Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Reastauratie Sprint vervolg en einde


frederic009

Aanbevolen berichten

Hallo

Het is een tijdje geleden dat ik op het forum ben actief geweest, maar dat wil niet zeggen dat ik niet met vespa's bezig ben geweest.

Ik ben dit onderwerp begonnen zodat jullie kunnen mee genieten van mijn gevloek en gepruts in mijn schuurtje.

Ter inleiding een woordje uitleg over de sprint.

Een 8 tal maand geleden zag ik een zoekertje staan van een sprint die volledig uit elkaar lag en zonder papieren. Ik dacht ik zal eens een kijkje nemen en polsen.

Het bleek om een project te gaan van een gast die er niet veel van kon en zich serieus mispakt had aan wat op het eerste oog een simpele restauratie ging zijn. Nu ik ga geen steen werpen naar die gast want iedereen moet ergens beginnen.

De Sprint was in een alles behalve goede staat.

Er was roest op kritieke plaatsen (verankering motor aan het kader) en dit was opgelapt met kilo's plamuur en ja polyester!!!!!!!

Er waren ook geen papieren bij en de motor kon ik niet testen. Kort om een risico.

Ik beslite het toch te wagen en stopte alle stukken in de wagen en wag was ik.

Nu na een paar maand te staan wachten in mijn garagen ben ik er aan begonnen, hier gaan we!!!

Link naar reactie

Mooi project hoor! Het lassen is toch een klus die je vaker tegenkomt met dit soort klussen. Het blijft italiaans he! Straks rij je lekker rond met een smile van oor tot oor en ben je weer veel ervaringen rijker.

Vespappa

Link naar reactie

Ik had graag de foto's wat groter gezet maar ik weet niet hoe het moet.

Het wrijfwerk heeft me wal wat zweet gekost maar het resultaat mocht er wezen.

Ik denk zelfs mocht je een vespa volledig tot op het metaal wrijven en dan met staalwol opwrijven en daarna vernissen dat je iets zeer speciaal zou hebben. Mocht iemand daarvan een fot hebben mag hij die altijd posten.

Link naar reactie

De papieren waren al in orde voor ik er aan begon.

Vandaag de zijbillen ontdaan van ale roest pffff het schuren begint wel m'n strot uit te hangen.

Nog even doorbijten en hij is klaar om te spuiten en terug samen te steken.

Link naar reactie

mooi werk,maar pas op met die antiroest!

spuit je die zelf?

vgr nico

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Mag ik vragen hoe je de papieren in orde hebt gekregen als je er eerder geen had ? Ik heb mijn oog laten vallen op een oud exemplaar dat evenmin papieren heeft maar wel nog een originele Belgische nummerplaat ...

Ik wil aan de restauratie pas beginnen van zodra ik zekerheid heb of ik de scooter nog ingeschreven krijg.

Link naar reactie

Beste Diepken, eerst aan de verkoper vragen dat hij bij de politie een pv laat opstellen voor verlies van papieren (inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheids attest)dan weet je meteen of hij gestolen is of geseind.

Laat de verkoper de oude nummerplaat meenemen dat weet de politie of hij al eerder is ingeschreven is geweest en maak het voor u later veel gemakkelijker.

Met je oude nummerplaat en beide papieren ga je naar je verzekering makelaar en vraag of hij dat roze briefje kan opmaken voor het DIV.

Met dit roos papiertje en met beide bewijzen naar het DIV gaan en plaat opvragen.

That's it.

Als dit niet lukt ... krijg je een opmerking van het DIV ( weer naar de politie gaan of naar het douane kantoor... om 705 vignet te gaan halen)

Good luck (heb het al 2 keer gedaan zonder problemen)

Link naar reactie

@sebacmoi: bedankt voor de info maar in mijn geval wenst de politie slechts een attest van verlies op te maken mits ik de identiteit ken van de titualris van de nummerplaat. De verkoper zelf heeft de scooter (°55) nooit ingeschreven en heeft geen papieren (meer), de originele plaat (nog blauw met witte lettertjes !) is zo oud dat ze in alle geval niet onmiddellijk te traceren is, de titularis van de plaat(wellicht de oorspronkelijke eigenaar) is niet gekend door de verkoper, van een gelijkvormigheidsattest was toen nog geen sprake, etc. ... DIV gaat nu voor mij zoeken via het framenummer op wiens naam de scooter ooit ingeschreven was. We zien wel.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

fotosprint019m.jpg

Gezien hij al uit elkaar lag besliste ik om eerst de motor onder handen te nemen.

Hij kwam duidelijk van een stoffige regio uit Italië want er hing zeer veel zand aan. Echt waar zelden gezien.

De bedoeling was grondig opkuisen, ontvetten en ontdoen van roest. Ook werden de segmenten vervangen en de cilinder opgekuist en nieuwe pakking.

fotosprint018.jpg

Ook de achterrem wordt onder handen genomen enz...

De blok opkuisen deed ik met staalwol met wat olie er op = magic maar je moet wel geduld hebben.

Link naar reactie

Na het motorblok besliste ik om al te beginnen aan het kader.

Met wat angst in mij besliste ik om de plamuur te verwijderen en te zien wat er onder zit.

Resultaat bijna dramatisch zoals je zal zien op de foto's.

Ik verwijderde alle plamuur en daaronder zat POLYESTER om de boel de dichten.

Ik besliste om alle rotte veroeste delen er uit de schijven en nieuwe platen in te lassen, dit is de enige manier om het kader te redden.

fotosprint015.jpg

fotosprint016.jpg

fotosprint017.jpg

Zoals je kan zien LASWERK!!!!!!!!

Na het lassen ziet het kader al veel beter uit ( met dank aan Hannes de man die alles laste)

foto1040.jpg

foto1041.jpg

foto1042.jpg

Link naar reactie

Voila zé grotere foto's

En ik ben nog steeds bezig. Momenteel ben ik de grondverf aan het zetten om dan alle resterende oneffenheden weg te werken door middel van schuurpapier.

Ik begin het gevoel te krijgen dat ik zal blijven schuren.

Op de vraag of ik die antiroest zelf spuit? Yep met speciaal product dat eventuele resterende roest omvormt.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...