Ga naar inhoud
Vespaforum.be

2-takt of 4-takt


T.

Aanbevolen berichten

Beste Vespa-vrienden,

Mijn Classic Vespa van 1961 had een 2-takt motor

Ik heb deze jammergenoeg door teveel kosten moeten verkopen.

Daarom overweeg ik een nieuw model aan te kopen.

Wat is eigenlijk het veschil tussen 2-takt en 4-takt?

Vroeger werd mij verteld dat 2-takt sneller accelereert, maar meer verbruikt en op termijn meer slijtage vertoont dan 4-takt die op zijn beurt ook stiller draait.

Kunnen jullie zich hierin vinden? Wat zouden jullie eenraden?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Ik zal proberen om het stof uit mijn brein te vegen en u proberen te antwoorden van wat ik mij nog herrinner van mijn schooltijd (indien ik iets niet juist zeg , gelieve mij dan te corrigeren).

DUS : we beginnen met een 4-Takt : de krukas draait in 1 cyclus 360° rond , bij een 4-Takt heeft men dus (360:4=90) om de 90° een handeling.

INLAAT (90° verder) COMPRESSIE (90° verder)ARBEID (90°verder)UITLAAT.

Bij een 2-Takt draait de krukas uiteraard ook 360° , maar gebeuren de bovenvermelde cyclussen slechts om de 180° dus INLAAT,COMPRESSIE (180°verder) ARBEID ,UITLAAT.

Nu meen ik (daar hebt ge het al ,MEEN IK) dat er minder onderhoud zit aan een 2-Takt (Brandstof uit mengeling met olie, meestal 2 of 5%)

Een 4-Takt draait rustiger , vraagt iets meer onderhoud ,maar hoeft geen branstof - mengeling .

GELIEVE MIJ TE CORRIGEREN INDIEN FOUT A.U.B.

Bericht bewerkt (22.07.2005 | 11:40)

Link naar reactie

Alfonso, je kon er niet meer naast zitten... Back to school!

Ten eerste, een volle cirkel is 360° en geen 380°, me dunkt dat je dat wel zou gezien hebben bij de redenering 380:4=90...

Bij een4-takt worden inlaat en uitlaat geregeld door kleppen in de cilinderkop, bij een 2-takt door de pisto die de poorten in de cilinderwand afdekt.

Bij een 4-takt gebeurt de arbeid om de 4 toeren(dus 4x360°) en bij een 2takt om de 2 toeren(2x360°).

Dwz dat je bij een 4takt om de 4 slagen een arbeidsslag hebt en bij een 2takt om de 2 arbeidsslagen, dus gemiddeld heeft een 2takt inderdaad meer vermogen.

Link naar reactie

Haha grappig!

Das nieuw...4-takt==> 4*360°?!

Een volledige cyclus duurt van een viertakt duurt 720° beste vriend

Inlaat(180°)

compressie(180°)

arbeid (180°)

uitlaat(180°)

4x180° =720°

Bij 2-takt heb je welgeteld 1 toer nodig voor een volledige cyclus!

Wat is een takt?!==>Een takt is een slag(soms wordt een 2-takt of 4-takt motor ook wel 2-slag of 4-slag motor genoemd).Een slag duurt 180

Link naar reactie

Alvast merci voor de technische info over 2-takt en 4-takt.

Mijn eerste post op het forum en al wat reactie.

En wat is nu eigenlijk te verkiezen...2-takt of 4-takt...

Vergis ik mij als ik zeg dat de (recente) 125cc (en hoger) allemaal 4-takt zijn?

Link naar reactie

Vervuiling!

De milieunormen zijn zodanig streng dat een 2-takt niet meer aan die normen geraakt!

Bij een 2-takt wordt de olie effectief verbrand.Bij een 4-takt wordt de olie tegen de cilinderwand gespoten en met een schraapveer die aan de piston bevestigd is terug in het carter "geschrapen".

Link naar reactie

"Vroeger werd mij verteld dat 2-takt sneller accelereert, maar meer verbruikt en op termijn meer slijtage vertoont dan 4-takt die op zijn beurt ook stiller draait."

Deze redenering klopt.

2-takt maakt meer lawaai, trekt sneller en verslijt sneller.

Ik verkies 2 takt, hoewel dit bijna verboden is en er dus geen nieuwe 2-takt MOTOREN (wel brommers) gaan geproduceerd worden.

Ter vergelijking mijn dragster 2-takt 180cc zal ong. even krachtig zijn als de nieuwe 4-takt GT250.

Bericht bewerkt (23.07.2005 | 11:17)

Link naar reactie

De specifieke vermogens van Vespa zijn wel bedroevend laag. Een nieuwe PX 125 geeft 8,7pk terwijl b.v. een Cagiva Mito 125 35 pk geeft.

Zo'n Cagiva mito motor haalt zijn vermogen echter wel in de zeer hoge toeren en zal niet geschikt zijn voor een toerder als een Vespa maar 8,7 is toch wel weinig.

Link naar reactie

Khad et eigenlijk ook al gezien dat de PX 125 wel rekatief laag vermogen heeft. Terwijl een GT 125 tochwel ongeveer het dubbele aan vermogen heeft (15pk), maar niet zozeer op een classic-Vespa lijkt.

Maar ik denk dat de Vespa-rijder niet zozeer gesteld is op vermogen, maar het cruisen en rijgenot kan appreciëren...

Al zullen er hier waarschijnlijk wel tegenantwoorden op komen...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...