Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GTS/GTV: Bandenmaat achter 130/70-12” vervangen door 140/70-12”


dirkangelo

Aanbevolen berichten

Bij deze heeft Vespabiggetje toch voor een deel gelijk. Correct is correct. Theorie - een band slipt bij vertrek vanuit stilstand altijd een beetje door voor hij grip heeft, hoe miniem ook en normaal niet voelbaar. Hoe breder uw band hoe meer weerstand, dus ook meer grip.

Wat natuurlijk ook van invloed is natuurlijk het rubber zacht hard, de vorm van de tekening, het wegdek, en natuurlijk de

weersomstandigheden.

Praktijk

Bij een volledig droog ,grof en vlak wegdek zijn slicks de beste banden. Maximum draagvlak. maximum grip.

Bij regenweer zijn slicks dan weer volledig nutteloos. Aangezien er geen groeven zitten die het water afvoeren slippen deze banden door een vorm van aquaplaning (het minuscule lage water. Dat zich tussen de band en de ondergrond bevindt) gewoon door.

Maar ook te veel kracht op een band uitoefenen kan deze laten doorslippen. Vb te veel gas geven en de koppeling bruusk loslaten. Gevolg gierende banden !!

Aangezien de scooter waarover we praten voorzien zijn van een automatische koppeling kan het zijn dat deze inderdaad beter, vlugger optrekken.

Op voorwaarde natuurlijk dat de vario en de achterste slipkoppeling ook perfect werkt.

Bij deze is dus bewezen dat het nogal meevalt met het verstandelijk vermogen van Vespabiggetje. Sorry ik kan het niet laten !!! ;)

Link naar reactie
Wettelijk gezien moet je dus met deze bandenmaat rijden.

Aangezien het voertuig enkel met deze bandenmaat is gehomologeerd. En dit is tegenstelling tot de meeste wagens waar op het gelijkvormigheidattest meestal meerdere toegestane maten vermeld zijn.

@ marcske, je hebt idd een punt denk ik. Ben je zeker dat dit strafbaar is en een probleem vormt bij ongeval? Dan vrees ik dat er veel auto's niet in orde zijn, zeker niet die van die johny'kes die brede banden onder hun 1000cc'ke leggen... Verder nog: op het attest van mijn audi stond bandbreedte 195-205 terwijl er 235 af fabriek onder lag?

Link naar reactie

Het zou een probleem kunnen vormen wanneer een gerechtsdeskundige ter plekke moet komen bij een ongeval. Deze komen echter enkel ter plekke bij zwaar gewonden of doden. Verder moet U op het gelijkvormigheidattest van uw wagen eens kijken onder punt 50 (Remarks). Onder dit punt worden de alternatieve bandenmaten vermeld. Dit telt voor alle wagens, motos en zelf 49 cc voertuigen die voorzien zijn van een EC CERTIFICATE OF CONFORMITY. Indien de bandenmaat die momenteel op uw auto zit daar tussen staat hebt U geen enkel probleem. Inderdaad er rijden veel wagens rond met banden en velgen die niet toegestaan zijn op deze wagens. Maar die gasten veranderen meestal hun banden/velgen voordat ze naar de keuring gaan. Wees gerust bij de keuring, gerecht weten ze dit ook daarom wordt er op elk keuringsbewijs vermeld “dit keuringsbewijs stemt overeen met de staat van het voertuig op het ogenblik van de keuring” Bij de verkoop van een tweedehandse wagen gaat men zelf nog een stap verder. Daar wordt op het moment van de keuring behalve de bandenmaat zelf het merk van de banden en de profieldiepte op de verplichte car-pass vermeld.

Gelukkig bestaat er momenteel nog geen keuring voor moto’s al wil men daar met de tijd ook werk van maken. Wettelijk zijn die gasten die met een lml rijden en hun uitlaat met katalysator laten vervangen door een gewone uitlaat ook in overtreding. Het voertuig voldoet niet langer aan de CO uitstoot. Gelukkig voor die mensen zijn veel regels en wetten dode letter. En wordt er momenteel nog niet zo zwaar aangetild hier in België.

In Italië mag men blijkbaar, naar ik heb vernomen, met bepaalde scooters in sommige steden niet meer binnen. Tijdens bepaalde periodes/uren.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...