Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Eerste boete ;(


Aljoscha

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag mijn eerste boete binnen!

ik was niet goed aan het opletten en aan een licht waar ik normaal altijd groen heb werd het, doordat het drukker was dan normaal, 'vroeger' rood dan normaal. Ik had dit spijtig genoeg te laat gezien en geraakte niet meer stil! Dus ik kan binnenkort een fotootje verwachten in de bus van mijn achterkant.

150€ doeme!! tzal nooit meer gebeuren :P

Link naar reactie

dan heb je nog geluk gehad, toen ik enkele jaren door het rood was gereden en staande werd gehouden door de politie kostte dit me 15000 oude befkes en 8 dagen rijverbod. Toffe politierechtbank, die van Gent

Link naar reactie

vervelend aljoscha - een boete krijgen is nooit leuk (zelf ook reeds enkele keren ondervonden - en niet van de minste)

langs de andere kant las ik onlangs op dit forum dat de meeste forumgangers vinden dat regels er zijn om te respecteren (ivm iemand die een 200cc wou verkopen om te laten registreren als 125)

bekijk het gewoon langs de positieve kant - je bent misschien enkel een aantal euro's kwijt, er is niemand gewond en je hebt geen brokken aan je dierbare scooter ... een reden te meer om te genieten en met een smile rond te rijden

grts frutsab

Link naar reactie

hehe, voor mij typeert dat een beetje de karakters die met vespa rijden. Door alle tegenslagen die je al gehad hebt met je wesp ben je het gewoon geworden om met veel tegenslag te leven. Zolang je wesp maar (terug) rijdt kan de wereld niet stuk en behoud je die smile op je gezicht als je genietend aan het rijden bent.

Link naar reactie

Ik wil je niet ongerust maken, maar lees toch maar eens wat hierna volgt ( vraagbaak verkeerscode) De kans zit er dik in dat je geen onmiddellijke inning krijgt, maar voor rechtbank gedagvaard wordt...

--------------------------------------------------------------------------------

Het negeren van het rode verkeerslicht betreft een derdegraadsinbreuk ingevolge artikel 3.36° van het KB 30/09/2005.

Roodlichtnegatie wordt meestal voor de rechtbank gebracht, dit is trouwens een nationale richtlijn voor alle parketten.

Dit betekent dat er dus meestal in dergelijke dossiers geen minnelijke schikkingen (meer) worden voorgesteld.

Dergelijke overtreding is alsvolgt strafbaargesteld :

Artikel 29 van de Wet 16/03/68 :

Citaat

§ 1. (tweede al.

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro (*).

(*) Bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5 opdeciemen!

Voorbeeld: 50 euro = 50 x 5,5 = 275 euro

Verval van het recht tot sturen - zie Artikel 38 van de Wet 16/03/68 :

Citaat

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.

Wanneer een geldboete opgelegd wordt vanaf 143 euro, dan blijft een verplichte bijdrage van 137.50 euro verschuldigd aan het fonds van slachtoffers van opzettelijke gewelddaden.

De zittingskosten bedragen om en bij de 40 euro en er is ook nog de vermelding op het strafblad.

Een geldboete kan ook voor een welbepaald deel voorwaardelijk (voor een bepaalde termijn) worden opgelegd. Dit betekent eigenlijk dat slechts het andere deel dient te worden betaald.

Wat de vermindering van de geldboete betreft, dit is er ook nog - zie Artikel 29 van de Wet 16/03/68 :

Citaat

§ 4. In geval van verzachtende omstandigheden kan de geldboete verminderd worden, zonder dat ze minder dan één euro mag bedragen.

Indien voor dezelfde feiten een verval van het recht tot sturen en een geldboete wordt uitgesproken, dan kan de rechter de geldboete verminderen met de door de betrokkene te betalen kosten van de herstelonderzoeken en -examens en de erelonen van de geneesheer en psycholoog, zonder dat ze minder dan één euro mag bedragen.

Enkel de kosten en bijhorende erelonen van de herstelonderzoeken en -examens die door de betrokkene voor de eerste maal worden afgelegd worden in aanmerking genomen. De door de betrokkene te betalen kosten en bijhorende erelonen van de herstelonderzoeken en -examens zijn vaste bedragen die vooraf door de Koning worden bepaald.

De geldboetes worden verdubbeld bij herhaling van een overtreding als bedoeld in paragraaf een of drie binnen het jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan.

Ook interessant om weten (indien van toepassing uiteraard) : Strengere bestraffing voor beginnende bestuurders en Verval van het recht tot sturen tijdens het weekend en op feestdagen.

Het is uiteraard ten zeerste aangeraden om als overtreder de zitting bij te wonen. Je kan de voorzitter van de rechtbank verzoeken om een aangepaste straf. Zorg er dan wel voor dat uw vriend ev. in het bezit is van stavingsstukken.

Een advocaat is niet vereist, de overtreder mag zichzelf verdedigen. Hij kan echter te rade gaan bij zijn verzekeringagent of -makelaar. Misschien geniet hij rechtsbijstand en heeft hij op die manier recht op een gratis advocaat.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...