Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Italiaanse import (douane - DIV - consulaat)


Aanbevolen berichten

Ik val hier misschien in herhaling, maar ik heb de indruk dat vele forum lezers verschillende ervaring hebben met het inschrijven van een buitenlandse Vespa. Hier mijn troubles.

Ik heb (hier in Belgie) een PX gekocht met Italiaanse papieren. Althans met een voor echt verklaarde kopie van het origineel inschrijvingsbewijs. Nu hoor ik al direct: "dan hebt ge uw miserie aan uzelf te danken...", maar de regel in Italie is zo dat de originele papieren altijd teruggestuurd moeten worden.

Douane ging vlot (toch bij het tweede kantoor waar ik aanklopte), vignet 705 en aanvraag tot inschrijving gekregen. Dan verzekering genomen en naar de DIV van brussel gegaan.

Daar leek alles ook in orde totdat ze moelijk begonnen te doen over de kopie van het inschrijvingsbewijs. Ik moet een attest gaan halen op het Italiaans consulaat waarop ze verklaren dat die kopie geldig is. In Genk vertrouwden ze de kopie niet, in Brussel wel maar ze moesten eerst een achtergrond check doen om te kijken of de Vespa afgemeld is voor de export. Nu blijkt dat die chassisnummer is opgegeven voor afbraak (waarschijnlijk om een premie op te strijken) en dat ze hierdoor geen attest (stempel) kunnen afleveren.

Dus na vele kilometers (met de auto, nog niet met de scooter!) en uren aanschuiven loopt hier alles vast. De verkoper (die ik niet kwaad opzet wil betichten) wil mij wel verder helpen met de papierwinkel, maar dat zou erop neerkomen om alles opnieuw op te starten (en vraagt daar ook een serieus bedrag voor). Het is frusterend om zo dicht bij de eindstreep te stranden.

Misschien heeft iemand anders nog ideeen?

Link naar reactie

Ik heb altijd geweten dat als je een voertuig uit de europese unie invoert naar België je opnieuw een gva moet aanvragen op de dienst mobiliteit. Dit kost u +/- 50€. Als je dit attest hebt kan je pas naar een DIV-kantoor gaan waar op bepaalde dagen een douane-beambte zit die het groen licht geeft voor de uitreiking van je nummerplaat. Iedereen spreekt hier maar over verzekeringsmakelaar, maar zonder gva krijg je geen px ingeschreven op een legale manier. Ook je verzekeraar niet !!!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...