Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GTS/GTV: Bandenmaat achter 130/70-12” vervangen door 140/70-12”


dirkangelo

Aanbevolen berichten

Mijn dealer adviseert me om bij het vervangen van mijn achterband bij mijn GTV 125 de bandenmaat 130/70-12” te vervangen door 140/70-12”.

Volgens hem is dit ietsje duurder (+/- 15€)... maar zou dit beter zijn: kwestie van rijcomfort, minder snel slijten en de motor zou rustiger draaien.

- Iemand een mening hier over?

- Geeft dit geen problemen naar bvb. verzekeringen / garantie omdat je niet de originele & voorgeschreven uitvoering gebruikt?

Link naar reactie

als jou dealer dit adviseert en je schaft ze aan via hem ... dan heb je een factuur met zijn logo ... heb je dan niet heel wat "verantwoordelijkheid" in zijn handen gelegd mocht er iets mislopen met de garantie ?? 't Is toch de professional die jou wesp verknoeid heeft ... niet ?

Link naar reactie

Moet binnenkort ook een nieuwe band achteraan monteren. Misschien es aan denken. Hoor wel dat ze dan vooraan een 130 leggen ipv een 120. Bij mij nog niet nodig. Geen probleem dan vooraan 120 en achteraan 140?

Link naar reactie

140 achter en 130 voor geeft je meer stabiliteit tijdens het rijden.

Net 2658km gereden op een goeie week, met de wesp naar Oostenrijk, klimmen, dalen, snelweg, 40 kg bagage en twee personen als gewicht; Heeft nooit een krimp gegeven; En de Bridgestone hoop kleefde aan het afsvalt, zelfs tegen 105 km/u tijdens een afdaling.

Gewoon doen.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Je verhaal zal zijn, dat het even wennen is om met een 130 vooraan te rijden. Je zal iets stugger door de bochten gaan dan dat je gewoon was met een 120.

Echter eens de gewenning er is, zal je niets anders meer willen. Je zal veel vlotter rijden en de stabiliteit is ook stukken beter.

Opletten bij de eerste 100 kilometer, dan worden banden ingereden en gaat de gladde laag er af. Want regen en nieuwe banden is dan weer eventjes uitkijken.

Link naar reactie
140 achter en 130 voor geeft je meer stabiliteit tijdens het rijden.

Net 2658km gereden op een goeie week, met de wesp naar Oostenrijk, klimmen, dalen, snelweg, 40 kg bagage en twee personen als gewicht; Heeft nooit een krimp gegeven; En de Bridgestone hoop kleefde aan het afsvalt, zelfs tegen 105 km/u tijdens een afdaling.

Gewoon doen.

Marc, hoe zit dat met de vering op de wesp. Bij mij staat deze nu al op de hoogste pre-load stand, maar met duo passagier is elke drempel al een opgave voor de vering (te slap / slaat door naar einde)

Zit eraan te denken om achter iets zwaarders te leggen...bv Bitubo

Ik weet trouwens niet of ik opnieuw Heidenau zou kiezen. Heb nu dus K61 120-130 combo en opvolgers zullen ook 130-140 worden maar mogelijk Bridgestone voor iets meer comfort. De Heidi's slijten toch ook zeker wel. Zodra de voorband er doorheen is schakel ik dan over :-).

G-J

Link naar reactie

De vering met twee en bagage is soms een groot probleem. Staat ook op de hardste stand hier, en een beter afgedempte vering zou zeker niet misstaan.

De bridgestone hoop B02 is een aanrader voor achteraan te leggen in 140.

Vooraan nooit een B02 leggen is een typische achterband. Vooraan dien je wel iets anders te leggen, bv de battlax BT-30 is in 120 en 130 verkrijgbaar. Of een ML-50.

Link naar reactie

Ik kan iedereen eens aanraden de gegevens van uw voertuig na te lezen of de raad te vragen aan iemand met kennis ter zake. Een goede vriend van mij werkt bij het parket. Dus telkens als er een zwaar ongeval is gebeurd mag hij vaststellingen gaan doen. Volgens mij dus iemand met ervaring.

Zijn vaststellingen > Bredere banden hebben inderdaad meer grip op een droog wegdek. Bij een nat wegdek is dit niet zo vanzelfsprekend. Enkel bij een regenband is er een duidelijk verschil t.o.v een doorsnee band.

Ook de temperatuur is belangrijk winter of zomer. Warmte of koude hebben veel invloed op het rubber zelfs op een droog wegdek. Dit zijn dingen die iedereen uit zichzelf al weet.

Wettelijk.

Elk voertuig in België dient gehomologeerd te zijn.

De eerste gelijkvormigheidattesten hadden beperkte gegevens over het voertuig. Nu zijn ze duidelijk uitgebreider.

Bij de laatste scooter GTS, GTV en lx. Zijn naast de gegevens van de CO uitstoot ook deze van de banden vermeld.

Voor een GTS 250 is dit vooraan 120/70-12 achter 130/70-12

Voor een GTS 300 super – idem

Voor een GTV 125 – idem

Voor een GTV 250 –idem

De uitzondering is de LX 125 daar zit vooraan een 110/70-11 en achteraan een 120/70-10 Wie heeft hier goed opgelet. Inderdaad de achtervelg bij een LX 125 is blijkbaar kleiner achteraan dan vooraan. let wel de velg zelf en niet de band. Dit is tweemaal nagezien en het blijkt te kloppen.

Op het gelijkvormigheidattest ( EC CERTIFICATE OF CONFORMITY) van een GTS 250 i.e staat dus bandenmaat

Axle 1 120/70-12 51p Voorband

Axle 2 130/70-12 62P Achterband

En nu komt het. Er staan geen afwijkingen op vermeld.

Wettelijk gezien moet je dus met deze bandenmaat rijden.

Aangezien het voertuig enkel met deze bandenmaat is gehomologeerd. En dit is tegenstelling tot de meeste wagens waar op het gelijkvormigheidattest meestal meerdere toegestane maten vermeld zijn.

Dit houd in dat bij een zwaar ongeval waarbij het parket dient af te stappen en alle nodige vaststellingen dient te doen. Er wel eens een probleem zou kunnen ontstaan met de verzekering. Of U nu in uw recht bent of niet.

Invloed op uw voertuig.

Verder geven bredere banden iets meer slijtage aan uw voertuig door meer wrijving en weerstand.

Enkele voorbeelden de wiellagers worden zwaarder belast door meer weerstand van de band in de bochten. Natuurlijk is de snelheid waarmee men een bocht neemt ook belangrijk. Verder zal het verbruik iets hoger liggen.

Ik denk niet dat uw lokale dealer er over zal vallen. Maar strik volgens de regels vervalt de garantie door aanpassingen aan het voertuig die niet conform de standaard zijn.

Uw motor zal niet rustiger draaien door het type van banden. Wel door hoe U met uw gashendeltje omgaat.

Het valt op dat er veel mensen zitten te janken over de Sava bandjes. Maar veel kunnen er blijkbaar niet overweg met hun voertuig. Sava banden of niet. Ten eerste zijn onze Belgische wegen niet echt de beste ter wereld, spoorvorming, putten, die men opvult en waarvan men bulten maakt, Verder zal je weinig banden hebben die op natte kasseien of geverfde wegmarkeringen plakken. Idem voor rotondes waar veel kiezelsteentjes liggen. Een aangepast rijgedrag in alle omstandigheden en veel rijervaring zal U verder brengen dan de duurste band.

Link naar reactie
Ik heb na 4000 km nog geen problemen ondervonden met die Sava's.

Maar ja , er zijn er zelfs op't forum die beweren dat na montage van andere banden, hun Vespa een "veel betere/vlottere acceleratie" heeft ??? En dat laatste snap ik niet.

er zijn er zelf die beweren dat er na 4000 km geen problemen zijn met die sava's, ofwel zijn die blind voor de verschillen of te krap bij kas voor echte banden...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Acceleratie_(auto) kijk eens naar puntje 2 bij "andere invloedsfactoren", dan zul je zien dat wat ik meende te ondervinden wel technisch mogelijk is...

Link naar reactie

Op mijn GTS zitten er standaard Pirelli banden. Die zitten trouwens ook op iemand zijn 250 i.e die ik ken. Verder heeft een vriend van mij een GTV 250 aangekocht en daar zitten daar weer Sava bandjes op. Sommige mensen klagen van pijn ondanks ze er geen hebben. Maar in hun gedachten pijn lijden. Zowel de dokter als mensen van de ziekenwagens geven daarom wel eens placebo (neppil). Waarbij een heleboel zich plots veel beter voelen na het slikken van hun pilletje (placebo). Volgens mij moeten sommige bestuurders ook maar eens denken dat de beste van de beste banden die er bestaan onder hun scooter ligt ;)

Link naar reactie

Bij een ongeval met zwaar gewonden of doden stapt het parket altijd ter plekke af. Een gerechtsdeskundige staat boven de politie wat betreft vaststellingen. Indien uw voertuig niet conform de wetgeving (homologatie) is zal dit vermeld worden in het dossier. Dit dossier kan ingezien worden door de verzekeraars. Indien U het ongeval veroorzaakte en uw voertuig wordt niet conform bevonden. Zal uw verzekering alles uitbetalen aan de tegenpartij. Zij zullen echter alles van U terugeisen. Velen lezen nooit de kleine lettertjes of opmerkingen. Een gerechtsdeskundige is onpartijdig en uw verzekeraar is geen liefdadigheidsinstelling. Zeg niet dat U niet gewaarschuwd was.In een van de andere onderwerpen op dit forum staat zelfs een bericht van een motorrijder die veroordeeld is voor onvrijwillige doodslag. Hij had blijkbaar onaangepast gereden, heeft de controle over het stuur verloren waardoor zijn moto tegen een lantaarnpaal slipte. De lantaarnpaal hield niet stand en heeft bij zijn val een andere brommer bestuurder gedood. Van pech gesproken. Wie draait er op voor de kosten, de motorbestuurder.

Link naar reactie

Als je krap bij kas zit dan koop je volgens mij geen GTV 250. Maar eerder een Piaggio zip of een fiets. Waarom koopt Vespabiggetje dan zelf een GTS125 ?? En geen GTS 250 i.e of een 300 super. Zit je te krap bij kas of heb je het verstandelijk vermogen niet om een echt motorrijbewijs te halen !!

Link naar reactie
Als je krap bij kas zit dan koop je volgens mij geen GTV 250. Maar eerder een Piaggio zip of een fiets. Waarom koopt Vespabiggetje dan zelf een GTS125 ?? En geen GTS 250 i.e of een 300 super. Zit je te krap bij kas of heb je het verstandelijk vermogen niet om een echt motorrijbewijs te halen !!

heel simpel... omdat het niet altijd de grootste en de snelste moet zijn natuurlijk... voor wat in brugge centrum en daar rond te rijden heb ik dat extra vermogen niet nodig... ;-)

Link naar reactie
Dan was je dus beter af met een Piaggio zip ;) No hard feelings !

toch niet, ondanks mijn problematisch verstandelijk vermogen had ik iets nodig die niet op de rollen kon gezet worden en die een vlotte 70-80 behaalt om de meeste wegen vlot mee te volgen... dat is met een gts125 dan ook mogelijk...

Link naar reactie

Geen enkel probleem. Van mij mag je rijden met wat je maar wil, met wie je maar wil en hoe je maar wil ! En je hoeft je zeker niet te verantwoorden, verre van zelfs. Ik maak die regels en wetten niet ! Ik probeer enkel maar te waarschuwen voor wat de gevolgen kunnen zijn. Nogmaals > kunnen zijn !! Als je ze bewust of onbewust overtreed. Met een excuus als, dat wist ik niet kom je er tegenwoordig niet meer vanaf. En zoals ik eerder al vermelde verzekeringsmaatschappijen zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Als ze de schuldlast van zich kunnen afschuiven gaan ze daar geen seconde over twijfelen.

Link naar reactie

Met de rolweerstand van de wielen op het wegdek denk ik dat ze de breedte van de band bedoelen en niet het merk.

Ik zit niet krap bij kas, rij met een GTS250 en heb dus een rijbewijs voor motor en meer. Ik vermoed dat ik ook meer rijervaring heb, rij al 30 jaar met motor

Zie ook reactie van Marcske

Link naar reactie
Met de rolweerstand van de wielen op het wegdek denk ik dat ze de breedte van de band bedoelen en niet het merk.

het merk als naam uiteraard niet, maar het merk zorgt onderandere wel voor het profiel en ook het type-/-kwaliteit van het rubber en dat zal ook wel een rol spelen in gans het acceleratieproces...

Link naar reactie

De weerstand op de wiellagers wordt voornamelijk bij het nemen van bochten verhoogd. Bij het rechtdoor rijden is er maar een miniem verschil. Ik zal U een erg simpel voorbeeld geven hoe je dit kan testen. Laat uit uw voorband zo goed als alle druk. En rij eens 200 meter (kalm natuurlijk want ik wil hier geen doden) en neem eens wat bochten. Je hoeft zelf niet te rijden als je uw scooter vooruit duwt en je draait aan je stuur zal je direct het verschil al voelen. Je zal voelen hoeveel moeilijker het wordt om te draaien. Doordat de lucht uit uw band is heeft uw band een groter draagvlak (en bied meer weerstand). Dit kan je dus ongeveer vergelijken met een bredere band. Al geef ik natuurlijk toe dat met een platte band rijden een veel grotere weerstand bied, dan op een bredere opgeblazen band rijden. Deze test is dan ook enkel bedoeld om de theorie om te zetten in de praktijk. Als je deze test wil uitvoeren maak dan wel dat je een bandenblazer bij de hand hebt en luchtdruk ter beschikking hebt. Want anders heb je een klein probleempje.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...