Ziggy1876 Geplaatst: 22 september 2008 Delen Geplaatst: 22 september 2008 Ik heb een VBB uit 61 (zie foto profiel), en zou graag de olie uit de versnellingsbak wisselen, het boekje van VBA op scooterhelp raadt Esso motoroil 30 (SEA 30) aan, maar dat is volgens een garagist geen versnellingsbak olie, maar 4 takt motorolie, hij heeft mij motoversnellingbakolie (SAE 90) aangeraden. Verder vind ik ook nergens de verhouding olie en benzine voor dit model, wat is een goede verhouding? voor een VBA is dit volgens dat zelfde boekje 2% Bedankt Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 22 september 2008 Delen Geplaatst: 22 september 2008 Ik heb een VBB uit 61 (zie foto profiel), en zou graag de olie uit de versnellingsbak wisselen, het boekje van VBA op scooterhelp raadt Esso motoroil 30 (SEA 30) aan, maar dat is volgens een garagist geen versnellingsbak olie, maar 4 takt motorolie, hij heeft mij motoversnellingbakolie (SAE 90) aangeraden. Verder vind ik ook nergens de verhouding olie en benzine voor dit model, wat is een goede verhouding? voor een VBA is dit volgens dat zelfde boekje 2%Bedankt He Ziggy, ik gebruik altijd 4 takt olie voor mijn VGLA. In mijn vorige Vespa VBB gebruikte ik dit ook omdat de SAE doorgaans moeilijker te verkrijgen is. Good luck... ps kon je je Vespa zo zonder problemen meenemen over de grens van Italie? Vespappa Link naar reactie
Ziggy1876 Geplaatst: 22 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2008 Bedankt, dus die SEA 90 mag er in? of moet het SAE 30 zijn? Zij is opgestuurd met TNT scooter expres. Langs de douane geweest, ik heb nu mijn roos documentje, binnenkort heb ik mijn voorlopig rijbewijs, en dan kan ik hem verzekeren. Ik geef mijzelf ongeveer een jaar om er mee te kunnen(mogen)rijden. ik heb er 10 jaar op gewacht om er eentje te kunnen kopen. PS: hoe weet je dat zij uit Italiƫ komt? Link naar reactie
supervespa Geplaatst: 22 september 2008 Delen Geplaatst: 22 september 2008 SAE 30 gebruiken. en voor de naftmenging inderdaad een dikke 2% tweetaktolie ... Link naar reactie
Ziggy1876 Geplaatst: 22 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2008 Bedankt voor de snelle reactie Link naar reactie
Zhe Goofy Geplaatst: 22 september 2008 Delen Geplaatst: 22 september 2008 SAE30 is makkelijk te vinden...gewoon op de oliebus naar een tekening van een grasmachiene zoeken! ) Link naar reactie
the666bbq Geplaatst: 22 september 2008 Delen Geplaatst: 22 september 2008 dikke 2% ? is een gewone 2% niet genoeg voldoende ? ik zie liever blije gezichten naast de weg als ge met de vespa voorbijkomt, niet van die hoofdjes die wegkruipen achter zakdoeken of andere filters (hagen, struiken,...) er is een verschil tussen "de geur van tweetakt" en omstaanders uitgassen denk ik ;-) (al zal dat misschien niet aan 2+ maar eerder aan 5+ liggen). Ik vermoed toch dat de producenten daar ooit over nagedacht hebben over die twee procent, als 2,5 of 3 beter was geweest dan hadden ze dat wel op de bak gezet. Dus afmeten die 2% ;-) Link naar reactie
Ziggy1876 Geplaatst: 22 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2008 Ik heb op ons labo, een beetje van het mengsel uit de tank laten meten, zij komen aan 40%, hoe krijg ik die naftbak terug leeg? Link naar reactie
supervespa Geplaatst: 22 september 2008 Delen Geplaatst: 22 september 2008 Vespa omdraaien? ;-) ofwel: naftkraan dichtzetten, carburator-deksel losmaken, aansluiting naftdarm loskoppelen, zadel omhoog, bouten losdraaien, nafttank eruitnemen, leeg bidonneke pakken, naftdarm in bidon, naftkraan open. Als ge uw tank er dan toch uit hebt, kunt ge ze ineens eens proper maken.. Link naar reactie
Ziggy1876 Geplaatst: 22 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2008 Ok bedankt nogmaals, 40% is wat veel zeker om mee te rijden? Ander laat ik het erin zitten, het motortje draaide nog wel... Link naar reactie
designo Geplaatst: 22 september 2008 Delen Geplaatst: 22 september 2008 Lijkt me straf dat er van je bv 6 liter tank 3 liter olie zou zitten. Lijkt me eerder dat je mengeling niet homogeen is en dat je olie wat is bezonken naar de bodem, En dat je daar je staaltje bent gaan samenrapen. In ieder geval is het een goed begin om de oude benzine te vervangen door nieuw mengsel. Gewoon het benzine slangetje loskoppelen van de carbu, je tank losschroeven en leegkappen. Link naar reactie
Ziggy1876 Geplaatst: 22 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2008 Nee het test staal is genomen door drie monsters, 1 op de bodem, 1 in het midden en 1 aan de oppervlakte. en volgens hen zit er 8ml in een hoeveelheid van 20ml. Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 23 september 2008 Delen Geplaatst: 23 september 2008 Bedankt, dus die SEA 90 mag er in? of moet het SAE 30 zijn?Zij is opgestuurd met TNT scooter expres. Langs de douane geweest, ik heb nu mijn roos documentje, binnenkort heb ik mijn voorlopig rijbewijs, en dan kan ik hem verzekeren. Ik geef mijzelf ongeveer een jaar om er mee te kunnen(mogen)rijden. ik heb er 10 jaar op gewacht om er eentje te kunnen kopen. PS: hoe weet je dat zij uit Italiƫ komt? Ziggy, dit had je zelf vermeld op dit forum! Ik ben niet helderziend hoor:-) Link naar reactie
Ziggy1876 Geplaatst: 23 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 23 september 2008 Ach, was ik al vergeten... Weet je toevallig ook of de het boekje voor de 3 vitesse van scooterhelp het zelfde is dan voor de 4 vitesse? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.