf ik ook al eens een stukske Brusselse ring doen na het werken en dan moet ik zo'n 5 km filerijden.

Pinker naar links en meestal gaan de auto"s bijna altijd opzij, dus zien de bestuurders wel in hun spiegels, toch ben ik er van overtuigd dat 4 pinkers nog beter gaat opvallen. Het is niet wettelijk maar toch weer een stukske veiliger.

Hoe dan ook " grote lichten, meer lichten, 4 pinkers " ... tussen de files laveren blijft een beetje gevaarlijk, er moet er maar één wagen zijn die van rijstrook verandert en die je niet gezien heeft en je ligt tegen de grond. Als je er niet moet zijn neem je beter alternatieve wegen en dan meestal ook nog geen file.

Het is wel eens leuk maar het inhalen blijft risico's inhouden.

Link naar reactie

@ real_zenith : van waar zijde? wil u gerust helpen bij de installatie

@ mgent en il paperino : wettelijk? met een 2-wieler tussen de file doorrijden wordt wel gedoogd. En er is altijd een risico als je tussen wagens rijdt, maar heb je dan een wesp om achteraan aan te schuiven?

Link naar reactie

@ Vepsam, dit is niet wettelijk:

In welke omstandigheden is het gelijktijdige gebruik van de 4 richtingaanwijzers toegelaten? En mag er een bijkomend knipperlicht geplaatst worden om op gevaar te wijzen?

Het gelijktijdige gebruik van de vier richtingaanwijzers is toegelaten in volgende omstandigheden; om onder andere de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor een ongeval. Deze regel geldt tevens voor een voertuig in panne of bij verlies van lading op de openbare weg (art. 51 KB van 1 december 1975). Een bijkomend oranje knipperlicht is overbodig en bovendien niet toegelaten. Wij verwijzen hiervoor naar art. 28 van het KB van 15 maart 1968 houdende het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

Wanneer je achteraan een file terechtkomt én er dreigt gevaar voor een ongeval mag men dus de vier richtingaanwijzers gelijktijdig doen branden.

Het onrechtmatige gebruik van de vier richtingaanwijzers is een overtreding van de eerste graad en de boete bedraagt € 50 .

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...