Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Inhalen in de file


bajaj!

Aanbevolen berichten

Gasten,

In de vooravond een botsing gehad met mijn LX125.

File op de brug over de spoorweg in Huizingen.

En natuurlijk weer aan de late kant...

Dus vlotjes langs links naast de file.

Tussen de witte lijn en de stilstaande wagens in.

Tot er eentje uit die rij naar links zwaait om rechtsomkeer te maken...

Resultaat: voorplaat gedeukt, rechter knipperlicht kapot en schrammen op voorspatbord.

We hebben geen papieren ingevuld.

Ik had het gevoel dat we allebei in fout waren.

Hij moet in zijn rij blijven, maar mag ik daar eigenlijk dubbelen?

En moet ik niet tout court kunnen stoppen voor elk obstakel?

Hoe zit dat eigenlijk met inhalen in de file?

En aansluitend: iemand enig idee wat zo'n voorplaat kost?

Link naar reactie

als de andere van rijvak veranderd ben jij in je recht, ALTIJD papieren invullen godverdomme! Nu had je je kosten kunnen verhalen op de andere chauffeur maar in de plek mag je ze nu zelf uit je eigen zak bekostigen...slim?...

Link naar reactie

Geen papieren ingevuld? Altijd papieren invullen, als deze chauffeur nu naar de politie stapt met jou nummerplaat dan heb jij vluchtmisdrijf gepleegd en je moet niet zeggen dat je het niet gedaan hebt want er is schade aan jouw voertuig, dus in fout of niet (dat maakt de rechter wel uit) altijd papieren invullen!!!

Link naar reactie
idd...

ALTIJD papieren invullen,en zelfs politie erbij halen!

Ale,da zou ik doen;)

politie erbij halen? zolang er geen gewonden zijn, komen die voor zulke prullen niet af hoor.

En daarbij, die hebben het veel te druk met foorkramers in het Gentse te ambeteren...

Link naar reactie

Tja, een wijze les dus: ALTIJD papieren invullen. Risico: als er onverwacht geoordeeld wordt dat je toch in fout bent, gaat je bonus-malus nog eens omhoog ook. Twee keer gezien dan!

Ondertussen langsgeweest bij Legend's Bike. Gaat me 400 à 450 euro kosten - metalen plaat moet niet vervangen worden, kan gerepareerd worden.

Dat wordt efkes smeerkaas voor de kindjes ;-)

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Jou manouver was al bezig, terwijl hij zijn pas uitvoerde, dus ben je in je recht

Dat is correct. Je mag trouwens een rijdende file inhalen als je niet sneller dan een bepaalde snelheid rijdt in verhouding tot de wagens. Ik denk dat het maar 10 of 15 kmh sneller is.

Als de automobilist zegt dat hij gewoon even naar links zwenkte zonder de intensie te hebben in te halen of te keren ben je volgens mij wel in fout. In dit geval voert hij namelijk geen maneuver uit. (als hij niet over de lijn komt ten minste)

Link naar reactie
Geen papieren ingevuld? Altijd papieren invullen, als deze chauffeur nu naar de politie stapt met jou nummerplaat dan heb jij vluchtmisdrijf gepleegd en je moet niet zeggen dat je het niet gedaan hebt want er is schade aan jouw voertuig, dus in fout of niet (dat maakt de rechter wel uit) altijd papieren invullen!!!

nog niet aan gedacht om het omgekeerde te doen als je zijn nr.plaat hebt...LOL Vespa rijders zijn altijd zo eerlijk hé ;)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Combinatie van enkele regels :

Als de autos effectief stil stonden maakte je door ze voorbij te rijden (niet 'inhalen' want dan moesten ze nog rijden)GEEN MANEUVER.

Met je motorfiets mag je over de volle breedte van de rijbaan rijden en dus stilstaaande file voorbij steken voor zover je binnen de rijbaan blijft.

Een doorlopend witte lijn (Ik neem aan dat op de spoorwegbrug wel degelijk een volle lijn ligt) mag NIEMAND over. Is als een MUUR te beschouwen. Derhalve mocht de auto niet terugdraaien en kon (moest) je niet vermoeden dat iemand een dergelijk maneuver zou uithalen.

Link naar reactie

Dus als ik het goed begrijp mag je NOOIT inhalen bij een stlstaande file wanneer je een doorlopende witte lijn aan je kant hebt... dat is dus meestal wel het geval aan verkeerslichten bvb. Klopt dit ? Misschien heeft er iemand ergens een duidelijk artikel van een recent boekje over de wegcode. Ik durf nu ook voorbij te steken aan een trage snelheid om het eerst aan de lichten terug te kunnen vertrekken, maar heb wel de indruk indien er iets gebeurt ik wel degelijk in fout ben... Waar zijn de wegexperten hier ?

Link naar reactie

Correct, volgens de wegcode mag er met 3 wielen op eenzelfde rijvak gereden worden, dus met de motor/scooter mag je binnen hetzelfde rijvak een 'stilstaande' fiel voorbijrijden. Als de file traag rijdt, is dit voorbijsteken, en dat mag niet!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...