Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vespa (R50 special) start amper en uitlaat knalt


jonassteyaert

Aanbevolen berichten

Betreft dus een vespa 50R special van 1976, ik krijg hem bijna nooit in gang bij de eerste kick en ook niet bij verdere .. met lopen lukt het wel .. tot ik even aan het rijden ben en aan het licht moet stoppen en de motor gewoon stilvalt (gevaarlijk!) en dan na te kicken met de benzinetank toe en trg open, choke open, choke toe en dan terug te lopen lukt het meestal .. heel veel werk .. en soms valt hij dan meerdere keren in een rit stil vanaf ik gas los of stop. Vandaag stopte ik de motor correct (hij viel niet uit ofzo) en knalde de uitlaat precies.. ook al maakte hij een raar geluid.

Supergraag enkele reacties .. eender wat want ik heb de laatste maand al veel naar de garagist gemoeten en zou het graag zelf oplosse (mits weinig ervaring)

Groetjes, Jonas

Link naar reactie

heb je u bougi wel eens vervange...? als het dit nie is veronderstel ik toch de ontsteking hoor..

( en een ontstekign die fout staat is niet goed voor je cilinder)

grtz

Link naar reactie
en wat kan hieraan verandert worden? merci

ontsteking opnieuw afstellen.. dwz dat de plattines moeten open gaan op 18°voor hij bij het bovenste dode punt is.

grtz

Link naar reactie
afstellen van de ontsteking gebeurd handmatig. Het kan ook zijn dat uw platines versleten zijn

kan ook jah.. plattines eens lichtjes zuiver vijlen kan je proberen om zeker te zijn , ma da kost nie veel (iets van een 8euro) dus zou ze gwn neiwu zetten dan.

grtz

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hej,

Kijk ook eens naar je mengsel. Bij een te rijk mengsel kan je uitlaat wel eens ploffen geven ?

Stel met andere woorden eerst je carburator nog eens goed af... uit je eerste post kan ik dit wel concluderen. Je mengsel is gewoon te rijk. Je contacthoek van je platines kan je altijd wel een controleren, maar ik denk dat het daar niet aan ligt.

MVG Felice

Link naar reactie

swss een combinatie van factoren hé: oliekeerringen versleten, contactpuntjes ingebrand, misschien te rijk mensgel(ma da kan kome door die keerringen), uitlaat verstopt. Begin eens met de contactpuntjes lichtjes op te schuren(met min korrel 400)

Link naar reactie

Bart, hij zegt dat hij de uitlaat heeft laten vervangen. EN bij kapotte keerringen verzuipt de motor telkens en wilt deze niet vooruit doordat hij daar valse lucht aanzuigt. Rest nog de contactpuntje ( wat ik sterk betwijfel ) en het Mengsel :P

MVG Felice

Link naar reactie

Hej Jonas. Je mengsel kijk je na door eenvoudig je bougie er uit te halen en naar de kleur van de elektrode te zien.

Ziet deze wit/grijs, is dit de oorzaak van een te arm mengsel.

Is deze zwart, en meestal ook nog nat ( duidt dit op een te rijk mengsel, wat denkelijk bij jou het geval zal zijn ).

Het doel is naar een koffie met melk bruin achtige kleur te krijgen... door middel van een kleinere sproeier en wat met de luchtschroef bij te stellen.

Hoop dat je wat bent met me uitleg :)

Anders vraag je't maar !

Groetjes Felice

Link naar reactie

amai, waar is den tijd dat ik dit hollow nog heb moeten voordoen ;-)

ik zou de platines toch zeker niet onderschatten. een zwak punt dat je bij elekt. ontsteking niet meer hebt.

heb je terug een originele uitlaat of iets anders?

kuis je carbu eens tegoei uit en draai de lucht/benzine-mengselschroef 1.5 toeren uit. Als hij vroeger goed reed met deze sproeiers zal hij dat nu ook wel doen. het zou kunnen dat er vuil in uw bezinetank zit en dat deze je sproeiers verstopt.

Aan de 2-takt pomp getankt misschien?

Link naar reactie

haha Geert :P al doende leert men hé :) En had ik toen gewoon een ander klokje gestoken met een lagere overbrengingsverhouding had die pk50xl wat harder gegaan :)

Anyway hopelijk lukt het met onze tips... laat het ons alvast maar weten, Jonas

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...