Alexis Geplaatst: 20 oktober 2007 Delen Geplaatst: 20 oktober 2007 Hallo, mijn eerste post hier, dus excuses als ik hier een vraag stel die al talloze keren is gesteld... Ik ben van plan om binnenkort een vespa te kopen, en ben nog wat aan het twijfelen tussen een PX 125 en een LX 125.. Het instrumentenbord van een nieuwe PX ziet er vrij modern en technisch up-to-date uit.. Maar hoe zit het met de rest van de Vespa? Natuurlijk is het een tweetaktmotor, die meer verbruikt (iemand enig idee hoeveel, en wat het verschil is met een LX?) en minder goed is voor het milieu.. Kleinere wielen, wat waarschijnlijk de wegligging niet ten goede komt (iemand hier meer info over?). Heeft de PX eigenlijk schijfremmen of trommelremmen? Wat met de bedrading? Is die ook up-to-date? In 't kort: wat zijn de belangrijkste verschillen qua kwaliteit, veiligheid, rijplezier, moderniteit tussen de PX en de LX? Want ik zou het onlogisch vinden om evenveel geld te betalen voor een Vespa die met verouderde technologie rondrijdt. Dank bij voorbaat! Link naar reactie
doubleV Geplaatst: 20 oktober 2007 Delen Geplaatst: 20 oktober 2007 Want ik zou het onlogisch vinden om evenveel geld te betalen voor een Vespa die met verouderde technologie rondrijdt. bij de PX: 1ste stap int het koppeke: ge rijdt met een LEGENDE! om snel even te antw.: de PX dateert al uit het begin van de jaren '80, de lijnen zijn dus van deze periode maar zijn door de jaren heen ietwat aangepast en ook binnenin zijn er verbeteringen aangebracht. De basisideen qua tecniek zijn hetzelfde alleen hier en daar wat verbeteringen, uiteraard steken ze er nu niet meer exact dezelfde stukken van dezelfde kwaliteit van de jaren '80 in! Link naar reactie
Gette Geplaatst: 20 oktober 2007 Delen Geplaatst: 20 oktober 2007 px= classic charme Voor een nieuwe px zal je al wel een beetje moeten ronzoeken. De px heeft vooraan schijfremmen, achteraan trommel. en idd een lx=4takt Link naar reactie
Alexis Geplaatst: 20 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2007 Ik heb duidelijk enkele vragen gesteld warvan ik e info zelf kon opzoeken.. Snel even wat specificaties opgezocht en ik moet zeggen dat de gelijkenis tussen de PX en de LX best wel groot is. Buiten de verschillende motor zie ik weinig verschillen.. Buiten de handgeschakelde versnellingen tegenover de vario natuurlijk (de versnellingen vind ik overigens véél leuker dan de saaie vario..).. Ik denk dat ik stilaan verliefd aan het worden ben op de mooie lijnen van de PX... Link naar reactie
doubleV Geplaatst: 20 oktober 2007 Delen Geplaatst: 20 oktober 2007 weinig successen blijven 25 jaar duren... en zelfs nu blijven ze énorm sexy! Link naar reactie
Vinick Geplaatst: 20 oktober 2007 Delen Geplaatst: 20 oktober 2007 PX = zalige vespa! Gewoon voor gaan... Link naar reactie
Alexis Geplaatst: 21 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2007 Is er een merkbaar verschil in wegligging? Trekt de ene sneller op dan de andere? Verschil in verbruik? Link naar reactie
Babcon Geplaatst: 21 oktober 2007 Delen Geplaatst: 21 oktober 2007 Ik zal zeker niets verkeerds zeggen over een PX, maar een LX?. Gewoon zalig in het gebruik : geen vuil bougieke,geen kabeltjes,gewoon rijplezier !!!! Link naar reactie
Alexis Geplaatst: 21 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2007 De keuze is gemaakt, ik heb vandaag een LX 125 blue mignight gekocht.. Na eerst naar een PX 125 te gaan kijken (die met maar 137 kilometer op de teller). Ik besloot om toch de PX te laten voor wat hij was, ondanks de mooie look.. Toen hij hem startte kwam er zoveel rook uit dat het me duidelijk werd dat de motor en het concept in het algemeen toch wel verouderd is, en dat ik voor hetzelfde geld liever een 'betrouwbaardere' LX zou hebben met een properdere motor. Maar wat mij eigenlijk over de streep heeft getrokken is het feit dat de PX geen kofferruimte heeft, en de LX wel (een waar ik mn helm in kwijt kan). Dat is een (voor mij) belangrijk verschil waar jullie blijkbaar niet aan dachten Morgen bezoekje brengen aan de verzekering en platen aanvragen Link naar reactie
bialetti Geplaatst: 21 oktober 2007 Delen Geplaatst: 21 oktober 2007 Goede keuze denk ik zo, mijn LX verschaft mij al een heel tijdje rijplezier zonder één technisch probleem. En met een extra opbergkoffer achteraan veel opbergruimte. Walter Link naar reactie
doubleV Geplaatst: 21 oktober 2007 Delen Geplaatst: 21 oktober 2007 Ok, rationeel is het de verstandigste keuze! ga ik zeker niet tegenspreken alhoewel... nen echte vespa moet af en toe ne keer tegenwerken! als hij dan weer helemaal gerepareerd is en terug rijdt zoals je wil, ga je nog meer van hem houden! dat is dan het emotionele :-) Link naar reactie
nero Geplaatst: 21 oktober 2007 Delen Geplaatst: 21 oktober 2007 Goede keuze denk ik zo, mijn LX verschaft mij al een heel tijdje rijplezier zonder één technisch probleem. En met een extra opbergkoffer achteraan veel opbergruimte. Walter Da zou er nog aan mankeren, als je langste rijafstand een volle 5 kilometer bedraagt. En de extra opbergkoffer kan altijd dienen om je spruitjes en rooiekool in te steken(lol). Groetjes, nero. ps: wel oppassen voor een vastloper... door stilstand! Link naar reactie
Alexis Geplaatst: 22 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 oktober 2007 Een vastloper door stilstand lijkt me onwaarschijnlijk. De persoon van wie ik hem kocht had hem al een jaar (!) niet meer laten draaien, maar hij startte meteen, elektrische starter en al.. Ik ga de Vespa gebruiken voor dagelijks verkeer naar de stad en terug, zal dus redelijk intensief gebruikt worden.. Dan ben ik blij met mn opbergruimte en heel blij dat ik de eerstkomende maanden geen problemen mag verwachten.. Met de fiets is het namelijk een heel stuk minder leuk Link naar reactie
PX van de sluze Geplaatst: 22 oktober 2007 Delen Geplaatst: 22 oktober 2007 tja, jammer, ne px is toch, tja, dat ietsje , euh, retroer, sexier, alternatiever, echter, ... maar kom zie 400 voorgaande topics...elk zijn genre hé... Link naar reactie
René Geplaatst: 22 oktober 2007 Delen Geplaatst: 22 oktober 2007 De jufrouw kreeg van iedereen een goede uitleg. Toch voel ik bij Hannes een ophitsend ondertoontje Nog altijd mooi weer in Oostende Groetjes René Link naar reactie
PX van de sluze Geplaatst: 22 oktober 2007 Delen Geplaatst: 22 oktober 2007 als mijn bescheiden meninkje ophitsend is, dan is dat uw goed recht om dat te verwoorden rené, ik stel het wel propertjes hé... Link naar reactie
René Geplaatst: 22 oktober 2007 Delen Geplaatst: 22 oktober 2007 Hannes Volgens mijn bescheiden meningkje heb ik de indruk dat ge liever had dat de jufrouw een ontwerp uit de préhistorie koos. Doei Link naar reactie
PX van de sluze Geplaatst: 22 oktober 2007 Delen Geplaatst: 22 oktober 2007 goh, liever gehad,liever gehad... Dat meisje vraagt een mening da's al, zij moet niet perse met een prehistorisch model rijden hoor, zeker niet... ps ik vind u een beschaafde mens om mee te discussiëren, in tegenstelling tot die albert... zonnige groeten uit Kortrijk Link naar reactie
mgent Geplaatst: 22 oktober 2007 Delen Geplaatst: 22 oktober 2007 Dat meisje Ben je wel zeker dat het een meisje is, want het is een onbekend iemand... we zeggen daar wel uit beleefdheid juffrouw tegen, maar kan ook tegenovergesteld zijn. Link naar reactie
PX van de sluze Geplaatst: 22 oktober 2007 Delen Geplaatst: 22 oktober 2007 ik reageer zo door haar zeer vrouwelijke zinsbouw... Link naar reactie
René Geplaatst: 22 oktober 2007 Delen Geplaatst: 22 oktober 2007 Ja albert kan nogal ruw uit de gracht komen Wij zagen over profiel, uit aangeboren beleefdheid zeggen wij jufrouw. Oei, half twaalf tijd voor mijn apperitief. Doei Rrené Link naar reactie
PX van de sluze Geplaatst: 22 oktober 2007 Delen Geplaatst: 22 oktober 2007 rrrrrrrené, ge moet nog aan't aperitief beginnen en ge schrijft al dubbel... allé, laat 't smaken Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.