Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Maximum Kilometers


Vespa²

Aanbevolen berichten

Hey,

Ik ben van plan morgen een Vespa 150cc GL van 1963 te kopen !

Ik heb reeds een Vespa Special 50 maar weet niet zo goed wanneer een vespa bijna "op" is !

Dus mijn vraag is

- hoeveel km kan vespa maximum aan ?

- vanaf wanneer beinvloedt dit de prestatie ?

want ik zou persoonlijk geen vespa kopen die enorm veel km heeft om er dan maar een jaartje mee te rijden !

Mvg Vespa²

Link naar reactie

Dat is niet duidelijk te zeggen.

Frank van Scootermarket heeft mij overlaatst verteld over 1 van zijn eerste Vespa's die tegen de 100.000 km had gedaan, en nog perfect reed. De volgende eigenaar heeft daar nog minstens 5 jaar mee gebold.

Ik heb met mijne PX na een goei 35.000 km een revisie van de motor moeten laten doen. In mijn geval lag dat echter aan het feit dat ik daar enkel stadskilometers mee deed. Alhoewel de cylinder en piston nog in uitstekende staat waren, was onder andere het schakelkruis versleten.

Dus, moeilijk te zeggen tenzij je een volledige historie kent.

Link naar reactie

Heb gehoord dat vespa aanraad om om de 15 jaar of om de 30000km een revisie uit te voeren.

Maar er zijn er weinige die dit doen. En zonder problemen.

Als je zeker wil zijn dat je geen te grote stukken tegenkomt, kun je de motor beter een revisiebeurt geven. Of het word hopen dat je niks tegen komt :-).

Link naar reactie

Dus je motor die stuk is kan je altijd blijven repareren ? Of zal er toch een tijd komen dat de motor zo naar de kloten is dat ik een nieuw blok moet kopen ?

Want ik koop morgen een moto met perfecte chroom en perfecte lak en goede motor zegt die vent en ik wil wel zeker weten dat dit een goed idee is want het is een stevige prijs !! Niet daar in tegen dat de prijs niet gelijk staat aan de kwaliteit !

Mvg Vespa²

Link naar reactie

Stef...

ooit gehoord van : "If it ain't broken,don't fix it"

das naar het schijnt een motto in de Vespawereld...awel,ik wil me daaraan houden :)

Ik zit nu aan 39000km op mijne PX(34000 op de PK) en die dingen gaan supergoe!

Als ge een revisie doet,om toch maar te reviseren,denk ik dat ge meer kwaad doet dan goed.

Of ben ik verkeerd?

Link naar reactie

reviseren moet je inderdaad enkel maar doen als het nodig is, m.a.w. als er problemen opduiken.

een motor die perfect draait en rijdt gaan reviseren voor de lol of zomaar heeft geen zin, tenzij je graag wil leren hoe de motor in elkaar zit.

als je gewoon je onderhoud doet zoals nodig (olie tijdig verversen, bougie op tijd checken, spanning kabels, bandenspanning, ...) en als een normaal mens rijdt, zou het mij verwonderen dat je je motor naar de knoppen helpt. Als je 2dehands koopt ken je natuurlijk meestal de voorgeschiedenis niet, maar een eerste proefrit moet toch zeker wat indicaties geven ...

Link naar reactie
Dus je motor die stuk is kan je altijd blijven repareren ? Of zal er toch een tijd komen dat de motor zo naar de kloten is dat ik een nieuw blok moet kopen ?

Want ik koop morgen een moto met perfecte chroom en perfecte lak en goede motor zegt die vent en ik wil wel zeker weten dat dit een goed idee is want het is een stevige prijs !! Niet daar in tegen dat de prijs niet gelijk staat aan de kwaliteit !

Mvg Vespa²

Van een motor valt er altijd nog wel iets te maken, tenzij je een zeldzaam model hebt. Maar dan kan je er eventueel nog een nieuwe px-blok onderhangen.

Pas op wel als je gaat kijken voor een vespa...

Blinbling staat niet altijd garant voor een kwalitatieve vespa. Lees er de vele topics over na. Gebruik de zoekfunctie (curry)

en de FAQ .

Heb je vragen stel ze dan hier eventueel met foto. Of neem een kenner mee...

Link naar reactie

om even terug te komen op mijne reply eerder vandaag...

Mijne PK heeft de geest gegeven...ging derstrak tanken om een toerke te doen,ik vertrek er terug,en mijn linkerhendel (versnellingen) gaan op en neer...

kabel kapot denk...

volgende week es binnedoen se...

Link naar reactie

@cult: Een revisie is je blok openhalen, kijken naar de staat van alle onderdelen en de slechte onderdelen vervangen. Na een revisie komt de motor er beter uit(als deze goed is uitgevoerd). En weet jij of de mechanieker vrij zeker, dat je motor de volgende jaren redelijk betrouwbaar is.

Hetgeen ik wou zeggen, was dat HET NIET NODIG IS TE REVISEREN. En dat er velen, zonder problemen, heel wat meer km's op de teller zetten. Maar als je vrij zeker wilt zijn, dat je er niet te veel problemen mee zult hebben, je beter kunt laten reviseren.

Of dat hij het geld er voorover heeft, om dit te laten doen. Is zijn zaak?

(zeg nu niet dat als ze bv. bij scootermarket een revisie doen, dat dan de motor niet betrouwbaarder word. Al is het maar dat ze uiteindelijk gewoon de cilinder gehoond of vervangen hebben en dat de rest nog tiptop als nieuw was.)

Nog veel succes met je vitessekabel.

Groeten Coney

Link naar reactie

Ik heb onlangs in ne boek gelezen (John Thorpe GS and SS) dat een Vespa over het algemeen geen grote revisies vraagt (built to last) maar dat ze het wel op prijs stellen om af en toe (hij zegt alle 5000 mijl) ontkoold te worden. Een "decoking for dummies" heb ik hier gevonden en die spreken van elk jaar voor de dagelijkse vespisten en alle 6000km voor de 'rally' toeristen.

Link naar reactie
Ik heb onlangs in ne boek gelezen (John Thorpe GS and SS) dat een Vespa over het algemeen geen grote revisies vraagt (built to last) maar dat ze het wel op prijs stellen om af en toe (hij zegt alle 5000 mijl) ontkoold te worden. Een "decoking for dummies" heb ik hier gevonden en die spreken van elk jaar voor de dagelijkse vespisten en alle 6000km voor de 'rally' toeristen.

Waarom janken de lagers van mijn krukas dan zo? :-(

Waarom is er hier op het forum dan al zoveel geschreven over het slecht schakelen, schakelkruis.

Waarom is er hier op het forum dan al zoveel geschreven over het kickstart tandwieltje?

Een vespa motor kan veel aan. Maar is niet zo dat er niks slijt.

Groeten coney

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...