Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Bijna gevallen door standaardbandjes op GTS


Geronimotjes

Aanbevolen berichten

Beste, ik ben gisteren juist na een hevige regenvlaag bijna onderuit gegaan bij vertrek aan een rood licht op kinderkoppekes.

Gelukkig heb ik men GTS kunnen rechthouden zodat ik er zonderkleerscheuren ben van afgekomen.

Ik moet echt de standaardbandjes SAGA vervangen door iets degelijk zoals een bv Michelin SM100, Michelin Pilot Power, Bridgestone ML50, Hoop B02, Heidenau K61, Pirelli GTS23/24 of Michelin Gold (deze allen gevonden op het forum).

Nu kan iemand mij eens vertellen wat nu goed is voor dagdagelijks woon-werkverkeer max 10km enkel voor zomer en winter, want ik laat me niet afschrikken door een bijna valpartij.

En waar ik ze kan laten monteren in het Antwerpse.

Alvast bedankt.

Groeten

Link naar reactie

Rij rustiger ... dan heb je geen last met die SAVA bandjes, is toch mijn bevinding, voel me minder veilig als ik laagvlieg, dus rij ik rustiger ... das toch de bedoeling van Vespa-rijden ... Wel opletten op tramsporen, spekglad, zelfs al rij je traag!!!

Enkel voor de winter zoek ik winterbanden te steken ... dus graag ook voor mij adressen in't Antwerpse om ze te monteren aub.

Link naar reactie

Hmm op natte kinderkopkes is het altijd gevaarlijk. Al zet je er de beste band op, er is altijd slipgevaar.

Als je toch een veiliger gevoel wil, ik kan de ML50 aanraden, die had ik op m'n vorige scoot(aprilia) en zelfs op ijsplekken had die vaak nog grip. Die slijten wel belachelijk snel af en kosten veel geld...

Link naar reactie

ik heb mijn PX125 nu anderhalf jaar en daar staan michelin S83 op en ben daar tevreden over

ik dacht echter onlangs gelezen te hebben van een forumlid (Gette ?) dat hij S100 had gemonteerd en daar veel meer tevreden over was (ik kan zijn reactie niet onmiddellijk vinden)

anderzijds heb ik hier al zeer veel negatieve reacties over die sava-banden (en continental's) gehoord maar daar kan ik je niks over vertellen wegens geen ervaring

rustig rijden zoals roflgts125 kan ook een reden zijn alhoewel je de slechte ervaring hebt opgelopen bij het vertrekken

kijk ook eens naar je bandenspanning - afhankelijk van je eigen wensen kan je die gedeltelijk aanpassen - zo rijd ik zelf met 2.2 voor en achter terwijl andere leden met eenzelfde scooter met een lagere of een verschillende spanning tussen voor- en achterwiel rijden

grts frutsab

Link naar reactie

s83, s100 zijn banden voor PX.

Een gts heeft tubless banden nodig en deze verschillen dus van de andere types.

Maar TS heeft gelijk een sava geeft een heel ander rijgevoel dan een ander type band.

Kijk maar eens na een paar 1000 km te hebben gereden met een sava. De slijtage is in blokvorm en ongelijkmatig.

Na ondertussen op 2 jaar 26.000 te hebben gereden met de gts heb ik al één en ander kunnen testen.

pirelli niet slecht, maar zeker aan te bevelen zijn de Bridgestone ML50. Je gaat er geen heel leven mee rijden, want dit type band heeft grip en is dus ook zachter, dus ook minder km. Maar een wereld van verschil tegenover de standaardbanden.

Heidenau, is meer voor kmvreters. Een band die dient op te warmen en goed te worden ingereden voor je hem gaat waarderen. En, is ook moeilijk te vinden. Een bridgestone zal elke bandencentrale je kunnen aanleveren.

Als je dan toch gaat veranderen, steek dan ineens achteraan een 140 ipv 130. Je gaat meer stabiliteit hebben tijdens het rijden.

Link naar reactie

Mijn Sava's gaan ondertussen al 7300 km mee. Op zich heb ik daar nooit miserie mee gehad (even hout vasthouden), maar misschien rij ik niet extreem genoeg ;-))

Binnenkort gaan er nieuwe op, waarschijnlijk Pirelli's.

Link naar reactie

bij mij eigenlijk hetzelfde , rij er 2000 km mee en nog geen problemen gehad , maar ik weet op een 125cc ook niet anders , heb altijd me 50 cc gereden en daar maakt da nu ni zoveel uit. MAar goed als ze wat meer kilometers hebben zal ik zo ook vervangen. Misschien rij ik ook niet extreem genoeg :)

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Rij rustiger ... dan heb je geen last met die SAVA bandjes, is toch mijn bevinding, voel me minder veilig als ik laagvlieg, dus rij ik rustiger ... das toch de bedoeling van Vespa-rijden ... Wel opletten op tramsporen, spekglad, zelfs al rij je traag!!!

Enkel voor de winter zoek ik winterbanden te steken ... dus graag ook voor mij adressen in't Antwerpse om ze te monteren aub.

Sava = Cheape brol

Leer dat gewoon en neem Pirelli's of Michelin.

Ge speelt me Uw leven...

Link naar reactie
Beste, ik ben gisteren juist na een hevige regenvlaag bijna onderuit gegaan bij vertrek aan een rood licht op kinderkoppekes.

Gelukkig heb ik men GTS kunnen rechthouden zodat ik er zonderkleerscheuren ben van afgekomen.

Ik moet echt de standaardbandjes SAGA vervangen

Volgens mij ben je eerder bijna gevallen door een gebrek aan rijervaring, een gebrek aan inzicht, onaangepast rijgedrag, onvoldoende verstandelijk vermogen of een combinatie van deze opsommingen. Ik ken geen enkele band die op natte gladde kasseien kleeft!

Verder zal uw scooter uitgerust zijn met Sava banden in plaats van met Saga banden.

Je kan misschien ook eens proberen om recht te blijven tijdens het remmen op een ijzelplek of een olievlek.

En als dit niet lukt kan je het nog altijd op uw banden steken.

Link naar reactie

Marcske is nogal cru maar heeft wel gelijk. Geen enkele band zal blijven kleven als je een bocht in 'scheurt' op kasseien. Met mijn Pirelli's ooit es een beetje weggegleden op een zebrapad na een rond punt. Sindsdien ben ik me er serieus van bewust dat het opletten geblazen is, zelfs op droog wegdek!

Link naar reactie

1garantie.jpg

By vespamarcske, shot with DSC-S950 at 2009-07-29

garantie2.jpg

By vespamarcske, shot with DSC-S950 at 2009-07-29

gelijkvormigheidsattest.jpg

By vespamarcske, shot with DSC-S950 at 2009-07-29

Ik kan iedereen eens aanraden de gegevens van uw voertuig na te lezen of de raad te vragen aan iemand met kennis ter zake. Een goede vriend van mij werkt bij het parket. Dus telkens als er een zwaar ongeval is gebeurd mag hij vaststellingen gaan doen. Volgens mij dus iemand met ervaring.

Zijn vaststellingen > Bredere banden hebben inderdaad meer grip op een droog wegdek. Bij een nat wegdek is dit niet zo vanzelfsprekend. Enkel bij een regenband is er een duidelijk verschil t.o.v een doorsnee band (behalve bij kasseien, enkel op een vlak wegdek is er een verschil).

Ook de temperatuur is belangrijk winter of zomer. Warmte of koude hebben veel invloed op het rubber zelfs op een droog wegdek. Dit zijn dingen die iedereen uit zichzelf al weet.

Wettelijk.

Elk voertuig in België dient gehomologeerd te zijn.

De eerste gelijkvormigheidattesten hadden beperkte gegevens over het voertuig. Nu zijn ze duidelijk uitgebreider.

Bij de laatste scooter GTS, GTV en lx. Zijn naast de gegevens van de CO uitstoot ook de gegevens van de banden vermeld.

Voor een GTS 250 is dit vooraan 120/70-12 achter 130/70-12

Voor een GTS 300 super – idem

Voor een GTV 125 – idem

Voor een GTV 250 –idem

De uitzondering is de LX 125 daar zit vooraan een 110/70-11 en achteraan een 120/70-10 Wie heeft hier goed opgelet. Inderdaad de achtervelg bij een LX 125 is blijkbaar kleiner achteraan dan vooraan. let wel de velg zelf en niet de band. Dit is tweemaal nagezien en het blijkt te kloppen.

Op het gelijkvormigheidattest ( EC CERTIFICATE OF CONFORMITY) van een GTS 250 i.e staat dus bandenmaat

Axle 1 120/70-12 51p Voorband

Axle 2 130/70-12 62P Achterband

En nu komt het. Er staan geen afwijkingen op vermeld.

Wettelijk gezien moet je dus met deze bandenmaat rijden.

Aangezien het voertuig enkel met deze bandenmaat is gehomologeerd. En dit is tegenstelling tot de meeste wagens waar op het gelijkvormigheidattest meestal meerdere toegestane maten vermeld zijn.

Verder moet U op het gelijkvormigheidattest van uw voertuig eens kijken onder punt 50 (Remarks). Onder dit punt worden de alternatieve bandenmaten vermeld. Dit telt voor alle wagens, motos en zelf 49 cc voertuigen die voorzien zijn van een EC CERTIFICATE OF CONFORMITY. Staan daar geen andere maten op vermeld. Dan moet U de bandenmaat respecteren die de fabrikant voorschrijft. Plaats U bewust of onbewust een andere maat dan waarmee het voertuig gehomologeerd is dan stelt U zich bloot aan vervolging en kan je aansprakelijk gesteld worden aan de oorzaak van het ongeval. Wegens het in verkeer brengen van een voertuig dat niet conform de wetgeving is!

Bij een ongeval met zwaar gewonden of doden stapt het parket altijd ter plekke af. Een gerechtsdeskundige staat boven de politie wat betreft vaststellingen. Indien uw voertuig niet conform de wetgeving (homologatie) is zal dit vermeld worden in het dossier. Dit dossier kan ingezien worden door de verzekeraars. Indien U het ongeval veroorzaakte en uw voertuig wordt niet conform bevonden. Zal uw verzekering alles uitbetalen aan de tegenpartij. Zij zullen echter alles van U terugeisen. Velen lezen nooit de kleine lettertjes of opmerkingen. Een gerechtsdeskundige is onpartijdig en uw verzekeraar is geen liefdadigheidsinstelling. Zeg niet dat U niet gewaarschuwd was.

Link naar reactie

Ja gasten, sorry als ik nogal cru overkom. Ik zal dit dan ook niet ontkennen. Maar ik wil jullie gewoon maar waarschuwen voor de kleine lettertjes die grote gevolgen kunnen hebben. Verder is het maar normaal dat jullie zelf uitmaken wat jullie met uw voertuig aanvangen. Ik heb me daar niet mee te moeien en jullie hoeven zich aan mij absoluut niet te verantwoorden. Maar ik zou het echt jammer vinden dat er iemand moet opdraaien voor schade die hij onvrijwillig heeft aangericht, en daardoor al zijn rechten verliest en zwaar in de kosten komt!

Link naar reactie

GTS250 - na 5000 Km achterste Sava versleten (<1,6 mm op bepaalde plaatsen) Voorste nog perfect. Dealer heeft een Michelin gestoken.

- na 11000 Km vooraan Sava nog altijd heel goed, Michelin van achter ook nog heel goed.

- rijstijl altijd aangepast aan weg- en weersomstandigheden en over elke witte streep (oversteekplaats, zijlijn, streepjes in 't midden enz.. en tramrails ALTIJD maar stapvoets rijden als er zelfs maar een beetje vocht op de baan ligt.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik had vroeger op mijn GTS125 Sava's staan en vond ze maar niks. Sinds ik de 250 heb staan er Pirelli's op waar ik perfect gelukkig mee ben. (zeker bij droog weer) Ondertussen weet ik ook dat de bandenspanning cruciaal is. Lees aandachtig uw boekske! (1,8 bar voor, 2,0 bar achteraan) Uiteraard bestaan er geen mirakels bij steentjes in bochten, natte kinderkoppen etc...

Ik overweeg voor de winter Schwalbe's te monteren. Ik moet alleen nog een dealer vinden die ze in stock heeft.

http://www.mbdevelopments.co.uk/schwalbe/tyre_view.php?partno=MBU0386

Link naar reactie

Mijn Sava's zijn 2 maanden oud en hebben 2600km gedaan, ze zijn nog niet afgesleten maar beginnen eruit te zien als banden die paar jaar oud zijn (allemaal kleine barstjes) ; vind dit wel behoorlijk snel , of is dit normaal ? Ik moet zeggen da ze het onweer van gisteren goed doorstaan hebben :) , en heb er nog niet echt problemen mee gehad , heb wel met nog geen ander merk gereden, ben benieuwd naar het verschil...

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...