Ga naar inhoud
Vespaforum.be

TUNING 200 PX


mbe220

Aanbevolen berichten

Een vraagje ivm met de tuning van een 200 px

Zelf heb ik de mijne getuned met Malossi, racekrukas, korte vierde, Cosa koppeling, aangepaste carb, bitubo 's, jl uitlaat, snel en zeer hoogtoerig maar met weing pit onderin. Zeer lekker voor mee te spelen maar niet zo ideaal voor dagelijks gebruik zoals mijn Gl 150.

Mijne maat zou graag zijn 200 px echter gewoon wat meer kracht willen geven zonder te veel inwendige motor veranderingen . Een beetje zoals Pascal gevraagd heeft voor zijn px 125.Heeft er iemand enkele tips Pinasco , pollini?

We vertrekken natuurlijk van een compleet gereviseerd blok!!

Link naar reactie

Ik denk dat je dan best voor een Pinasco 213 gaat, da's de beste all round cilinder, een stuk meer koppel, niet zo toerentalgierig, je hoeft geen carteraanpassingen te doen en met een Sitoplus en originele carbu(wel met grotere sproeier) houd je de kosten ook wat binnen de perken.

Geen slecht idee om de uitlaat met extra veren aan de cilinder te houden, de cilinder is aluminium en de uitlaat te hard aanspannen kan de cilinder beschadigen, maar te los en dan kan je uitlaat door de compressie losschuiven en dat maakt VEEL lawaai, been there, done that...

Het is een aluminium cilinder, dus betere koeling, en een hard gechromeerde boring wat voor een grote slijtvastheid zorgt. De kit komt met een cilinderkop dus daar moet je ook niet naar zien, wel eventueel de squish controleren en de ontsteking wat bijregelen.

Eventueel een grotere carbu maar niet extreem, maximum een 28mm, zo behoud je veel koppel, maar dan speel je wel je automatische mengsmering kwijt...

Een Cosa-koppeling kan nooit kwaad natuurlijk hoewel dat geen enkel verscil in prestaties maakt!

Malossi en Polini vragen beide carteraanpassingen om goed te werken en Polini vraagt iets meer aandacht in het roderen want ze griperen graag, vooral de ringspeling controleren en eventueel honen voor gebruik..

Link naar reactie

Ik rijd zelf rond met een pinasco 213, uitgedraaide cilinderkop, standaard carb en jl righthand. Ik ga er of zometeen een 28mm carb opgooien of ik haal de jl er weer af en doe mijn oude simonini er weer op.

Met een pinasco is je scooter iets feller wat wel lekker rijden is. De topsnelheid is niet zo heel veel hoger. Dit komt voornamelijk omdat hij in zijn vier een beetje doodvalt.

Link naar reactie

bij de pinasco zit een papiertje waarop staat dat je de "inlaat-trechter" in het motorblok, iets langer moet maken, en een stukje van de krukass-wang moet afslijpen...

ikzelf heb dat (nog) niet gedaan, iemand anders wel?( zo moest mijn moteurke nie open...)

en met welk resultaat?

wim

Link naar reactie

Blijf er zo mee rijden tot je de blok moet opendoen voor een nieuw schakelkruisje, dichting ofzo (of tot je nieuwsgierig word!) en pas dat dan aan, kheb het zelf nog niet gedaan maar kheb er wel al eens mee gereden, en dan loopt de kit ietsje soepeler, ideaal is een racekrukas (bv Mazuchelli). Let op als de de inlaat van je carter aanpast dat je binnen de 'rotary pad' blijft anders moet je reed-valve gaan...

Heb je de ontsteking geregeld, volgens het boekje moet je die ook iets later zetten dacht ik...

Link naar reactie

Als je die krukas wang afslijpt is de krukas niet meer in balans.

Ik heb een racekrukas besteld en ben momenteel bezig om gigantische spoelpoorten te maken bij mijn GL blok. (Pinasco 177cc 24 carb,racekrukas,R pinasco uitlaat,... )

Uiteraard heb ik voor het slijpen van de poorten alles mooi opgelast zodat er overal waar ik slijp,vijl ed, genoeg materiaal over blijft.

Let op bij sommige blokjes moet je langs de kant van de ontsteking ook lassen (binnenin juist naast de draadtise van de cilinder)

Resultaat - weet het jammer genoeg nog niet. ;)

Tip : Nooit uw spoelpoorten in de cilinder polieren,want dan verzuipt het motorblok omdat naar het schijnt de benzine blijft plakken.

Raar maar waar.

De rest mag je zoveel mogelijk polieren zoals krukasgewicht (niet de kant van de inlaatpoort),drijfstang,uitlaat en carterspoelbanen en onderkant piston (zuiger)

Het beste is de drijfstang polieren en scherp zetten,zodat deze in het mengsel snijd en weinig weerstand biedt.

Vgr nico

sommige zullen waarschijnlijk hier niet mee akkoord gaan.

Bericht bewerkt (25.01.2005 | 17:24)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...