Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Bajaj, Vietnam , India , China, Bali ... Too hot for me !


Primus primavera

Aanbevolen berichten

Beste collega's,

omdat ik de mensen die bij mij een Vespa huren vaak luidop hoor dromen over een 'oude' Vespa zou ik graag een onderbouwde topic posten op mijn blog .

Ik kan ondertussen de mensen niet meer op 1 hand tellen die me vertellen 'dat ze in het zak zijn gezet'.

Ik wil zeker geen kritiek geven over het maken van Vespa's onder licentie zoals de LML maar gewoon een zo objectief mogelijke opsomming van problemen die kunnen optreden wanneer men zich laat verleiden door de bling bling van een gerestaureerde ' Vespa'.

Ook wil ik het hebben over de gevaren zoals daar zijn.

Als laatste wil ik het verkeerdelijk gebruik van de Vespa hype (lees goudzoekers die containers vol gerestaureerde scooters laten overkomen) bekritiseren.

- Het zijn 150 cc's(motorrijbewijs) die zijn ingeschreven als 125cc's(2 jaar autorijbewijs)

- Slechte restauraties die gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken.

Enkele vragen die ik zelf niet kan beantwoorden en die het waarheidsgetrouw weergeven van de problematiek bevorderen.

1 Wanneer is men gestart met het bouwen van Vespa's in andere dan Europese landen.

2 Welke modellen zijn er 'nagemaakt'

3 Wat zijn de chassisnummers van deze producten

4 Hoe komt het dat veel onder hen dezelfde chassisnummers dragen dan een Italiaanse?

5 Via welke weg geraken zij zo massaal aan Belgische papieren?

6 getuigenissen van mensen die bedrogen zijn geweest.

en als laatste ook graag foto's die de weergeven wat we nu juist bedoelen met deze namaak.

De intentie van deze blog is om het gevoel dat mensen bij een Vespa hebben positief te houden. Hoe meer namaak er rondrijdt en stukgaat hoe negatiever het beeld van de Vespa.

En dat,... kunnen we niet zomaar laten gebeuren !

joeri - BWClassics.be

http://www.bwclassics.be/blogjoeri

Link naar reactie

1 Wanneer is men gestart met het bouwen van Vespa's in andere dan Europese landen.

Piaggio heeft onder licentie in een flink aantal landen (Duitsland, Spanje, Frankrijk, Engeland om er maar een paar te noemen) het maken van Vespa's toegestaan, dat gebeurde al sinds 1951.

Welke niet europese landen bedoel je? En welke niet europese licenties bedoel je?

Bajaj (sinds 1960)?

2 Welke modellen zijn er 'nagemaakt'

Alleen in Rusland werden er modellen nagemaakt. Alle overige landen hadden licenties op de Piagio onderdelen, en maakten Vespa's die aangepast werden naar de specifieke eisen/wensen van dat land (denk aan de koplamppositie van de Douglas, of de knipperlichten op de GSen uit Ausburg).

Kijk onderaan deze pagina voor een lijst met licentie modellen:

http://scooterhelp.com/serial/ves.frame ... mbers.html

3 Wat zijn de chassisnummers van deze producten en 4 Hoe komt het dat veel onder hen dezelfde chassisnummers dragen dan een Italiaanse?

Je definitie van het probleem klopt niet, dus daardoor klopt deze vraag ook niet meer; je zoekt de chassisnummers van Vespa's die uitgevoerd zijn naar het verre oosten, maar die zijn zo goed als niet na te trekken.

Chassinummers van Motovespa's (uit Spanje) zijn anders dan die van de Italiaanse Vespa's, maar de Motovespa's zijn geen inferieure producten.

Naja - niet dat ik er het mijne van weet, maar even om te illustreren dat 1 en ander neit zo makkelijk in hokjes te stoppen is...

Link naar reactie

de licenties zijn zeker niet slechter:

-kwaliteit van een motovespa is geregeld beter dan die van een italiaanse.

-de duitse modellen zijn over het algemeen ook beter dan hun italiaanse nevenknie.

-...

wat de chassisnrs betreft:

de scooters (de oude) die in het oosten rondrijden zijn gewoon italiaanse vespas die ginder zijn ingevoerd (soms wel angepast aan de omstandigheden, denk aan de 'vespa congo',...), dus is het normaal dat de chassisnrs overeenkomen. het zijn er gewoon italiaanse. iets waar de curryverkopers natuurlijk gretig gebruik maken als verkoopspraatje.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...