cee Geplaatst: 18 februari 2010 Delen Geplaatst: 18 februari 2010 dus, zoals de titel al aangeeft zit ik met enkele vijzen/bouten in de motor die muur vast zitten of afgebroken zijn. hoe kan ik deze nu loskrijgen? waarschijnlijk zijn hierover al tientallen topics overgeweest, heb er enkele gelezen maar vind niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag. foto 1: bout/vijs zit muurvast, volledig verroest en heb geen grip meer met kruisschroevendraaier -) kapotgedraaid. http://img651.imageshack.us/img651/7015/dscn1947t.jpg foto 2: bout kwam stilletjes aan los met de griptang, toen opeens 'Krak' gedaan, bout afgebroken. http://img687.imageshack.us/img687/766/dscn1948k.jpg foto 3: zelfde als foto 1, kapotgedraaid http://img689.imageshack.us/img689/7398/dscn1949b.jpg Bedankt! Link naar reactie
Gette Geplaatst: 19 februari 2010 Delen Geplaatst: 19 februari 2010 voor de vast zittende bouten: Groef zagen, en met een slagschroevendraaier proberen... en voor de afgebroken bout.. uitboren? Link naar reactie
frutsab Geplaatst: 19 februari 2010 Delen Geplaatst: 19 februari 2010 linkse tap gebruiken ? (kan wel erg link zijn) grts frutsab Link naar reactie
cee Geplaatst: 19 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2010 Update: afgebroken bout is uitgeboort. nu alleen nog nieuwe draad inzetten d.m.v linkse tap? Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 19 februari 2010 Delen Geplaatst: 19 februari 2010 Voor linkse tap is het nu te laat. Ge kunt nu ofwel grotere (rechtse) draad tappen ofwel een helicoil zetten. Dat laatste is de properste oplossing. Link naar reactie
xerox666 Geplaatst: 19 februari 2010 Delen Geplaatst: 19 februari 2010 als de nen "dremel" had dan kon je er met een gleufje in graveren waar je in kan met je schroevendraaier...eerst de afgebroken bout meermaals inspuiten met WD40 Zo heb ik het dinsdag nog gedaan bij men GTS super bij een afgebroken spiegel...beetje prutswerk maar ging perfect zonder de draad te beschadigen Link naar reactie
cee Geplaatst: 19 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2010 Voor linkse tap is het nu te laat. Ge kunt nu ofwel grotere (rechtse) draad tappen ofwel een helicoil zetten. Dat laatste is de properste oplossing. zo'n rechtse draad, hoe kan ik dat tappen? met wat voor ding wordt dat gedaan? zo'n helicoil, waar is dat te koop? prijs? Link naar reactie
cee Geplaatst: 19 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2010 Helpt dit? goh jaa maar waar koopte zo'n ding? is het ni beter om gewoon ineens een draadtap te kopen? grtz Link naar reactie
LoMax Geplaatst: 19 februari 2010 Delen Geplaatst: 19 februari 2010 Schroeven die niet los willen, eerst met echte kruipolie bewerken (wd40 is 'redelijk' geschikt, maar kruipolie gaat veel dieper langs de schroefdraad naar binnen). Niet een half uurtje, maar een volle dag wachten. Eventueel heetstoken, tikje met de hamer op geven (schrikken), en dan met het juiste gereedschap proberen los te krijgen. Lukt dit niet, en is de kop eraf, begin dan met een klein gaatje te boren in het center van de schroef, groot genoeg om een linkse tap in te draaien. Met een linkse tap trek je geen nieuwe schroefdraad, zoals hierboven ergens verkeerdelijk verondersteld werd, maar krijg je weer grip op de schroef, om deze los te draaien. Maar eerst natuurlijk weer een nachtje kruipolie erop. Nog niks? Boor dan in hetzelfde gat met een dikkere boor, maar niet zo dik dat je de schroefdraad raakt. Ideaal is een diameter die binnenkant schroefgat kan, zonder de draad te raken. Langzaam boren, af en toe linksom draaien en boor in olie drenken. Door de ontwikkelde hitte en de olie kan je de overblijvende schroefdraad er dan vaak in splinters uitpeuteren. Nog niks? Dan hele schroefdraad wegboren, maar ook niet meer (meet de diameter van een zelfde schroef). En tap hierin nieuwe draad, een maatje groter. Of boor op de diameter van de juiste maat helicoil. Bij de betere autoparts te krijgen, gewoon de gebruiksaanwijzing goed volgen. Nog een optie, niet voor elke schroef geschikt: leg een moertje op de dolgedraaide schroef, en probeer met een halfautomaat via de binnenkant moer deze op de schroef vast te lassen. Opletten, scoots met accu moet je deze accu afkoppelen. Meteen na het lassen weer kruipolie erop. Door de hitte en de olie komt de schroef vaak meteen los, en dan kan je met het moertje de zaak lossen. Nog niks? Schenk uw Vespa weg aan een goed doel. Ik ben een heel goed doel ;-) Link naar reactie
cee Geplaatst: 19 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2010 Lomax, bedankt! ga nu proberen de 2 bouten los te maken op volgende manieren. die 1ne afgebroke bout heb ik uitgeboord, ga nu bij scootermarket (denk dat die dat wel kan) draad laten inzetten. die andere 2 volledig verroeste bouten hoop ik dat ze loskomen maar betwijfel dit ten zeerste thanks! Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 20 februari 2010 Delen Geplaatst: 20 februari 2010 In elke garage of metaalwerkplaats kunnen ze wel een helicoil plaatsen. Is niet echt de moeite om een setje te kopen, denk ik. Neem vooral de tijd met die twee andere bouten. Als het niet direct lukt: kruipolie spuiten en een dag later nog eens proberen. Hoe groot was de boor die je gebruikt hebt tov. de originele schroefdraad? @Tyrian:geweldig accent van die kerel in die video Link naar reactie
cee Geplaatst: 20 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2010 Hoe groot was de boor die je gebruikt hebt tov. de originele schroefdraad? schroefdraad: 5mm, boor 4mm, maar niet juist int midden geboort dus een stukje draad weg Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 22 februari 2010 Delen Geplaatst: 22 februari 2010 er is ook een simpele manier om een schroef los te krijgen wanneer het kopje is uitgesleten: de visegrip of beter gekend als griptang! gewoon kei vast op uw vijs zetten en dat komt wel mee... Link naar reactie
Gette Geplaatst: 23 februari 2010 Delen Geplaatst: 23 februari 2010 Of een slagschroevendraaier... Link naar reactie
cee Geplaatst: 23 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 23 februari 2010 Of een slagschroevendraaier... maar dan hebde wel een gleuf nodig om uw schroevendraaier in te kunnen zetten hé Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 23 februari 2010 Delen Geplaatst: 23 februari 2010 maar dan hebde wel een gleuf nodig om uw schroevendraaier in te kunnen zetten hé ijzerzaagske! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.