redpowa Geplaatst: 23 februari 2010 Delen Geplaatst: 23 februari 2010 Door werken in huis mijn handleiding opgeborgen en kan hem niet direct vinden. Kan iemand me even helpen. Wanneer best olie bijvullen? Heb nu +- 3300 km op de teller. En waar vul je bij? Betreft hier de olie die bij de benzine vermengd wordt dus niet de carterolie (kettinghuisolie? of hoe da ding heet. Domme vraag misschien maar vind het niet direct. Eric Link naar reactie
redpowa Geplaatst: 23 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 23 februari 2010 Oei en welke olie? Sorry Eric Link naar reactie
redpowa Geplaatst: 23 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 23 februari 2010 GTS 125 Nog eens sorry Eric Link naar reactie
GTES125 Geplaatst: 23 februari 2010 Delen Geplaatst: 23 februari 2010 Een GTS 125 is 4-Takt en heeft aparte smering (zeker niet mengen met benzine) bijvullen doe je via cartervuldop (links onderaan - ter hoogte van vario) oliesoort: 10W40 (speciaal voor 4T - motorfietsen) hoeveelheid: max. 1l (incl oliefilter) interval: eerste verversing: 1.000km nadien om de 10.000km of 12 maanden Link naar reactie
vespadiverso Geplaatst: 23 februari 2010 Delen Geplaatst: 23 februari 2010 Door werken in huis mijn handleiding opgeborgen en kan hem niet direct vinden. Kan iemand me even helpen. Wanneer best olie bijvullen? Heb nu +- 3300 km op de teller. En waar vul je bij? Betreft hier de olie die bij de benzine vermengd wordt dus niet de carterolie (kettinghuisolie? of hoe da ding heet.Domme vraag misschien maar vind het niet direct. Eric Olie bijvullen bij een 4 takt?? Dan scheelt er toch iets denk ik. En waarschijnlijk is je vespa nog onder garantie met je 3300km? Link naar reactie
GTES125 Geplaatst: 24 februari 2010 Delen Geplaatst: 24 februari 2010 Folks, Ik vermoed dat hier 2- en 4-takt door elkaar worden gehaald. Bij een 2-T gebeurt de smering via de brandstof (al dan niet via apart oliereservoir) en bij een 4-T gebeurt de smering via een apart (droog)carter. Dit laatste is vergelijkbaar met een benzinemotor van een auto. Gelet dat REDPOWA spreekt van een GTS125, ga ik er van uit dat het een 4-T is waarbij dus geen sprake kan zijn van smering via de brandstof. Voor meer tekst en technische uitleg verwijs ik graag naar http://www.howstuffworks.com/two-stroke.htm en http://auto.howstuffworks.com/engine.htm. Als dit niet helpt, is er nog steeds de officiële Vespa-dealer die zeker en vast kan helpen. Succes met de bijvulling. Stef Link naar reactie
ex px Geplaatst: 24 februari 2010 Delen Geplaatst: 24 februari 2010 Dacht dat ze daar enkel vol synth 5W40 indeden. Bijvullen moet je niet doen enkel als het peil onder min staat. Te veel is zeker niet goed! Link naar reactie
GTES125 Geplaatst: 25 februari 2010 Delen Geplaatst: 25 februari 2010 Zeer terechte opmerking maar ik gebruik bewust 10W40 (volsynth) met specifieke normen voor 4-T motorfietsen. (persoonlijk ververs ik de olie dan ook om de 5.000km) http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_bike/krmo/353/tweewieler/kroon-oil-motorolien/expulsa-rr-10w40/ Link naar reactie
ex px Geplaatst: 25 februari 2010 Delen Geplaatst: 25 februari 2010 Wist zelfs niet dat dat bestond, 10w40 volsynth. 10w40 is toch iets dikker dan 5w40? Is dat dan niet nadelig voor de koudstarts? Link naar reactie
GTES125 Geplaatst: 25 februari 2010 Delen Geplaatst: 25 februari 2010 10W is inderdaad iets dikker (hogere viscositeit) maar dit kan op zich geen kwaad. Het zijn vooral de additieven in de olie die voorkomen dat er schade optreedt bij koudstart. (in dit geval is de kwaliteit top) Anderzijds blijft de olie door de hogere viscositeit langer aan de onderdelen hangen (bij koude motor) waardoor je deze specifieke olie zonder probleem kan gebruiken. Ik rij al duizenden kms na mijn garantieperiode met deze olie en na 5.000km ziet de olie er bij mij nog steeds goud-geel uit zonder een druppel abnormaal verbruik. Ik kan het alleen maar aanraden maar het staat iedereen vrij om de duurdere 5W versie te gebruiken ) Link naar reactie
redpowa Geplaatst: 3 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2010 BEdankt nog voor alle reacties... heel interessant. Heb mijn oliepeil eens gechequed... zit nog een 70% in dus is wel ok... moet ik ook eens bezien die 5w en 10w kwestie. Eric Link naar reactie
GTES125 Geplaatst: 4 maart 2010 Delen Geplaatst: 4 maart 2010 Laatste tip: probeer steeds het oliepeil zo maximaal mogelijk te houden. Naast smering, reiniging, afdichting, oplossen van vervuiling heeft motorolie ook een "koeling effect". Gezien er slechts 1l olie aanwezig is, bekom je dus een optimale werking door steeds het peil op max te houden. (Vul nooit bij tot boven "max") Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 4 maart 2010 Delen Geplaatst: 4 maart 2010 Laatste tip: probeer steeds het oliepeil zo maximaal mogelijk te houden. Naast smering, reiniging, afdichting, oplossen van vervuiling heeft motorolie ook een "koeling effect". Gezien er slechts 1l olie aanwezig is, bekom je dus een optimale werking door steeds het peil op max te houden. (Vul nooit bij tot boven "max") en let op, er is nog het verschil tussen een ingedraaid peilstokje en een uitgedraaid! Blijkbaar moet je olie controleren met ingedraaid stokje. Link naar reactie
redpowa Geplaatst: 6 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2010 bedankt mannen... heb al weer iets bijgeleerd Eric En see ya on tha road Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.