Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Moet de motor zijn afgekoeld voor onderhoudsbeurt ?


Il Paperino

Aanbevolen berichten

Hallo vespisten, een vraagske voor de techniekers hier...

Ik moet binnen voor een eerste onderhoudsbeurt van 1000km voor mijne gtv 250. Toen ik die kocht werd me de belofte gemaakt dat ik aanwezig kon blijven bij een onderhoudsbeurt , vooral door het feit dat ik wel 25 km verder woon dan mijn dealer hé... ziehier het mailke van mijne vespadealer : geachte heer,

" volgende week zijn we wel helemaal volgeboekt.

maar we kunnen u wel de volgende dinsdag 22 april voorstellen. het is wel zo dat de machine moet afkoelen voor we het onderhoud kunnen doen. dus ik denk dat ter plaatse wachten geen oplossing is.

u kan wel de machine afzetten om 14u en ongeveer rond 17 u komen terughalen. of een andere optie, u brengt de machine voor onze middagpauze en u komt de machine weer ophalen rond 15u.

laat u ons weten of deze datum u past en welke optie u gekozen heeft.

met vriendelijke groeten. "

Nu, ik begrijp wel dat de motor wat moet afkoelen, maar meer dan een uurke werk om wat olie af te laten en wat nazicht te doen hebben ze toch niet nodig denk ik... Maar blijkbaar duurt afkoelen en onderhoud 3 uren bij hen ? Mag ik vragen hoe het onderhoud bij jullie gebeurt ? Graag zou ik ook wel bij de technieker blijven en zien wat ze doen, of is dit ook teveel gevraagd ? Ik betaal toch voor onderhoud, dus zie ik graag wat ze uitrichten hé :-))

Link naar reactie

some mechanics don't like the owner to hang around while they work, usually because of a bad experience with annoying customers. This time of year i would actually prefer to work on a warm engine though ;-)

and its easier to drain the oil when its warm anyway. I think i'm right in saying that the GTS needs its gear oil changed on the first onderhoud too, that and a general fluid level check and a quick look at the brakes and general tightness of wheels etc.

Maybe they are so busy that it might not be done straight after you deliver it and they just don't want to waste your time.

Bring a book, find a café and relax for an hour or two?

Link naar reactie
@IL PAPERINO : waar gaat U voor uw onderhoud van de GTV?

Ik heb mijn vespa gekocht bij sport2000 te Brussel. Maar 't is niet mijn bedoeling die zaak nu plots af te breken. Heb er goede condities gekregen bij aankoop en zie nu wel hoe het verder loopt met het onderhoud. Ik wou enkel wat reacties van specialisten hier of dit normaal is hé ... Ik denk persoonlijk dat ze inderdaad niet graag pottekijkers hebben, dit was bij mijn vorige autogarage net zo... De tijd van toen waar alles mocht, je bij wijze van spreken de Engelse sleutel mocht aangeven aan je garagist is lang verleden tijd :-))

Link naar reactie

Ik mocht bij het 1 ste onderhoud van 1000 km blijven, maar heb het niet gedaan, had geen tijd.

De dealer woont ook maar een 5 tal kilometers van huis verwijderd.

Maar ik dacht altijd dat de olie warm moest zijn om af te laten, koud is niet goed. Met warm bedoel ik niet gloeiend heet natuurlijk.

Link naar reactie

Neen, een half uur... zijnde: beetje rondgapen, twee sigaretten, een babbel en een telefoontje...

Ik heb gewacht op het eerste onderhoud van mijn GTS. 't Is bij mij wel geen 25km rijden, eerder een kilometer of 7.

En ook 3 uurkes moeten wachten ?

Link naar reactie

Het is het beste olie af te laten bij warme motor. Omdat de olie dan beter afloopt.

Maar het is beter voor de motor om aan een afgekoeld blokje te werken.

En bij een afgekoeld blokje kan je jezelf niet verbranden aan de uitlaat.

De reden dat ze je er niet bij zouden willen hebben is waarschijnlijk dat het gewoon druk is. Als er iemand naast staat (met eventueel veel vragen) worden de techniekers harder afgeleid en opgehouden.

Link naar reactie

In de ene garage kan dat, in de andere niet. Tjah, begrip hebben voor de bedrijfspolitiek zeker ? In de garage waar ik met mijn auto ga, sta ik gewoon de ganse tijd op hun vingers te kijken. In de garage waar mijn vriendin gaat, wordt dat niet toegelaten...

Feit is: die gasten kunnen ook niet altijd op de minuut zeggen wanneer ze aan jouw Vespa gaan beginnen, dus nemen ze waarschijnlijk een marge... en binnen die marge zal het onderhoud van je Vespa gedaan zijn.

Link naar reactie

Inderdaad de ene garage is de andere niet!beroepshalve haal ik als chauffeur-mekanieker machienes op voor reparatie en onderhoud,en olie vervangen is inderdaad makkelijker bij warme motor,voor het regelen van de kleppen moet hij dan liefst koud zijn,en sommige garagisten durven al eens iemand iets "aanrekenen"dat niet heeft plaats gevonden ,dan liever geen pottekijkers natuurlijk.

Geef mij maar de garage waar alles overzichtelijk is en men niet geweerd wordt uit de garage ;-)

Link naar reactie

De meningen zijn wat verdeeld hé, ik wil enkel graag een betrouwbare vespa-dealer/technieker hé... en wie betaalt nu graag een cent teveel ? Niemand toch... nog één vraagske terwijl ik bezig ben :-)) Ik had een prijsbestek laten opmaken voor valbaren voor en achter te plaatsen en aansluiting van een verklikker voor de pinkers. Enkel het werk zou mij 55.5 € kosten voor anderhalf uurke werk. Komt dus neer op een uurloon van 38€. Is dit het gebruikelijke tarief bij de vespadealers ?

Link naar reactie

Weet niet welke dealer je hebt, maar die van mij plaatst deze gratis. En wat je pinkerverklikkers betreft, die plaats ik ook zelf . Is een werkje van niets. Twee buzzertjes kopen en voor een paar euro ben je gesteld. Aansluiten op de bedrading van je knipperlichten.

Link naar reactie

aan MGENT : Ik heb mijn 12V aansluiting voor een gps ook zelf aangesloten, maar daar is ook niks origineels voorzien van vespa... bij die verklikkers zijn er echt vrije aansluitingen voorzien dacht ik, gewoon inpluggen en it's ok, wil weer geen draden beginnen doorknippen, het gaat me inderdaad wat Eurookes meerkosten "28 € voor die originele vespabuzzerkes" ... toch bedankt voor de tip. Wat me wel stoort is inderdaad het grote verschil dat sommigen uurloon tellen voor het plaatsen van accesoires en anderen dan weer niet. MGENT, je dealer houden zou ik zeggen :-)) want wie werkt nu nog gratis in de hedendaagse alsmaar duurder wordende maatschappij ?

Link naar reactie
aan MGENT : Ik heb mijn 12V aansluiting voor een gps ook zelf aangesloten, maar daar is ook niks origineels voorzien van vespa... bij die verklikkers zijn er echt vrije aansluitingen voorzien dacht ik, gewoon inpluggen en it's ok, wil weer geen draden beginnen doorknippen, het gaat me inderdaad wat Eurookes meerkosten "28 € voor die originele vespabuzzerkes" ... toch bedankt voor de tip. Wat me wel stoort is inderdaad het grote verschil dat sommigen uurloon tellen voor het plaatsen van accesoires en anderen dan weer niet. MGENT, je dealer houden zou ik zeggen :-)) want wie werkt nu nog gratis in de hedendaagse alsmaar duurder wordende maatschappij ?

op de VCA-BBQ nog lang liggen praten met een Vespa-dealer. Die zei dat hij NOOIT iets aan het electrische systeem van een GTS wil aansluiten vanwege het risico op storing van het injectiesysteem.

Link naar reactie

va Josse : op de VCA-BBQ nog lang liggen praten met een Vespa-dealer. Die zei dat hij NOOIT iets aan het electrische systeem van een GTS wil aansluiten vanwege het risico op storing van het injectiesysteem.

Dag Josse, kun je wat meer uitleg geven,want problemen met het injectiesysteem kan ik wel missen ... Ik heb mijn 12 Volt afgetakt van het middenste voorlicht, in principe zie ik niet echt dat dit zou kwaad kunnen ? En voor dit buzzerke die ik wil voor mijn pinkers is dat echt wel voorzien hoor aan de aansluitingen, er ligt zo'n stekkertje vrij waar ik enkel die buzzer moet inpluggen. Hopelijk zijn er hier straffe techniekers die iets kennen van het electrogedeelte van de nieuwe vespa's en kunnen dit verhaal van Josse al of niet bevestigen ?

Link naar reactie

Als je het over het stekkertje hebt in de zwarte kastje links bovenaan het beenschild. Dit is niet voor je pinkers, maar om o.a. een alarm aan te sluiten. Overigens de goeie plek om stroom af te tappen voor het gps systeem omdat dit achter een aparte zekering staat.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...