Ga naar inhoud
Vespaforum.be

"redelijk snelle" small frame motor vragen...


Didier Wesp

Aanbevolen berichten

hallo,

heb sinds een tijdje een primavera met een redelijk snelle motor eronder laten meebrengen uit italie.

hij trekt vlot op en door, haald wel mooi 110km/h.

(ik weet dit is zeker niet extreem ofzo, maar hij rijd vlot en zou nog wat vlotter willen ;))

gelijk ik hem gekocht heb zat er een (oud model) polini uitlaatje onder, een 24mm phbl carburator van dellortho, en een PM cilinder (denkelijk meer dan 140 cc..? ik weet het niet, zag wel dat hij 2 zuigerveren had en er stond boven de koppelings deksel duidelijk PM in gegraveerd.)

de collecteur was bevestigd op de carter, en in de cilinder zelf vanonder dus directe inductie.

er zat ook geen klek of luchtfilter op,

en heeft plattines ontsteking.

met deze setup was het geen probleem in 1ste een wheely te maken.

maar...

ik wilde natuurlijk eens weten wat er zou gebeuren , als ik een simonini down & forward zou zetten eronder, dus ik heb deze uitlaat dan gekocht, en geplaatst (ipv die polini banaan)

nu hij rijd niet slecht, maar hij trekt aanzienlijk MINDER goed op lage , en middelbare touren, deze maakt wel meer touren als de polini maar trekt enkel op hoge touren,redelijk goed.

kortom, hij ging beter met de polini , nu trekt hij op hoge touren wel hard, maar ervoor niet... dus ik merk dat ik met de oude polini stukken sneller zou zijn.

ook als ik met 2 personen rijd, dan was de polini stukkenbeter omdat ik nu met de simonini hem helemaal open moet trekken, en dan trekt hij nog niet geweldig door.

de sproeiers in de carburator heb ik ook nagekeken en de hoofdsproeier (in de dikke schoef) is 105, de kleinere sproeier ernaast (relantie sproeier?) is een 50.

ik heb al geprobeerd met kelk of sportluchtfiler maar is zeker geen must, eraf gaat stukken sneller :))

hoe kan ik nu deze vespa nog beter laten gaan, met de down & forward eronder?

of is er iets fout , wie heeft tips of info...

merci & grtz

Link naar reactie

Zal het niet een mallossi zijn? Die hebben directe inductie.

Hier staan zo'n beetje alle old-school 125cc cilinders:

http://www.down-and-forward.de/zylinder.html staat ie daar tussen?

Groter dan 140 zijn er maar een paar, en dan voornamelijk moderne cilinders die dat hebben (bv de Falc) - vroeger had je alleen de Fabrizi, maar die zie je bijna nooit. Groter dan 136cc is echt heel moeilijk op een SF motortje, daar heb je speciale krukassen voor nodig enzo. Die dingen rijden volgens mij ook allemaal op membraam.

PM is een tuner in de UK (http://www.pmtuning.co.uk), maar die maakt geen cilinders zelf volgens mij.

Link naar reactie

PM staat voor Polini Motori in dit geval. Is een 130cc met dubbele inlaat als ik het zo lees. Eén inlaatspruitstuk die zich verdeelt in één op carter en één op de cilinder. Zo'n Simonini is idd leuk voor hoge toeren maar zeker niet geschikt voor midden of lage toeren of met 2 man rijden. Dan kun je beter terug met die Poliniuitlaat gaan rijden.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...