Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuw blok op VNB


staun

Aanbevolen berichten

Jongens,

Ik zit midden in de blok, en met m'n gedachten al midden in de vakantie natuurlijk...

Ik ben van plan om deze zomer een px125-blokje onder m'n VNB te steken, om toch juist iets beter mee te kunnen met het verkeer op secundaire wegen, en een beter te vertrouwen blokje te hebben. Ik vroeg me af wat ik zoal zou moeten aanpassen.

-ten eerste zit je met het probleem dat een px gemaakt is voor 10" en m'n VNB maar 8" heeft. Naar het schijnt moet je daarvoor een voorvork steken van een SPRINT, geen probleem voor mij, maar zijn er aanpassingen nodig aan die vork voor bv. het stuurslot, de lagering en het spatbord, of nog andere? Geeft dit achteraan problemen?

-Kan een px-blok draaien zonder batterij of is dit totaal uitgesloten? Zijn er ook 6V px blokjes? Maw, moet ik een batterij voorzien, en dus geheel mijn kabelboom dan aanpassen of vervangen, mijn lampjes allemaal vervangen... ?

-Heeft een px-blokje zo geen automatische oliemenger, en zo ja kan je die 'uitschakelen' zodat je gewoon zelf je benzine zult moeten mengen in de tank?

-Moest dit binnen m'n budget liggen, overweeg ik het ook om het blokje een beetje op te kietelen. Een DR 177cc, 24mm carbu, andere primaire overbrenging, en een sito+. Lijkt dit jullie een deftige opstelling, of zou ik nog andere dingen moeten aanpassen. Je kan bv. je inlaat aan het carter wat uitfrezen...

Het is zeker niet de bedoeling er een race-machine van te maken, daarvoor zie ik m'n wespje en mezelf te graag. Gewoon iets beter optrekken, en een kleine 100km/h zou ik wel graag verwezenlijken.

Mensen met ervaring hierover, gelieve jullie mening/ondervindingen hierover te schrijven.

mvg

staun

Link naar reactie
-Kan een px-blok draaien zonder batterij of is dit totaal uitgesloten? Zijn er ook 6V px blokjes? Maw, moet ik een batterij voorzien, en dus geheel mijn kabelboom dan aanpassen of vervangen, mijn lampjes allemaal vervangen... ?

Px -blokjes kunnen zonder batterij draaien; hoe je dat best moet aanpassen, geen idee..

ik dacht niet dat er 6volt px-blokjes zijn.

-Heeft een px-blokje zo geen automatische oliemenger, en zo ja kan je die 'uitschakelen' zodat je gewoon zelf je benzine zult moeten mengen in de tank?

Met en zonder zijn beschikbaar. En de mengsmering kan inderdaad simpel overbrugd worden.

Link naar reactie

Is een PX 125 blok dan echt zoveel beter dan een VNB-125 blok?

Het lijkt me dat er toch betere oplossingen zijn.

Bijvoorbeeld een 177DR kit.

Of gewoon een 150 vbb cilinder en piston en kop, dat past er toch ook in (dacht ik).

Link naar reactie

@Maurice

-Vnb heeft 2 spoelpoorten en een px heeft er drie.

-Px blok is met elektronische ontsteking, wel niet altijd.

-Ik zou het liefst eigenlijk bij 125cc blijven, om niet in de problemen te komen met de verzekeringen, dus die Vbb cilinder en piston zal niet lukken.

-een Dr 177cc heeft 3 spoelpoorten, en heeft dus eigenlijk geen nut op een vnb.

Niemand met wat tips ivm met plaatsen px blok? Heb al heel het forum afgezocht, maar de antwoorden op m'n vragen hierboven vind ik niet!

mvg

staun

Link naar reactie

Een DR past wél op een VNB motor... Is het niet Maurice? Ik dacht dat de derde spoelpoort gewoon niet genuttigd wordt... Een nieuwe 125cc cylinder voor een VNB is nogal moeilijk te vinden. "Iedereen" (behalve mezelf dan) steekt tegenwoordig een 150cc (die wel nog gemakkelijk te verkrijgen zijn).

Zoals het al meermaals gepost is, een PX motor onder een VNB steken mag wettelijk gezien ook niet (cf. zoekfunctie).

Maar om op uw vraag terug te komen... hoezo je vind niets op de zoekfunctie? Er is al meermaals over de PX-motor ombouw gepost.

Wat wil je precies weten?

www.scooterhelp.com

Groeten

Link naar reactie

Over "tuning" van VNB (o.a. met een 177 DR) vind je hier (Duitse) uitleg:

http://www.vnb-report.de/

Community -> Forum -> Tuningabteilung

beste und billigste lösung:

177dr, 20.20 vergaser und orig. px auspuff, 90 kmh garantiert und unauffällig.

den dr holst dir beim stoffi, der wird dann mit der modifizierten dichtung dafür ausgeliefert. du hast ja nur 2 überströmer, der dr hat schon 3.

Link naar reactie

Mooi zo,

ik heb weer wat bijgeleerd. ik had al gehoord van de site maar nog nooit echt de moed gehad om het duits te ontcijferen...

ik zal me er wel eens deftig mee bezig houden als ik eens de tijd heb tussen de andere boeken...

merci

staun

Link naar reactie

@maurice

Heb jij bij je dr177 een spoelpoort bijgefreesd of heb je het gewoon bij 2 gehouden? Steekt er een 20mm of 24mm carbu onder?

En wat zijn de resultaten (snelheid, maar vooral optrekken)?

Nog andere aanpassingen gedaan?

Trouwens al gevonden of het nu de oliekeerring was die het benzinelek veroorzaakte?

Ben benieuwd

mvg

Staun

Link naar reactie

Geen poort bijgefreesd. Dichting op maat gesneden uit dik dichtingspapier (die de derde poort in de 177DR cilinder "afsluit").

Carb si 20/20

Hauptdüse 105

Mischrohr BE3

HLKD 160

Nebenduse 52/140

Ja, ik kijk dat ook maar af van de moffen.

Dan nog wat aan de carburator ziten frezen. En twee gaatjes geboord in filterbodem. Zoals bv. hier staat uitgelegd:

http://www.tanispics.de/vespa/SI-Vergasertuning.doc

Maar om te weten wat dat al dan niet oplevert, daarvoor moet ik eerst weer de motor aan de praat krijgen, en hopelijk is dat volgende week klaar !!

Link naar reactie

je kan ook zo'n dikke dichting gebruiken,(van 0.8mm, om met een lange slag-krukas te werken), en je carter dezelfde dikte laten affrezen, je krijgt dan een mooi vlakke cilinderbassis met plaats voor een (bescheiden) derde poort!

bijvoorbeeld bij sip:

Voetpakking cilinder

PX80-150 POLINI 177, 0.8mm,

Aluminium

Art.-nr. 90783100

Link naar reactie
Maar om te weten wat dat al dan niet oplevert, daarvoor moet ik eerst weer de motor aan de praat krijgen, en hopelijk is dat volgende week klaar !!

Ben benieuwd, je moet het maar laten weten dan!

Ga mij waarschijnlijk deze week of volgende week een setje aankopen!

-dr177

-Carbu Si 20/20 + de sproeiers die je daar vermeldde en mengselschroef (welke zitten er eigenlijk standaard bij?)

-Die dichting die je bij Stoffis kunt krijgen voor 2 spoelpoorten

-En een SITO+ of originele uitlaat voor een px 125, hierbij zou ik jullie raad nog eens willen... (Het is toch geen uitlaat voor een 200 dat je nodig hebt bij een dr177??)

-Dan heb ik nog een vraagje, ik heb momenteel een krukas steken die eigenlijk voor een sprint bedoeld is... Is dit een goeie denken jullie, of zou ik ook een andere moeten plaatsen

-Moet ik liggen frezen aan de carterinlaat of is dit alleen maar voor te optimaliseren?

Mvg Staun

Link naar reactie

als je er niets van kent zou ik aan de caeter inlaat niet komen.

Krukas is zeker ok.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Vandaag eindelijk weer gereden op mijn vnb6, na montage 177dr.

Want eerst lekte er nafte tot in de vitessebak omdat de joint van de koppeling het had begeven. Moteur opensmijten, joint vervangen, terwijl we toch bezig zijn paar andere dingen vervangen enz. Nieuw tandwiel kick besteld. Komt toe: rommel uit India of zo, moet dat dus eerst met een vijltje zitten afbramen. Brol!

Bon, dan alles erin. Kicken ! Maar dan doet de koppeling zelf het niet meer! Meteen maar nieuwe koppeling besteld. In afwachting van levering, de oude koppeling eruit gehaald, langs de zijkant, zonder de motor uit het kader te halen (lui!). Resultaat : pruts pruts pruts...en half maantje valt in de motor! Dus dan toch toch moteur eruit moeten halen Met spierballen schudden aan moteur. Oef, ik zie ineens het half maantje en kan het eruit halen. Joehei !!!

Ondertussen is de nieuwe koppeling aangekomen. Opensmijten om kurkplaten te oliën. Kloten: de twee metalen platen zijn zo krom als een sikkel en dat spul is haast niet meer in mekaar te krijgen. Dan maar stukken uit de oude en de nieuwe tot één goede koppeling ombouwen (wel centen teruggekregen van leverancier slechte nieuwe koppeling!). Monteren, dan moteur weer erin zetten, enz. Vandaag dan eindelijk weer gereden. Alles zo te zien OK. Start goed, lekt niet, trekt 10x beter op, komt vlugger op snelheid. Topsnelheid nog niet gecheckt, wegens zogezegde rodage (maar: hebben mensen die niet roderen sneller een vastloper dan mensen die wél roderen volgens het boekje? dat is nooit onderzocht in de praktijk, ik heb zo mijn twijfels of het enig verschil maakt...). Afijn, het rijdt en het rijdt goed... (tot morgen?)

Link naar reactie

Mja ik moei me niet maar wil toch even zeggen dat ik het maar raar vind van een leuke Dr177 kit met 3 spoelpoorten te gaan steken op een carter van 2 poorten. Koop een andere motor met 3 spoelpoorten of frees er eentje bij, met wat geluk moet je zelfs niet laten oplassen en moest je nu laten lassen is dat toch ook weer niet zo een groot werk he. Wij hebben al een paar keer een spoelpoort bijgemaakt en je zit er geen dagen aan hoor. Ik denk dat je dan meer plezier gaat hebben dan zo maar snel even alles er in te steken. En ik weet niet zeker maar als ik er zelf over nadenk vraag ik mij af of de Dr177 kit wel een goede smering gaat krijgen met die 2 spoelpoorten. Vastslagen is niet echt leuk denk ik.

Dus kortweg mijn mening, doe het gewoon van de 1e keer zoals het hoort of je gaat er spijt van hebben achteraf denk ik!

Btw een Ts125 blokje (VNL3T dacht ik) Heeft 3 spoelpoorten ,10" en is nog op 6V!

Krukas is zoals Reno vertelde zeker ok en de sito plus is ook goed ze.

Groeten Nick

Link naar reactie

Ik heb me vorige week toch een px-blokje gekocht en ben vandaag vlijtig begonnen met het uit elkaar te halen. Toch wel op een paar probleempjes gestoten, ik krijg die verdomde remtrommel niet los... Dat is toch geen omgekeerde draad he???

Ik denk dat ik het voorlopig wel ga doen zonder de dr177-kit, normaal gezien zal het px-blokje in zijn originele toestand wel aan m'n verwachtingen voldoen. Eerst nog eens goed uitkuisen en reviseren.

Dan nog een vraagje over de elektriciteit? Er heeft mij iemand beweerd dat ik een gelijkrichter ga moeten plaatsen omdat ik nu met 12V zit, klopt dit ? Ik dacht dat die gelijkrichter er alleen maar was voor de batterij (die ik niet heb).

mvg staun

Link naar reactie

De linkse draad op u trommel? Ik dacht dat aleen bij 8" modellen was en niet de trommel dan maar getande moer die de kering tegen de lager zet. Bij 10" modellen zit er nergens linkse draad (denk ik).

Waarom zou je die gelijkrichter nodig hebben dan?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...