Ga naar inhoud
Vespaforum.be

fascist cops


Dr Who

Aanbevolen berichten

Politie woest op jogger die waarschuwt voor flitswagen

KAPRIJKE - Mag je het aankomend verkeer waarschuwen dat er een snelheidscontrole in de buurt is? Ja, zo blijkt. Al vinden sommige flitsende agenten dat niet aangenaam. In Kaprijke werd een agent zo kwaad dat hij een jogger achtervolgde omdat die met zijn handen duidelijk maakte dat de wagens maar beter konden vertragen.

Veel chauffeurs doen het, want het wordt aanzien als de ultieme blijk van solidariteit onder weggebruikers: een signaal met de koplampen of een teken met de handen om andere chauffeurs erop te wijzen dat ze een flitscontrole naderen. Waarna de tegenligger dankbaar terugzwaait, en vertraagt. Een stukje Don Quichoterie, maar is dat wel toegelaten? Want als elektronische radarverklikkers in de wagen verboden zijn, mag je dan voor menselijke radarverklikker spelen?

'Geen enkel probleem', zegt de Gentse politiewoordvoerder Steven De Smet. 'Want anders zouden ook de bestuurders die de zogenaamde vallende sterren met een sms-je aan radiozenders doorspelen, in overtreding zijn. Bovendien kondigt de politie zelf via de radio en de kranten flitscontroles aan. Maar je moet er wel op letten dat je de andere weggebruikers niet in gevaar brengt. Even met je lichten flikkeren, is geen probleem. Maar secondelang je verstralers aanzetten, kan de tegenliggers verblinden. Ik zeg altijd tegen onze mensen dat ze het flitsen als een sport moeten zien. En dat ze dus ook tegen hun verlies moeten kunnen.'

Niet alle politiemensen denken daar hetzelfde over. In Evergem bijvoorbeeld kreeg een politieman het zodanig op de heupen, dat hij alle nummerplaten noteerde van de wagens die een lichtsignaal gaven, maar zijn baas floot hem terug en gooide zijn vaststellingen in de prullenmand.

In de Vaartstraat in Kaprijke - een van de favoriete flitslocaties van de politie Meetjesland-Centrum - ging een snelheidscontroleur onlangs nog een stapje verder. Hij hield er jogger Paul Huyghe staande omdat hij de aankomende wagens met de handen waarschuwde voor de flitser. 'Hij keerde zijn flitskar en 150 meter verder hield hij me staande', zegt Huyghe. ' Ge denkt zeker dat ge een held zijt , zei hij smalend en hij liet me verstaan dat ik onmiddellijk moest ophouden. Hij vroeg mijn identiteitskaart, maar die had ik niet bij. Hij is me dan met zijn wagen - deels op de parkeerstrook en deels op het fietspad - blijven volgen. Honderd meter van mijn woning begon hij opnieuw. Denkt ge misschien dat ik hier in het weekend voor mijn plezier sta , vroeg hij. Ik was dat gezeur stilaan beu en heb hem geantwoord dat hij dan maar een andere job moest zoeken.'

'Plots nam hij zijn walkietalkie en riep zijn collega's op die een kilometer verder stonden. Hij voelde zich door mij bedreigd, beweerde hij. Even later kreeg hij versterking van een zwaantje, maar de gemotoriseerde agent begreep niet meteen waar al die heisa goed voor was. Ik ben dan maar mijn woning binnen gegaan en ik heb me niet meer laten zien.'

De politie verdedigt de aanpak van de agent. 'De jogger was in het donker gekleed en het regende die avond', zegt de Dienst Intern Toezicht (DIT), die het voorval onderzocht. 'Door zijn gedrag bracht hij zichzelf en de andere weggebruikers in gevaar. Bovendien is hij de weg overgestoken aan een gevaarlijke bocht, terwijl er even verder een zebrapad ligt. Ook daar bracht hij zichzelf en anderen in gevaar.'

Een verhaal dat niet klopt: dat laatste speelde zich af ter hoogte van twee cafés en daar zagen een tiental tooghangers hoe het net de politieman was die de jogger aanmaande om de weg over te steken en tot bij de politiewagen te komen. 'Wie heeft mezelf en de andere weggebruikers dan in gevaar gebracht? Ik of die politieman?', zegt de jogger. 'Bovendien was het half zeven 's avonds: midden juni is dat klaarlichte dag.'

Willy De Buck

Link naar reactie

1° Vooraan, de dimlichten of de grootlichten, die gelijktijdig mogen gebruikt worden.

De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :

KB 1/12/75

Art 30.1

De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :

a) bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker, op de nodige afstand opdat deze laatste zijn weg gemakkelijk en zonder gevaar zou kunnen voortzetten, en in ieder geval zodra een bestuurder zijn grootlichten achtereenvolgens snel ontsteekt en dooft om te kennen te geven dat hij verblind wordt.

Als ze echt willen kunnen ze U hiervoor ALTIJD een PV maken !!!

Dit ten overstaan van twee motorvoertuigen natuurlijk, en geen jogger.

Dit even terzijde

Link naar reactie

Hier aan het kanaal staan ze ook geregeld te flitsen. Het is voor een deel een éénrichtingsstraat waar de fietsen wel in de 2 richtingen mogen rijden. Ik neem die weg iedere dag met de fiets en als ze stonden te flitsen, deed ik teken aan de bestuurders om wat te vertragen want je mag er maar 50. Komt er daar zo'n super-Johnny af met zijn boomcar, arm door de ruit. Ik aanmanen om wat te vertragen en hij ... claxon en middelvinger de lucht in. En ... mooi gefotografeerd natuurlijk. Ikke goed gelachen en sindsdien niemand nog verwittigen.

Link naar reactie

In Nederland zetten ze in het algemeen een grotere bek op tegen de politie dan in België. Als ik op het TV programma "blik op de weg" zie wat ze in Nederland dikwijls tegen de politie zeggen en dat ze dat daar ook toelaten...

Ik België kun je zoiets beter niet doen denk ik of je krijgt een boete voor belediging of een administratieve aanhouding van enkele uren.

Link naar reactie
In Nederland zetten ze in het algemeen een grotere bek op tegen de politie dan in België. Als ik op het TV programma "blik op de weg" zie wat ze in Nederland dikwijls tegen de politie zeggen en dat ze dat daar ook toelaten...

Ik België kun je zoiets beter niet doen denk ik of je krijgt een boete voor belediging of een administratieve aanhouding van enkele uren.

Denkt U dat ze dat in Nederland niet doen?

In een PV is er altijd een rubriek "inlichtingen" en daar schrijft de agent zijn bevindingen in wat er juist gebeurd is(zoals bv die grote bek) en de rechter zal er zeker rekening mee houden bij de strafbepaling, geloof me gerust, spreek van ondervinding.Niet in negatieve zin voor dit laatste.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...