Ga naar inhoud
Vespaforum.be

remmen vervangen VNB


Bendalf

Aanbevolen berichten

ben net enkele uren bezig geweest om m"n remmen te vervangen maar zonder succes. Ik slaag er niet in om de "hub" van het voorwiel los te krijgen. Het gaat hier om een 1960 vnb 1t. Het wiel is er zonder problemen af en heb daarna doe twee kleine vijsjes los gedaan maar in die hub krijg ik geen beweging. Die hub die ik bedoel is part 2002 op de vnb manual van scooterhelp.com

Is er een manier om die er af te krijgen zonder stukken (poulie-trekker)??

Link naar reactie

tja, dacht het ook zo te doen maar waar sla je met die hamer op hé. Je kan bijna niet op die hub kloppen hé (met schroevendraaier). Ofwel sla ik niet hard genoeg natuurlijk (van de schrik om iets kapot te doen) :-)

Straks toch eens met ne poulie-trekker proberen (als ik da ergens vind natuurlijk).

Link naar reactie

huh, moet de as er echt uit om de remschoenen te vervangen?

Trommel is er gisteren goed afgekomen trouwens (maar geen tijd gehad om aan de rem zelf te beginnen). Zal vanavond eens zien of ik de remschoenen kan vervangen zonder heel de as te moeten verwijderen.

Link naar reactie

thanks :-)

Hoe ondersteunen jullie de wesp als je het achterwiel er af wil halen? Heb gezocht hier maar de search geeft niets bruikbaars terug (gezocht op krik, steunen, blokken, etc).

Dacht 'em gisteren gewoon op een bierbak te zetten maar dat is alles behalve stabiel. De vespa wilt altijd naar voor kantelen (voorwiel was er wel af) dus er zo aan werken zie ik niet zitten. Ik heb spijtig genoeg ook geen krik ofzo.

Link naar reactie

Heb je geen borduur of iets dergelijks aan de woning. Als je een hoogteverschil hebt van een 20cm kan je de vespa met het voorwiel daarover zetten, de vesp achteraan optillen en blokkeren met bvb een ytonblok, houten balk,... Moest dit nog niet hoog genoeg zijn kan je altijd een paar houten planken mee onder de pikkel steken. Tenzij je uitlaat langs de andere zijde steekt, kun je die voor gemakkelijk tye werken ook eerst demonteren. Groetjes, nero.

Link naar reactie

Allee, 't is gelukt. Gisteren de remmekes vervangen vooraan en nog wat andere prul gedaan (nieuwe km-teller, lampjes, bougiekop, spiegeltje, etc).

De rem heb ik aangespannen zodat die net niet sleept. Dan een klein testje gedaan en dat valt toch een beetje tegen moet ik zeggen. Gewoon op de vespa gaan zitten en enkele keren met de voeten geduwd. Dan volledig in de rem vooraan en dan stop ge bijna nog niet! En dat is maar tegen 10km/h hé. Ik verschiet ervan dat je zo zelfs niet eens je wiel kan "locken" vooraan.

Zal wel normaal zijn zeker door die kleine remtrommel. Kan iemand dit toch enigsinds bevestigen?

Nu hopen dat de achterrem toch iets beter gaat.

Link naar reactie

nop, de trommel zag er nog goed uit. Heb die goed uitgekuist en eens met schuurpapier door gegaan.

Wat ik eigelijk wil weten is het volgende: kan je de wielen van een VNB1T met perfecte remmen "locken"? Ik dacht namelijk van wel. Als dat zo is dan kan het zijn dat ik toch nog een andere remtrommel ga zoeken.

Link naar reactie
ha, dat zou het kunnen zijn. Zal het vanavond eens nakijken.

Alvast bedankt :-)

Maar nogmaals: kan je de wielen van een VNB1T met perfecte remmen "locken"?

Normaal gezien wel ja, mij lukt da toch (met als gevolg geregeld een kapotte remkabel :P )

Link naar reactie

Met locken bedoel ik dat je begint te slippen (alles dichtsmijten, rubber trekken etc). Als ik gewoon stil sta met de voorste rem helemaal toe en achteruit loop, dan draai m'n wiel nog (normaal gezien zou je dan gewoon een streep rubber moeten kunnen trekken).

Dus, er klopt nog iets niet met m'n nieuwe remblokjes/remtrommel/remkabel.

Vanavond nog maar eens de remtrommel er af halen en voor de zekerheid eens uitkuisen (maar nu met naft ipv ne gewone doek) en nakijken of er geen vet op de schoenen is gekomen.

Link naar reactie

Normaal gezien stel je nieuwe remmen toch zo af dat ze nét niet "grijpen" als de hendel los is. En van zodra je een beetje knijpt, ze "pakken". Ik weet wel dat bij oudere Vespa's die afstelling minder speling geeft (m.a.w. : als je te "los" begint, krijg je het met het aandraaien van de regelvijs (op het einde van de gaine, waar de kabel in de trommel gaat) nooit meer goed. Ook met een achterwiel van een PX is dat soms het geval.

Dus zo goed mogelijk aanspannen vóór je begint te regelen (en de regelvijs uiteraard helemaal indraaien voor je begint ...)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...