Twostroke Geplaatst: 29 december 2008 Delen Geplaatst: 29 december 2008 Hey guys, Ik heb een GTS125 en lees her en der vanalles over inbrengen bij de belastingen. Blijkbaar is er een vrijstelling die je hebt en als je daar niet boven komt heb je geen voordeel om je vespa in te brengen? Weten jullie daar iets van? Ik heb hem in 2008 gekocht, maar ga hem pas voor mijn werk gebruiken in 2009. Wacht ik dan best een jaar (kan ik een aankoop van 2008 in 2009 (deels) afschrijven?) Mij hebben ze wijsgemaakt dat een vespa te 'goedkoop' is om er profijt uit te halen (ik zou per dag +- 15km rijden) Tips? Thanks! Link naar reactie
gunter Geplaatst: 29 december 2008 Delen Geplaatst: 29 december 2008 Als u per dag maar 15 km zou rijden dan is inderdaad uw vespa te goedkoop om er profijt uit te halen. Ik heb dat ook eens gedaan (ook 15km) maar dan met een ducati monster(2dehands)die ik op papier 4000euro betaald had een motorpak, helm ,taks ,verzekering, benzine en onderhoud ook had ingebracht en dit afgeschreven op 2 jaar voor 90%(wat gaat met een 2de hands) en had maar een beetje winst tegen over mijn vrijstelling. Link naar reactie
Twostroke Geplaatst: 29 december 2008 Auteur Delen Geplaatst: 29 december 2008 enig idee hoe je die vrijsteling kan te weten komen? (staat dat op je overzicht van je loonbrief dat je op't einde van't jaar krijgt ofzo?) Ik zal alles maar netjes bijhouden, en als het zover is het nog is bekijken. Bedankt voor de tips in ieder geval Link naar reactie
Chris Geplaatst: 29 december 2008 Delen Geplaatst: 29 december 2008 Is afhankelijk van uw inkomen. Je kan dat te weten komen door het boekje te lezen dat bij de belastingaangifte bijgesloten is. Daar staat de berekening in. Link naar reactie
gunter Geplaatst: 29 december 2008 Delen Geplaatst: 29 december 2008 ik laat alles berekenen door de boekhouder op het werk die trouwens ook mijn belastingen doet,gemakkelijk hé Link naar reactie
kurt007 Geplaatst: 29 december 2008 Delen Geplaatst: 29 december 2008 Ik rijd dagelijks +/- 50 km woon-werkverkeer en hiermee kwam ik niet boven de vrijstelling. Zelfs niet na inbreng van nieuw aangekochte Vespa, helm, pak, handschoenen, facturen onderhoud, extra accessoires. Ik heb dit laten uitrekenen bij de boekhouder. Link naar reactie
Il Paperino Geplaatst: 1 januari 2009 Delen Geplaatst: 1 januari 2009 enig idee hoe je die vrijsteling kan te weten komen? (staat dat op je overzicht van je loonbrief dat je op't einde van't jaar krijgt ofzo?)Ik zal alles maar netjes bijhouden, en als het zover is het nog is bekijken. Bedankt voor de tips in ieder geval Je kunt toch online je belastinggegevens eens invoeren, bvb met volgende link : https://sofiskonline.standaarduitgeveri ... 8/dvv.html Als je bij de beroepsonkosten niets invult en je laat alzo je belasting online uittellen, daarna voer je wel eens je beroepsonkosten "zoals je vespa-onkosten" in, en zie je algauw of het iets opbrengt... Iedere € die je afgeeft aan vadertje staat is er eentje teveel, of niet soms ? Vroeger trok ik gewoon mijn km's werk/woonplaats af voor de wagen, nu in 2008 ben ik kort bij het werk gaan wonen en daarom een vespa aangeschaft... helaas vrees ik ook dat mijn nieuwe aankoop met alle onkosten erbij iets te weinig zal zijn om wat winst te maken. Misschien probeer ik mijn vespa op 2 jaar af te schrijven en is dit voldoende om toch iets te recupereren... Een moto is wel 100 procent aftrekbaar hé, eveneens alle toebehoren, verzekeringspolis, benzine, inschrijvingstaks enz... Volgende week ga ik eens mijn beroepsonkosten op papier zetten en zien of dit de moeite loont... wordt vervolgd... Link naar reactie
Geert_ Geplaatst: 13 januari 2009 Delen Geplaatst: 13 januari 2009 Voor wie het niet zo duidelijk is allemaal : principe : wie een beroep uitoefent maakt daarvoor kosten. Iedereen heeft de keuze : ofwel neem je genoegen met de bij wet bepaalde/berekende kosten, ofwel bewijs je alle kosten die hebt gedaan. De verplaatsingskosten vormen gewoonlijk bij werknemers de belangrijkste kosten. De vergelijking van verplaatsingen met de Vespa met de wagenkosten gaat helemaal niet op. De reden hiervan is simpel : wagenkosten worden op hun beurt forfaitair op 0,15 euro per kilometer bepaald en de kosten van een moto moeten volgens de werkelijkheid worden bepaald. Vandaar dat een loutere afstandsbepaling van huis tot werk voor de bepaling van de aftrekbare beroepskosten bij gebruik van een moto niet relevant is. Vermits een Vespa (kwaliteit als dat is natuurlijk) nooit op 2 jaar waardeloos wordt, kan een afschrijving op 2 jaar wel vergeten worden. Je dient de economische gebruiksduur van je voertuig in aanmerking te nemen (eigenlijk moet je werkelijke waardevermindering van je voertuig bewijzen maar deze waardevermindering wordt in praktijk bepaald door het voertuig klassiek over 5 jaar te spreiden). De fiscale wijzigingen die aan de wetgeving over de voorbije jaren zijn doorgevoerd hebben als gevolg gehad dat de bij wet bepaalde kosten dermate hoog zijn geworden dat je al flink wat andere uitgaven moet hebben om alsnog boven het forfaitair berekende bedrag uit te komen. Maar dat neemt niet weg dat iedereen voor zichzelf uitmaakt of het al dan niet zinvol is om de oefening te maken. Over één ding zijn we het allen eens : werknemers betalen reeds zeer veel en worden tegen hogere aanslagvoeten aangeslagen dan bedrijven (vennootschappen). Reden te meer dus om de oefening te maken. Zeker als het weer niet uitnodigt tot ritjes maken. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 14 januari 2009 Delen Geplaatst: 14 januari 2009 ik heb altijd gehoord dat een vespa te goedkoop was om intressant te kunnen inbrengen Link naar reactie
Geert_ Geplaatst: 14 januari 2009 Delen Geplaatst: 14 januari 2009 Dat is idd zo Geert. Maar, een interessante tip kan wel de volgende zijn : het is wettelijk toegelaten uw vespa "versneld" (degressief) af te schrijven. Zo kan je in de eerste jaren een groter deel van de aankoopkosten als aftrekbare kost beschouwen. Link naar reactie
Tommie Geplaatst: 26 april 2009 Delen Geplaatst: 26 april 2009 Nog even ter info: De forfait is inderdaad afhankelijk van het inkomen; de maximum forfait/vrijstelling bedraagt 3.320 EUR. Als je weet dat een nieuwe LML125 maar 2.400 EUR kost, is dit inderdaad een hele opdracht om boven je forfait uit te komen; zelfs als je degressief (40 - 24 - 20 -16 %) afschrijft (over 4 jaar). Als je wil kan ik je steeds een simulatie maken... Grtz, Tom Link naar reactie
Twostroke Geplaatst: 10 juni 2009 Auteur Delen Geplaatst: 10 juni 2009 Zat idd ook onder het forfait met mijn gts 125 + 2 helmen + benzine etc... Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.