Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Waterpomp 250, los of vast?


LoMax

Aanbevolen berichten

Kan het zijn dat de waterpomp van een recent 250 blok op een asje zit met een soort slipkoppeling in? Als ik aan de krukas draai, blijft de waterpomp namelijk stilstaan. Op parts tekening en in de workshop manual is niet meteen in detail te zien hoe dat ding aangedreven wordt, maar het zit alleszins niet rechtstreeks op de krukas, wel in het verlengde ervan.

Link naar reactie

Dat zou kunnen verklaren waarom ik aan de krukas kan draaien zonder dat de pomp beweegt, en andersom. Wat zou dan maken dat de pomp toch gaat meedraaien, hoge toeren of temperatuurverhoging? En controleren of de pomp draait, terwijl de motor draait, is dan ook niet vanzelfsprekend.

Link naar reactie

Ziezo, oorzaak gevonden! De koppeling in de partslist is geen koppeling, maar de veer was hier de boosdoener. Het asje van de waterpomp grijpt in de veer, en wordt zo via de krukas aangedreven. De veer zorgt dat eventuele schokken opgevangen worden. Nu zat die veer niet op haar plaats, niks geen aandrijving dus. Na montage dus steeds even voelen of het schoepenrad in de veer grijpt.

Link naar reactie

@ Lomax. Goed dat je je probleem zelf opgelost hebt. Achteraf besef ik de functie van deze veer en koppeling. Dit is om kleine uitlijningsverschillen van de twee assen op te vangen. Je ziet vaak bij pompen dat er een rubberen kruiskoppeling tussen zit.

_355_items_183_kruiskoppeling%20nieuw%20model%20902%20602%20KF.gif

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...