Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PX 200 12 of 18 pk ?


Macfever

Aanbevolen berichten

Wat is best volgens jullie ?

Ik heb mij net een PX 200 gekocht ter vervanging van mijn PX 125 met Sito+

Mijn Vespa PX 200 op 12 Pk laten of hem laten tunen tot 18 Pk ?

Ik heb het model met schijfrem vooraan

Is 18 Pk betrouwbaar genoeg afwegend tegen de betere acceleratie van een 18 Pk tov de standaard 12 Pk

Bedankt

Eric

Link naar reactie

Van het werk op zich wel, die motor steekt goed ineen en is proper afgewerkt. Tot nu toe heb ik er nog geen stukken aan gehad.

De service daarentegen trek op niks. Ge moet het volledige bedrag betalen voor ze aan de motor beginnen, dus 1050€. Er werd me beloofd dat de motor binnen de drie weken klaar zou zijn maar ik heb hem pas na een dikke drie maand teruggekregen.

Verder hadden we ook afgesproken dat de carburator zou afgesteld worden op mijn uitlaat, een Sip performance. Ik had aangeboden om deze samen met de motor op te sturen maar dat was niet nodig zegden ze me omdat ze er zelf ook een hadden.

Toen ik de motor terughad heb ik hem even nagekeken en ook naar de sproeiers. Bij controle van de bougie bleek dat de motor nog nooit gedraaid had. De sproeiers waren 160 BE4 128 wat ik toch wel erg klein vond voor een Malossi 210 met 60mm krukas, uitgeboorde SI24 en expansie uitlaat. Ik heb toen contact opgenomen en ze gaven toe dat de motor idd nog nooit had gedraaid maar dat ze zeker waren dat ie het wel zou doen en dat de sproeiers correct waren. Eenmaal ingebouwd startte de motor direct, dus dat viel al mee. Na een paar kilometer te hebben ingereden bleek echter dat de scooter niet harder dan 80km/h ging en na 5 km zeer warm liep zodat ik hem moest stilleggen en laten afkoelen. Ik heb dan sproeiers van 130 tot 135 en een BE3 mengbuis gekocht om te experimenteren. Met dat laatste rijdt ik nu rond (160-BE3-135). Ik heb een korte viede versnelling van een PX 125 laten inbouwen omdat ik nogal veel klachten had gelezen dat je met de staandaard versnellingen in een gat valt bij opschakelen tussen derde en viede met een Malossi 210. Nu gaat de scooter zeer hard en sluiten de versnellingen zeer mooi aan. Bij volgas geven gaat het voorwiel van de grond in eerste en de naald van de snelheidsmeter gaat helemaal tot het einde (130), zelfs met die korte vierde versnelling. Er zit echter nog meer in want bij volgas heb ik hem nog niet te rijk kunnen laten lopen. Ik hen nu nog sproeiers tot 145 en een 140 luchtbuis gekocht om verder te experimenteren. Een SI carburator afstellen met een expansiepijp is echter een nachtmerrie. Omdat een expansiepijp veel brandstof nodig heeft bij hoge toeren rijdt je bij lage en midentoeren altijd te rijk waardoor je motor veel schokt. Ik heb dat bij mij gedeeltelijk opgelost door de kleine sproier voor de vrijloop en lage toeren te vervangen door een van een PX 125 en dat gaat al veel beter. Voor met die nog grotere sproeiers heb ik zelfs een 40/160 liggen omdat ie anders weer te rijk gaat lopen bij lage toeren. Eigenlijk is een SI met een expansiepijp geen goede cominatie omdat een SI niet uitgebreid regelbaar is op verschillende toerentallen wat bij een moderne Mikuni TMX 30 wel het geval is. Als ik het niet goed krijg met die grote sproeiers koop ik nog wel eens een T5 uitlaat of zet ik er een Mikuni op.

Dus samengevat kan ik zeggen dat de motor wel goed is maar dat je hem waarschijnlijk zelf zal moeten afstellen. Eigenlijk vind ik dit niet kunnen want ik heb toch al een 40€ moeten uitgeven aan sproeiers om te experimenteren, vanaf maat 142 kost een sproeier 7,2€ plus al de uren aan testritten en sproiers wisselen.

Link naar reactie

Ik vind 245€ wel veel voor een opengeslepen en terug dichtgelastte Sito plus. Een half jaar geleden vroeg ie nog 165€. Ik vraag me af of die T5 ombouwuitlaten van Sip ook Sito potten zijn of iets kwalitatiever.

De motor gaat nu natuurlijk supergoed, dag en nacht verschil met die 12pk.

Hou wel voor ogen dat je die carburator zelf nog wat zal moeten afstellen. Wanneer een motor niet gedraaid heeft kan je hem niet afstellen. Zelfs wanneer je twee motoren met dezelfde componenten tuned kan het nog zijn dat de ene een andere sproeier nodig heeft dan de andere, daar moet je zelf een beetje mee experimenteren. Echt moeilijk is dat niet.

Link naar reactie

Dat is eigenlijk gewoon een sito T5 aangepast voor PX 200 die ze hebben opengeslepen en waar ze de tussenschotten hebben uitgehaald en terug dichtgelast. Het ziet er uit als de borstkast van iemand die net een openhart operatie heeft ondergaan.

post-1226-1205436232_thumb.jpg

Link naar reactie

Ik begin meer en meer te overwegen van alles standaard 12 pk te maken

Uitlaat en al

Zo kan er in de toekomst elke Vespa dealer aan werken

Tenzij ik een adres vindt die alles perfect kan afstellen, ik heb geen zin om de helft van de tuning zelf te moeten doen met het risico iets te beschadigen

Eric

Link naar reactie
alles wat er na de px komt PLAYMOBIL

hehe, die comment kan ik inkomen.

Ik heb vroeger ook steeds elke Vespa die ik kocht getuned : PK50 werd 102cc en Leovinci ( er was in die tijd niks te vinden of we wisten niet beter). Later PX200 naar Malossi210, 30mm reedvalve, PM-tuning... allemaal met het boekje van Norri Kerr ernaast ;-) Had zelfs zo'n booster-bus op de uitlaat laten lassen. kortom je kunt het zo gek niet bedenken, of ik heb het gehad... zelf het fantastisch rotte plastic Pinasco-vliegwiel... dat was pas miserie.

En alles reed een tijdje goed, maar het duurde nooit echt lang voor ik problemen had. En ik kan je zeggen dat als je ooit een vastloper hebt gehad tegen 120 op de E19 net na het voorbijsteken van een vrachtwagen, je toch wel even na gaat denken waar je allemaal mee bezig bent.

Maar je had in die tijd wel een snellere Vespa dan je vrienden.

Momenteel is dat een beetje veranderd. Elke snotneus met een GTS300 rijdt je getunede Vespa/Lambretta zo voorbij... ...en dat zonder de schrik van een vastloper, en de constante onrust van 'hoor ik daar nu geen gepingel?'.

Het is zelfs zo erg dat ik zelfs met een gewone PX nog steeds enkele vingers op de koppeling houd...uit automatisme van in het verleden...

Link naar reactie

ik had vroeger ne cutdown px met een 177 erop en da bakske bleef gaan,

115 max snelheid wel omdat het drie keer was geboord tot op een dag dat ik voor de deur van de kris ( speedboy ) hem helemaal naar de knoppen reed maar THAT'S LIFE

maar ik zou op zijn minst toch kiezen voor een goei pijp want ik moet niet zoveel hebben van die sito's , maar dat is persoonlijke goesting zeker

Link naar reactie

Van een uitlaat veranderen moet je geen wonderen verwachten. Op een 12pk motor mag je al blij zijn dat je met een T5 pot één pk wint denk ik. Dat is dan een pk van 200€. Met een gewone Sito+ win je waarschijnlijk maar een halve pk.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...