Ga naar inhoud
Vespaforum.be

De verschillende soorten olie in een VBB1T


Ziggy1876

Aanbevolen berichten

Ik heb een VBB uit 61 (zie foto profiel), en zou graag de olie uit de versnellingsbak wisselen, het boekje van VBA op scooterhelp raadt Esso motoroil 30 (SEA 30) aan, maar dat is volgens een garagist geen versnellingsbak olie, maar 4 takt motorolie, hij heeft mij motoversnellingbakolie (SAE 90) aangeraden. Verder vind ik ook nergens de verhouding olie en benzine voor dit model, wat is een goede verhouding? voor een VBA is dit volgens dat zelfde boekje 2%

Bedankt

Link naar reactie
Ik heb een VBB uit 61 (zie foto profiel), en zou graag de olie uit de versnellingsbak wisselen, het boekje van VBA op scooterhelp raadt Esso motoroil 30 (SEA 30) aan, maar dat is volgens een garagist geen versnellingsbak olie, maar 4 takt motorolie, hij heeft mij motoversnellingbakolie (SAE 90) aangeraden. Verder vind ik ook nergens de verhouding olie en benzine voor dit model, wat is een goede verhouding? voor een VBA is dit volgens dat zelfde boekje 2%

Bedankt

He Ziggy, ik gebruik altijd 4 takt olie voor mijn VGLA. In mijn vorige Vespa VBB gebruikte ik dit ook omdat de SAE doorgaans moeilijker te verkrijgen is.

Good luck... ps kon je je Vespa zo zonder problemen meenemen over de grens van Italie?

Vespappa

Link naar reactie

Bedankt, dus die SEA 90 mag er in? of moet het SAE 30 zijn?

Zij is opgestuurd met TNT scooter expres.

Langs de douane geweest, ik heb nu mijn roos documentje, binnenkort heb ik mijn voorlopig rijbewijs, en dan kan ik hem verzekeren.

Ik geef mijzelf ongeveer een jaar om er mee te kunnen(mogen)rijden. ik heb er 10 jaar op gewacht om er eentje te kunnen kopen.

PS: hoe weet je dat zij uit Italiƫ komt?

Link naar reactie

dikke 2% ? is een gewone 2% niet genoeg voldoende ? ik zie liever blije gezichten naast de weg als ge met de vespa voorbijkomt, niet van die hoofdjes die wegkruipen achter zakdoeken of andere filters (hagen, struiken,...) er is een verschil tussen "de geur van tweetakt" en omstaanders uitgassen denk ik ;-) (al zal dat misschien niet aan 2+ maar eerder aan 5+ liggen).

Ik vermoed toch dat de producenten daar ooit over nagedacht hebben over die twee procent, als 2,5 of 3 beter was geweest dan hadden ze dat wel op de bak gezet. Dus afmeten die 2% ;-)

Link naar reactie

Lijkt me straf dat er van je bv 6 liter tank 3 liter olie zou zitten. Lijkt me eerder dat je mengeling niet homogeen is en dat je olie wat is bezonken naar de bodem, En dat je daar je staaltje bent gaan samenrapen.

In ieder geval is het een goed begin om de oude benzine te vervangen door nieuw mengsel. Gewoon het benzine slangetje loskoppelen van de carbu, je tank losschroeven en leegkappen.

Link naar reactie
Bedankt, dus die SEA 90 mag er in? of moet het SAE 30 zijn?

Zij is opgestuurd met TNT scooter expres.

Langs de douane geweest, ik heb nu mijn roos documentje, binnenkort heb ik mijn voorlopig rijbewijs, en dan kan ik hem verzekeren.

Ik geef mijzelf ongeveer een jaar om er mee te kunnen(mogen)rijden. ik heb er 10 jaar op gewacht om er eentje te kunnen kopen.

PS: hoe weet je dat zij uit Italiƫ komt?

Ziggy, dit had je zelf vermeld op dit forum! Ik ben niet helderziend hoor:-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...