Ga naar inhoud
Vespaforum.be

zelf lakken?


steef

Aanbevolen berichten

Als je het persé zelf wilt doen raad ik Motip autolack aan.Kan je kopen bij iedere auto-onderdelen-verkoper.Daarna enkele goeie lagen vernis en klaar!!!

Nu zo'n bus kost je 20euro en je hebt ongeveer 5 bussen nodig.De vernis kost een stuk minder laat ons 50euro.Voor de snelle rekertjes onder ons maakt da 150euro.Als je dan weet dat je voor een 100euro meer je scooter bij een carrosier kan laten doen is de keuze snel gemaakt.

Het resultaat van een carrrosier is 10 keer beter of je het zelf doet!Het is tenslotte zijn werk hé, elk zijn specialiteit zeg ik altijd!

Link naar reactie

kompressor ongeveer 100€+ontvochter 50€

spuitpiestool 1.4 opening 100€

bijkoment spuitmond 1.7 opening 30€

verf, vernis, ... . prijs ?????

ik denk dat je alles opteld ongeveer aan een 400 a 500€ komt en dit voor een vespa tedoen als je er meer gaat doen is het de moeite voor het aan tekopen.

Link naar reactie

hey,

ben zelf ook bezig met oldtimer vw-busjes,

waarvoor ik regelmatig onderdelen spuit.

mijn bedenkingen hierbij:

- de lak is sowieso duur 2K primer+lak (voor beiden heb je een verdunner nodig, maar verschillende :)). dus voor je alle lak hebt, ben je al een mooi bedrag kwijt.

- aankoop spuitpistool is +- 125€ voor een basic versie (voor hobbyisten)

- aankoop compressor (geen idee)

- maar vooral belangrijk, voor ronde, verticale oppervlakken te spuiten heb je veel ervaring nodig (is totaal niet te vergelijken met spuitbus!) dus je vespa'tje zal zeker niet van de eerste keer zonder zakkers of sinaasappelhuid zijn en het resultaat bedroevend.

- als je dan toch al zo ver bent dat alles er goed uitziet, moet je er nog voor zorgen dat dit zo blijft tot de lak deels uitgehard is (24u). dus hiervoor heb je een stofvrije ruimte nodig. buiten spuiten is dus geen optie (vliegen - alhoewel in dit seizoen).

kortom, aan het einde van de rit ben je veel geld kwijt, en is de kwaliteit van de vespa allesbehalve.

anderzijds is de voldoening nadien wel groot, als je hem zelf hebt gelakt en hij er super uitziet.

grtz,

jurgen

Link naar reactie

spuitcabine huren

heb me ooit laten vertellen dat je bij midas ze kunt huren ( houthalen , lilo)

en die zouden 50€ vragen voor een dag meende ik

die prijs valt goed mee

maar is de cabine zuiver , ...

dit zijn de bedragen die ik moet betalen voor spuitwerk =>

product ex btw btw inc btw

lak 53,37 11,21 64,58

vernis 27,57 5,79 33,36

verdunner 7,66 1,61 9,27

verharder 28,98 6,09 35,07

grondverf 27,79 5,84 33,63

plamuur 12,32 2,59 14,91

spuitplamuur 15,62 3,28 18,90

anti steenslag 8,68 1,82 10,50

ontvetter 7,24 1,52 8,76

smalle plakband 1,83 0,38 2,21

brede plakband 4,83 1,01 5,84

schuurpapier blad 0,42 0,09 0,51

schuurpapier mach 0,42 0,09 0,51

stofdoekje

schuurmatje 1,49 0,31 1,80

afplakpapier 5,45 1,14 6,59

kuisverdunning 1,12 0,24 1,36

huur spuitcabine 49,58 49,58

mengbekers 0,89 0,19 1,08

afplakplastic

andere

voor verdere info of de excel sheet kan je me altijd bereiken

in excel maakt die dus de volledige berekining maar moet je wel weten wat je nodig hebt als je 1 liter verf nodig hebt is dat geen 1 liter lak maar dat hangt dan af als het een 1/2 of 1/3 of 1/4 of 1/5 is !!

mvg

het sprintertje

ps voor degene die hun vespa hebben laten spuiten wat heeft de carrosier aangerekend ? wat moest hij allemaal doen ? ...

weet dat er hier in de buurt bij zijn die hun vespa hebben laten spuiten en 700€moesten betalen maar weet niet hoe en wat er is gebeurd bij de carroisier => heeft hij moeten schuren ? of enkel spuiten ?

Link naar reactie

ik ga de mijne bij scootermarket laten doen, maar in stukken.

anders is er een wachttijd tot februarie 2007 en dat zie ik niet zitten. Ik breng hem dus binnen, laat hem zandstralen en het laswerk wordt gedaan en dan ga ik hem weer halen, zelf opschuren en daarna terug naar scootermarket, antiroest laag erop gezet (toch die rode he?) en dan weer zelf afschuren enzo...

kost uiteindelijk minder omdat er minder werkuren in kruipen, en ik kan zelf beslissen wanneer ik verderdoe en wanneer niet want ik verdien ze niet he, ik moet schoon alles sparen=)

Link naar reactie

Toch nog even een rechtzetting, die rode antiroestlaag waar hier over gepraat wordt is in eerste instantie een chemische hechtingslaag : ), alle soorten lak kan als antiroest dienst doen eigenlijk.

Maar die hechtingslaag is zeker een zeergoed idee.

Bericht bewerkt (02.11.2005 | 10:23)

Link naar reactie

zal de carossier meer dan waarschijnlijk ook hebben moeten schuren, uitdeuken waar nodig, plamuren, spuitplamuren, eventueel kleine laswerkjes en tenslotte lakken.

bij een Vespa heeft een carossier ook veel meer verlies van lak dan bij het herspuiten van een auto (die meer rechte en grote oppervlaktes heeft). en daar betaal je uiteindelijk ook voor.

Link naar reactie

@ angelo: wel momenteel zit ik rond e 200 euro. Bij Sibel carrosserie vroegen ze rond de 200 enkel spuiten en bakken. Maar in St-Niklaas bij een Peugeot dealer die ook andere auto's repareert en herspuit vroegen ze 252 euro met grondverf. Maar ik ga nog achter andere prijzen horen. Zal jullie iets laten weten. Ik vroeg me eigenlijl af of de gronverf nodig is aangezien mijn lak nog in goede staat is.

Link naar reactie

Ik heb mijn sooter gewoon gedemonteerd binnen gedaan.Dus wat is er gebeurd:geschuurd en hier en daar wat laswerk.Roestweerende onderlaag en spuitplamuur opgezet of is dit één en hetzelfde dat weet ik niet en dan uiteraard opnieuw gelakt en vernist.Prijs 550 euro.Moet zeggen is niet 100% perfect maar heb al andere dingen gezien.

Link naar reactie

Als ik dat hier zo hoor betaald de ene het dubbel van de andere. De enige prijs die ik gehoord heb en die mij pakken te hoog leek was 700 euro. Dan ben ik nog naar een carrosserie :) geweest hier in de geburen maar daar heb ik nooit meer wat van gehoord. Dus ja ik ben nog steeds op zoek naar een deftige betaalbare.

Link naar reactie

zoals stanman zegt eit het verschil vooral in de staat dat je hem binnenbrengt. zo heb ik mijn T5 enkele jaren geleden zelf afgeschuurd, geplamuurd, in de grondverf gezet en terug glad gezet en dan pas naar de carrosiergedaan, die is toen gespoten voor 200 euro

als je gewoon je scot demonteerd en binnen smijt bij bijv. scootermarket waar ze hem zandstralen,lassen, uitdeuken, plamuren en spuiten be je tussen de 800 en de 1000 euro kwijt. Een deftig prijskaartje maar de afwerkingsgraad is perfect

carrosiers die beweren een scooter te kunnen doe voor 250 euro doen er meestal maar 1 omdat ze dan zien dat het een pak meer werk is dan gedacht en het resultaat is duidelijk van mindere kwaliteit.

Die t5 van mij is ook niet perfect gespoten, die 2 van bij scootermarket wel

Link naar reactie

Is het echt nodig om je Vespa helemaal te (laten) demonteren of kan je met afplakken en spuiten ook een goei resultaat bekomen. Ik heb een PX 125 van 1985 en is eventueel aan herspuiten toe maar om hem helemaal uit elkaar te halen...pffft.

Bericht bewerkt (03.11.2005 | 12:52)

Link naar reactie

motor laten zitten en deftig afplakken.

maar voorvork losmaken om voorspatbord te kunnen demonteren is toch wel het minimum, anders kan je nooit proper je beenschild en spatbord herlakken.

idem voor stuurkap en onderkant stuur, dat moet je demonteren om deftig te kunnen lakken. en hetzelfde geldt voor het handschoenenkastje.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...