Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Iemand ervaring met monteren ET4 schijfrem in 16mm PX-vork?


Il Postino

Aanbevolen berichten

Heey,

Heb net een ET4-voorvork op de kop getikt met de bedoeling om deze om te bouwen naar

mijn 16mm PX-vork.

Ik heb nog de 16mm as met veersteun nodig en de aangepaste remtrommel.

Het enige waar ik nog niet over uit ben is hoe alles proper weg te werken, met name

de remleiding (dikke flexibel, misschien gedeeltelijk te vervangen door een stalen?

Als iemand een link weet naar nuttige sites is dat ook zeer welkom.

Er heeft hier ooit iemand iets gepost met de aanpassing van een stuur voor

de montage van de remhendel met reservoir en heb hier ook naar gezocht natuurlijk,

maar niks gevonden.

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Wat wil je nu eigenlijk bereiken, de ET4-voorvork in je PX-frame bouwen of de schijfrem van de ET4-vork op je PX-voorvork monteren?

Een ET4 voorvork heeft sowieso een as van 20mm, dus de remtrommel en de steun voor de remklauw overbouwen naar je 16mm PX-voorvork zal niet lukken, daarbij rekening houdend dat de montagesteun voor de remklauw aan de 'verkeerde' kant zit van de voorveer maakt dat je veel laswerk zou hebben aan deze ombouw.

Ben je zeker dat je een voorvork van een ET4 hebt? De voorvork van een SKR125 of Hexagon 125 heeft dezelfde geometrie, maar de eerste serie hiervan heeft misschien wel een 16mm vooras, maar daar zal dan geen wiel van een ET4 oppassen, want die zijn allemaal 20mm...

De ET4-voorvork op zijn geheel inbouwen in een PX-frame is veel gemakkelijker en is een veel voorkomende ombouw.

Nadelen: de montage van het origineel voorspatbord word 'moeilijk' en de vork is iets korter waardoor de voorkant van de scooter als het ware duikt, en bij platte band geen mogelijkheid tot vervangen voorwiel tenzij je een voorvork hebt van een SKR125 die 'ongeveer' dezelfde velgen gebruikt als de PX.

Voordelen: veel betere voorvork, tubeless band, heel goeie voorrem en mogelijkheid tot montage van verschillende sportieve schokdempers

Link naar reactie

Bedankt, Tom, voor de degelijke uitleg zoals steeds.

ik was van plan om het volgende aan te schaffen:

http://www.sip-scootershop.com/pages/details.php?ID=10629&SID=ee4fecbf0f5ce12d333db0107ca7dce9

en dit:

http://www.sip-scootershop.com/pages/details.php?ID=10631&SID=ee4fecbf0f5ce12d333db0107ca7dce9

De schijf en klauw kan ik zo overbouwen zo blijkt en dan is mijn enige probleem nog om de remleiding degelijk weg te werken en de aanpassing van het stuur.

De ET4-vork overbouwen hou ik als laatste optie omdat ik de oorspronkelijke look wil bewaren.

Link naar reactie

Dat is semi-hdraulisch en vind ik eerlijk gezegd geen zicht...

Ieder zijn mening natuurlijk en ik ben nogal vastberaden al wordt het een heel gedoe.

Ook al omdat ik voor de complete vork met nieuwe band en velg erg weinig betaald heb.

En degene die jij aanduidt is de 20mm versie dus zou ni passen :-)

Link naar reactie
ik was van plan om het volgende aan te schaffen:

http://www.sip-scootershop.com/pages/details.php?ID=10629&SID=ee4fecbf0f5ce12d333db0107ca7dce9

en dit:

http://www.sip-scootershop.com/pages/details.php?ID=10631&SID=ee4fecbf0f5ce12d333db0107ca7dce9

De schijf en klauw kan ik zo overbouwen zo blijkt en dan is mijn enige probleem nog om de remleiding degelijk weg te werken en de aanpassing van het stuur.

Probleem is de remschijf...

De ET4 heeft dezelfde remschijf van een PX Disc, dus een platte schijf:

00007296_003.jpg

De Grimeca classic heeft geen platte schijf, maar een speciaal type remschijf dat eruit ziet als een soepbord:

00005374_003.jpg

Dus de schijf van de ET4 kan je niet monteren op de Grimeca-trommel

Ook al omdat ik voor de complete vork met nieuwe band en velg erg weinig betaald heb.

In jouw geval zou ik dan eerder proberen een PX voorvork met as van 20mm te bemachtigen, en controleren als de vooras van een ET4 dezelfde is als van een PX 20mm (ik dacht van wel, maar ben niet zeker). Dan kan je het ET4 voorwiel 'waarschijnlijk' met de remklauwsteun van een PX-Disc '98 monteren met de remklauw van de ET4-voorvork monteren. De remklauw word dan wel ondersteboven gemonteerd (omdat hij aan de rechterkant van't voorwiel komt ipv aan de linkerkant, maar ik dacht dat de schroefdraad voor de aansluiting van de remleiding dezelfde is als die voor de ontluchtingsnippel, dus dat moet omvormbaar zijn

00010694_003.jpg

Link naar reactie

De ET4-voorvork optie lijkt mij de meest economische en meest technisch haalbare. Je zal wel moeten de buis van de voorvork aanpassen om in't frame te monteren, de stuurstops ter hoogte van het onderste balhoofd herpositioneren en een beetje 'creatief' zijn voor de montage van het voorspatbord. Maar voor de gevorderde prutsers is dat niet onoverkomelijk.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...