sam Geplaatst: 10 augustus 2005 Delen Geplaatst: 10 augustus 2005 Beste scooteristi, Ik rijd nu al ongeveer een tweetal jaartjes met de Vespa-scooter pk50xl (tweedhands gekocht - Vespa altijd een droom van mij geweest) naar mijn werk en regelmatig in het weekend. Sinds kort echter heb ik enkele probleempjes : - stilvallen wanneer de motor warmloopt (na ong. een kwartier rijden), na afkoeling rijdt hij wel weer terug - slecht optrekken, op bruggen rijden zeer moeizaam - stilvallen bij stilstand als ik geen gas blijf geven Ik heb hem hiervoor binnengebracht bij een Vespa-verdeler in het Antwerpse en deze wist mij te vertellen dat er voor zo'n 350 eur kosten aan zijn (hij was niet echt enthousiast om er aan te beginnen, dat was wel duidelijk) : nieuwe cilinderkop, pistonkit, dichtingen, nieuwe uitlaat, nieuwe bougie + 200 eur werkuren Nu vroeg ik mij af of ik door zelf een nieuwe cylinder en bougie te steken al niet zou geholpen zijn bij deze (zou veel goedkoper zijn medunkt). Mijn huidige uitlaat zou ik willen uitbranden. Wat denken jullie hiervan ? Alvast bedankt voor jullie advies. Starsam Link naar reactie
stanman Geplaatst: 10 augustus 2005 Delen Geplaatst: 10 augustus 2005 om te beginen bougie eens nakijken, of vervangen door het juiste type Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 10 augustus 2005 Delen Geplaatst: 10 augustus 2005 Uitlaat uitbranden is eigenlijk sop in de kolen nie waard, als je bedenkt dat je voor 30euro een nieuwe sito hebt, zou ik me daar nie bij bezighouden.Een kit steken kan je zelf, maar 1 tip, koopt geen te "zotte" kit.Ga zeker nie boven de 75/80cc anders moet je weer vanalles gaan aanpassen! Link naar reactie
teddy kgb Geplaatst: 10 augustus 2005 Delen Geplaatst: 10 augustus 2005 steek een bougie die eindigt op 8. stilvallen bij stilstand: gewoon ralenti-vijs wat hoger schroeven...kan door trillingen wat gelost zijn... slecht optrekken: wederom ralenti-vijs aanspannen, zodat er meer kracht op je gaskabel zit en carbu eens uitkuisen (sproeiers uitblazen en naftfilter erin kuisen) indien nieuwe cilinder nodig (maar zou eerst de test eens doen met nieuwe bougie), doen wat scooterboy zegt. Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 10 augustus 2005 Delen Geplaatst: 10 augustus 2005 een een neiuwe bobijn,(stilvallen als hij warm heeft) gr nico Link naar reactie
chocolateman Geplaatst: 10 augustus 2005 Delen Geplaatst: 10 augustus 2005 zou 't niet kunnen dat de dichting(en) aan de krukas verseleten/beschadigd zijn? mijnen vnb had de zelfde nukken. vooral bij het berg-op rijden, viel soms zelfs stil! Bericht bewerkt (10.08.2005 | 21:47) Link naar reactie
vespizza Geplaatst: 10 augustus 2005 Delen Geplaatst: 10 augustus 2005 Hallo, ik heb dit ooit zelf meegemaakt. Bij mij was de bobijn (de isolatie ervan) niet zo schitterend meer , daardoor viel mijn vespa telkens stil. Na een bepaalde tijd (en warmte) smolt de isolatie van de bobijn , en kwam dus in "kortsluiting". Na een tijdje wachten (motor was dan alweer afgekoeld) kon ik weer starten.Daarna begon hetzelfde liedje opnieuw. Waarschijnlijk ligt de fout zoals bij mij aan de bobijn? Ik had de bobijn laten uitmeten. (gaat niet met een gewone ohm-meter). Groetjes. Vespizza. Link naar reactie
sam Geplaatst: 10 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 augustus 2005 Bedankt voor jullie tips, vespisten ! Ik ga allereerst proberen met een nieuwe uitlaat te steken en een nieuwe bougie. Misschien ook interessant van ineens een nieuwe bobijn te steken (kan toch niet zo duur zijn hé) ? Waar kan ik deze stukken het best kopen ? Ciao da Starsam Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 10 augustus 2005 Delen Geplaatst: 10 augustus 2005 Fout bij de bobijn is devolgende: Uw bobijn werkt op magnetisme(het onderbreken ervan eigenlijk) Als je bobijn te warm wordt zal de weerstand van de bobijn stijgen.Hierdaar zal de stroom verminderen alsook het opwekken van het magnetisch veld.Dit heeft als resultaat dat je opgewekte spanning niet meer voldoende groot is.Het kan gebeuren dat je hem al lopend wel in gang krijgt. Deze defecte bobijnen zijn heel moeilijk uit te meten. Dus Vespizza, je uiteenzetting klopt niet echt! Link naar reactie
Stephan Geplaatst: 10 augustus 2005 Delen Geplaatst: 10 augustus 2005 ja idd ik rij zo al 3 jaar met een vnb die dat probleem heeft . gelukkig start die wel op 2 a 3 meter lopen Link naar reactie
teddy kgb Geplaatst: 11 augustus 2005 Delen Geplaatst: 11 augustus 2005 stop jij dan om de 5 botten om uw motor te laten afkoelen, dan 2 à 3 meter lopen en verder rijden ? en om de hoeveel kilometer heb je dat dan voor? als ik dat elke dag moet doen wanneer ik met de vespa naar mijn werk rij, dan zou ik er wel lang over doen... Link naar reactie
Stephan Geplaatst: 11 augustus 2005 Delen Geplaatst: 11 augustus 2005 maar nee mijn vespa start niet met de kick als hij warm eeft !!, ma als ik em in gang loop dan blijft hij draaien zonder problemen zelf als die warm is. Link naar reactie
Peelke Geplaatst: 12 augustus 2005 Delen Geplaatst: 12 augustus 2005 Awel, misschien een stoeme opmerking al naargelang uw ervaring, maar misschien toch het proberen waard want simpel: Heb een hele tijd geleden ooit uw symptomen zelf voorgehad nadat ik mijne carbu uitgekuist had. Probleem was natuurlijk gewoon mijn mengselverhouding; die stond te rijk. Daardoor startte hij wel goed koud (want er kwam een té brandstofrijk mengsel binnen als ware het een extra choke eigenlijk), maar niet meer warm (motor liep te rijk en verzoop dus telkens). daardoor moest ik hem ook in gang duwen (met gesloten gas: mengsel terug armer), verzoop hij in ralenti, etc... en startte pas fatsoenlijk als hij terug koud stond. Slecht optrekken: zelfde symptoom bij te rijk mengsel minder vermogen. stilstaan bij stilstand en te weinig toeren: motor verzoop gewoon in neutraal Noem me simplistisch, maar experimenteer eens wat met uw mengselverhoudingschroefke (genoeg internetpagina's voor een goede handleiding hierover). Uwe moteur moet direct reageren op meer gas geven; als hij eerst wat sputtert en dan pas in toeren gaat, staat uw mengsel wellicht te rijk. veel succes en hopelijk is 't iet simpel (da hedde soms ;o) Peelke Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.