Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Benzinetank beetje overgelopen + een goed beveiligingsslot


Wispa

Aanbevolen berichten

Bij het voltanken van de Vespa gutste wat benzine uit de tankopening bovenaan.(Benzine stond tot in de vulopening). Er liep een beetje benzine over de carrosserie en tegen de batterij. Dit is direct weer netjes gemaakt.

Vraagjes:

-Als er benzine naar binnen zou lopen, en er wat op het motorblok zou lopen, kan dit voor problemen zorgen?

-Kan het de batterij beschadigen op enigerlei wijze?

Het zijn misschien rare vragen, maar ik stel ze toch maar.

Ook: wat is een goed (betaalbaar) beveiligingsslot voor de Vespa?

Dank alvast voor de hulp en tips.

Link naar reactie

een beetje benzine op je motorblok kan geen kwaad, verdampt toch snel

volgens mij gaat het van die ene keer niet je batterij beschadigen (ik ga er vanuit dat er geen liters zijn over gegegaan) volgende keer beetje beter uitkijken wanneer je tankt, niet "te" vol doen dus

beveiligingsslot:

een stevig kettingslot (bv. Abus) zodat je je scoot eventueel kunt vastmaken een paal

Grip-Lock is ook wel handig

Link naar reactie

Dankjewel Joene, ben nu toch een beetje gerustgesteld. Ben nog een 'bleuke', eerste ritje nog maar pas achter de rug, dus alles is nieuw voor mij (ivm Vespa en motoren dan toch :-) )

Mijn Vespa is een 125cc en het is voor een autobestuurder als ik altijd was tot hiertoe, toch wel eng om op straat te rijden. Het lijkt me dat de wagens zo snel rijden, maar het is ik die traag rijd met de Vespa, ik durf nog niet harder dan 30-40, dus da's wel een beetje vervelend.

Ook in bochten nemen, een straat indraaien, ben ik nog niet helemaal niet zo goed. Ofwel ga ik te traag, ofwel maak ik een reuzebocht.

Heb het nog zwaar ook om de Vespa op zijn voet te trekken om te parkeren, en soms moet ik 'm ook manueel af zijn voet zetten (ipv al zittende erop), en de motor weegt wel. Misschien bestaat er ook een goeie truc om het toch vlotjes te doen?

Alle tips en trucs zijn welkom.

Link naar reactie

een goeie tip is u houden aan de aangegeven snelheid! tegen 30 ben je eigenlijk een gevaar op de weg. soms zou het voor veel van de '125 rijders' niet slecht zijn eens een paar uur rijles (manoeuvres) te volgen, zowel voor zichzelf als voor de medeweggebruikers.

Link naar reactie

welk type vespa heb je eigenlijk ?

blijf jij voorlopig maar op de max 50 weggetjes of beter zoek eens een (auto)oefenterrein op om daar wat meer gewenning op te doen met je vespa.

Ik kan je een zij-pikkel aanraden om vlotter te kunnen parkeren

Er zijn veel goeie trucs maar die leer je best in de praktijk kennen van een ervaren vesparijder.

Van waar ben je afkomstig (vul misschien je profiel eens volledig in)?

Link naar reactie
Ook in bochten nemen, een straat indraaien, ben ik nog niet helemaal niet zo goed. Ofwel ga ik te traag, ofwel maak ik een reuzebocht.

waarschijnlijk omdat je kijkt naar waar je voorwiel rijd, het klinkt onozel maar vele mensen kunnen nie draaien omdat ze kijken naar waar hun voorwiel gaat... je moet kijken naar de plaats waar je heen wil en dan ga je automatisch er perfect in "alle" snelheden ernaar toe sturen... door te kijken naar waar je naartoe moet kan je zeer korte bochten nemen, neem diezelfde korte bocht op je oude manier en kans is groot dat je een nieuwe zijbal mag plaatsen :-P

(spreek uit ervaring, vroeger op rijschool bij het maken van de 8 keek ik naar de grond voor me moto, gevolg -> ik lag plat ... de tip van de instructeur was kijken naar waar je moet en dan kan je bij wijze van spreken een 8 maken op een zakdoek...)

ps. kzou toch opletten met naft over je batterij gieten, dat kan wel eens vuurwerk geven...

Link naar reactie

Heb enkele jaren geleden een één-dagcursus motorrijden gevolgd. Verder niets meer.

Ik herinner me zeker nog 'kijken naar de plaats waar je heen wil', maar het is nu oefenen, natuurlijk.

Ben geen twintiger meer, jongeren zijn er sneller 'mee weg' dan ik, maar ik zal het wel leren :-)

@ Joene: Ik voel me veiliger ook als ik niet meer dan 50 moet rijden, maar misschien verandert dat ooit nog wel hé.

ben van het Antwerpse. En: er staat een zij-pikkel op de Vespa, maar de verkoper raadde aan toch beter de andere steun te gebruiken, kwestie van meer stabiliteit en stevigheid.

@ Vespabiggetje: het was miniem benzine dat over de tankrand was gelopen, hoor. Niet zoals in 'gieten' :-)

Dank iedereen om me een beetje te helpen.

Link naar reactie

...Heb het nog zwaar ook om de Vespa op zijn voet te trekken om te parkeren, en soms moet ik 'm ook manueel af zijn voet zetten (ipv al zittende erop), en de motor weegt wel. Misschien bestaat er ook een goeie truc om het toch vlotjes te doen?...

Best dat je dat doet als je er niet opzit: zo zou de vloerplaat wel eens krom kunnen trekken. De poot altijd op en af, al staande is de boodschap :D

Link naar reactie

Wispa, welke vespa is het juist? Ik herken wel een beetje jouw verhaal over dat rijden. De mijne heb ik vorige jaar gekocht en ik vond voor een 125cc dat hij idd behoorlijk zwaar was in het begin (bijna 150kg) dus dat is niet zo evident om hem op zijn 2-pikkel te trekken. Toch zoveel mogelijk doen en oefenen in 1 vloeiende beweging (en zorgen dat je voet er niet onder zit) Hoe vloeiender de beweging (maw wat snelheid nemen in het achteruittrekken) hoe makkelijker. Bij aarzeling gaat het idd moeilijk. Ik zou hem ook zeker geen dag op zijn 1-poot laten staan. Wat dat rijden betreft herken ik het ook. Ik ben hem vorig jaar gaan halen bij de vorige eigenaar op een regenachtige, maar vooral stormachtige (wind) dag in maart. Ik moest toen ook 60km naar huis rijden en herinner me dat ik ook niet sneller dan 40-50km/u duurfde. Na 3-400km begon dat wel te wennen en nu rijd ik makkelijk 70-80 of zelfs een paar keer rond de 100km/u. Maw het went wel. Vooral voor je kijken en idd niet naar de grond. Netjes meebewegen in de bochten helpt ook al moet ik zeggen dat ik met een bocht naar links nog steeds wat meer aarzeling heb dan bij een bocht naar rechts. Maar 't vlot wel... dusss... veel oefenen ;-)

Link naar reactie

@ Joene en @ Wutsie75: Vespa is LXV 125.

Het is niet zozeer het op de centrale pikkel zetten (dus het achteruit trekken) dat nogal moeilijk is, maar net andersom: 'em van de pikkel af zetten.

Ik zit niet echt 'door' terwijl ik de motor van zijn pikkel haal, want als ik zit kan ik dowieso niet met mijn voet volledig plat op de grond. (O jee, wat een gekke omschrijvingen, maar ik kan het niet anders uitleggen :-)).

Vooral op iets gladdere vloeren schuift de pikkel gewoon mee naar voor ipv dat ie naar binnenklikt. Daarom probeer ik in zulk geval de Vespa van zijn pikkel te krijgen door naast de motor te staan en 'm vanuit die positie van de pikkel te krijgen, maar dat weegt wel enorm op mijn rug spieren. Ik doe het vast allemaal verkeerd.

@Wutsie75: waarom mag de Vespa niet een hele dag (of dagen) op de 1-poot staan?

Hm, jij durfde al direct 40-50 km rijden, ik hang nog altijd rond de 30, en dat lijkt al zo supersnel te gaan.

Zou ik niet beter op het fietspad rijden als ik zo traag rijd? Ik weet, dat mag niet met zo'n motor maar ...

Die bochten nemen, vind ik nog altijd heel eng. Ik hoop dat ik dat snel onder de knie heb.

Link naar reactie

Als ik het hier zo lees, kan je misschien toch beter ffkes investeren in rijlessen, hangt van uw budget af, indien het kan motorijbewijs toch maar proberen te halen, zeker niet verkeerd. Als zijn het maar enkele uren of full monty maar zoals hierboven reeds geschreven door iemand, je zult het u zeker ni beklagen !

Basiszaken als plaatsing op de weg, beheersing moto, spiegels en 101 andere tips om beter en vooral veiliger te rijden, zeker indien je nog nooit eerder met een 50cc of iets dergelijks hebt gereden.

Motoplaat (125Ccc) is op de weg, daar kun je niet naast !

Succes en denk er zeker over na ;)

Link naar reactie

@wispa: als ik lees wat je nu schrijft val ik bijna uit de zetel!

aub investeer in de eerste 6 uur rijles bij de rijschool, want dingen als "op het fietspad rijden" kan echt niet! als je met die instelling de baan op gaat ben je een gevaar op de weg, sorry dat ik het zeg.

en na die 6 uur kan je nog beslissen om ineens voor je motorrijbewijs te gaan.

Link naar reactie

@Fajes: dat fietspad zinnetje dat ik vernoemde was wel als grapje bedoeld hé. Ik weet heel goed dat dit echt niet kan, en ik wil dat ook helemaal niet. Dan had ik wel een lichtere motor gekocht :-)

Oei, ik denk dat ik maar beter verder niets meer vraag, want ik krijg zo nog een stempel een domoor te zijn.

Toch bedankt allemaal voor de vriendelijke hulp en tips.

Link naar reactie

Om hem makkelijk van de poot te krijgen. Zet je voet er voor als je hem afduwt, kan hij niet gaan glijden.

Makkelijk is ook neem hem vast aan het linker handvat, rechtervoet voor de poot en je rechterhand hou je de chrome baar vast welke achteraan het zadel gemonteerd is. Zo kan je hem heel makkelijk naar voor trekken.

En je kan deze handelingen ook gebruiken,om hem makkelijk op de poot te trekken.Maar dan zet je de voet op de pikkel, en je trekt via de baar. Even op oefenen.

Link naar reactie

Hai, ik bedoelde niet dat die ene poot kwaad kan. Ikzelf durf het gewoon niet te lang voor de stabiliteit.

Van zijn 'pikkel' halen kan of doe ik ook niet al zittend. Nog nooit geprobeerd eigenlijk, altijd al ernaast staand. Al veel tips gezien hierboven dus veel oefenen en de rest komt vanzelf...

Link naar reactie

Hmm...

Je weet toch dat het handvat aan de rechtkant moet verdraaien om gas te geven, he...

Voor de rest: gene schrik... GAS geven!!! Het is nu paasvakantie, dus minder volk op de baan... Rij met de vespa naar je werk, na een paar dagen kan je ermee rijden.

Link naar reactie

Ivm op de voet zetten. Klinkt dom maar vergeet je wesp niet ophoog te trekken aan de handlebars van de passagier (als je die hebt dus), ik weeg ni zo veel en kan bijna op die poot gaan staan zonder dat ie op z'n poot valt. Beetje mee trekken helpt dus pakken...

Link naar reactie

Ivm op voet zetten: dit gaat ondertussen zeer goed. Heb de truc te pakken. Ik werk nu met de hiel van mijn voet, en ondertussen mee trekkend aan de handlebars van de passagierszit, en dat werkt prima.

Voorheen werkte ik met de tip van mijn voet, (+handlebars) en dan was ie met geen stok in beweging te krijgen,

want alle kracht moest uit mijn rechterarm komen, dat heb ik nog dagen gevoeld aan de spieren in mijn rug.

Bedankt voor de vriendelijke hulp van iedereen!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gebruik dan toch die andere pikkel.

Is een beetje raar dat hij zo scheef staat maar het is er voor gemaakt. Ik denk zelf dat die andere pikkel speciaal voor vrouwen gemaakt is. Je ziet maar,die Italianen denken aan alles.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...