Ga naar inhoud
Vespaforum.be

stuur schakelaar VNB + Batterij


Bendalf

Aanbevolen berichten

Gisteren eindelijk een toerke gaan doen (VNB1T). Het was al tamelijk donker dus de lichten maar aangedaan. Na enkele km is echter plots alles uitgevallen. Niets van den elektriek werkt nog (kan wel rijden). Ik ben er zeker van dat de oorzaak in de stuurschakelaar zit, deze werd namelijk wat warm en door er aan te prullen had ik soms terug stroom (door bruut geweld is ook een van de knopjes afgebroken).

Om deze schakelaar te vervangen, moet ik het stuur hiervoor demonteren of kan dit van buitenaf?

En verder, in de linkerbil is er blijkbaar een voorziening voor een batterij. Er is een kleine houder en er komen twee draden uit op die plek. Voor de rest is alles wel weg. Zou ik dit terug kunnen installeren (dus batterij en die regelaar)?

En als laatste: momenteel staat er een PX achterlicht op en blijkbaar verkeerd aangesloten. Het remlicht gaat altijd en wanneer ik rem gaat het kleine lampje. Moet ik gewoon de aansluiting verwisselen?

Link naar reactie

In verband met de remlicht: zou het kunnen dat je de verkeerde voetremschakelaar gebruikt hebt? je hebt twee types daarin. Eentje waar de stroom doorkomt bij het intrappen en de andere omgekeerd. Of tenzij je ergens een slecht contact hebt waardoor er steeds stroom word gemaakt. Ik hoop dat ik dat hier wat goed uitleg.Je kunt natuurlijk ook proberen de draden te verwisselen.

Link naar reactie

schakelaar kan je zo vervangen zonder je stuur te demonteren.

Er is 1 lichtschakelaar met een vijsje. Deze moet je eraf vijzen. Dan kan je het chroom kapje er gewoon aftrekken. Daar achter heb je nog 1 vijsje zitten, en dan heb je de gehele schakelaar vast.

Normaal kun je terug een batterij steken. Maar het hoeft niet.

Link naar reactie

ok, ben gisteren een nieuwe schakelaar gaan halen. Het is wel een ander type omdat de originele niet meer gemaakt worden. Ik heb gisteren bijna heel de dag aan het proberen geweest om alles weer correct aan te sluiten.

Maar, ik ben echt geen electriciteit-guru :-(

Op scooterhelp verschillende schema's gedownload maar zonder success. Ik krijg echt niets aan de praat zoals het moet (en al verschillende lampen naar de vaantjes geholpen).

dus: HULP! Heeft er iemand een schema of foto's die laten zien hoe ik alles moet aansluiten?

Hier kan je enkele fotos bekijken:http://blog.symbiosys.be/la-grotta-vespa

thumbs_vespa_ele_-4.jpg

Link naar reactie

denk dat de rode al verkeerd ligt.

Rood dient om de vespa stil te leggen.(killswitch)

Link naar reactie
De enige juiste manier van werken is je draden 1 voor 1 uit te meten en op te sporen, nadien is het gemakkelijk om de juiste verbindingen te maken als je tenminste de verschillende knoppen en standen kent op je schakelaar. Groetjes, nero.

hoe ga ik te werk om zoiets uit te meten? en het grote probleem is dat ik niet echt weet hoe al die knoppen werken.

Echt niemand een foto hoe zij dat hebben aangesloten?

Link naar reactie

Met een meettoestel kan je "meten" waar elke draad begint en eindigd. Daarvan maak je dan een schema, bvb: rood en zwart achterlicht, geel en wit voeding schakelaar, roos en rood claxon. Dan kies je het type schakelaar (kantel voor de verlichting, duwknop voor claxon en motor stilleggen). Dan hangt het er vanaf of de schakelaar gevoed wordt door de mass of de plus (of beiden). zorg dat je tussen elke verbruiker een - en een + draad hebt. Waarschijnlijk gaat 1 van de 2 rechtstreeks naar de verbruiker (lamp,...) en wordt de andere onderbroken door schakelaar. Het is een beetje zoekwerk, maar tegen dat je rond bent ga je volledig de elektrische bedrading van je vespa kennnen, wat zeker zijn voordelen heeft bij eventuele pannes onderweg. Succes, nero.

Link naar reactie

Ik ga het vanavond nog eens proberen. Gisteren heb ik het maar net op tijd opgegeven of er waren gewonden gevallen ;-) Het is heel lastig werken als je er echt niets van snapt.

Ik zal straks eens alle draden los maken, uitmeten, schema opstellen en hier eens posten.

Link naar reactie

Gisteren heb ik alles gemeten en nagekeken. Volgens mij is dit schema hoe alles origineel was aangesloten behalve met deze wijziging: de groene draad die vertrekt uit de claxon loopt niet naar het kleine lampje maar gewoon naar de vroegere schakelaar.

Nu moet ik dit dus aanpassen naar een nieuwe schakelaar zoals die hier gebruikt is.

Heb dan alles aangesloten zoals hier beneden. Spijtig genoeg heb ik het nog niet kunnen testen aangezien het al veel te laat was (02u) :-(

schema.jpg

Nu vraag ik mij wel af of dit gaat werken. bv: de schakelaar van de claxon is standaard gesloten dus dan zou deze altijd stroom krijgen en werken?

Ook nog, de schakelaar met 3 standen geeft voeding van de gele draad door naar de grote lamp vooraan (1st stand) en het kleine lampje en achterlicht (2de stand).

pfft.. zie echt niet hoe ik dit anders zou moeten aansluiten. Dus als iemand problemen ziet (of de oplossing), laat maar weten.

en alvast bedankt voor alle hulp ;-)

Link naar reactie

Net nog het een en ander gevonden hier en nu denk ik dat het bovenstaande schema helemaal ni kan werken. Deze wesp heeft vroeger een batterij gehad maar deze is er uit gehaald door een van de vroegere eigenaars. Dat wil dus zeggen dat ik dit schema had moeten volgen. Nu dat de batt en de gelijkrichter weg is zijn de blauwe en witte draden gewoon met elkaar verbonden (in de linkerbil dus). Op zich geen probleem denk ik.

Maar nu lees ik hier dat de schakelaars net omgekeerd werken, dus openen laat het licht branden (weliswaar voor een vnb2t). Is dat ook zo voor een VNB1T?

damn damn damn, ik krijg er kop nog staart aan :-(

Link naar reactie

ik geef het op. Ik denk dat je deze schakeling nooit kan laten werken.

Met het bovenstaand schema werkt er wel het een en ander maar nooit zoals het moet. Vb groot licht gaat altijd, claxon alleen als je de schakelaar op de middenste stand zet en het remlicht alleen als het kleine lampje niet aan is :-)

Link naar reactie

Net even met scootermarket aan het bellen geweest en ik heb idd gelijk. Je kan de originele schakeling nooit volledig in orde krijgen met een nieuwe schakelaar van dat type. Dit is enkel mogelijk indien je een aantal spoelen vervangt samen met een andere kabelboom :-(

Beetje pech en ga dus op zoek naar een originele schakelaar.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...