Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe PX 125, verschil met oude?


Alexis

Aanbevolen berichten

Hallo, mijn eerste post hier, dus excuses als ik hier een vraag stel die al talloze keren is gesteld... ;)

Ik ben van plan om binnenkort een vespa te kopen, en ben nog wat aan het twijfelen tussen een PX 125 en een LX 125..

Het instrumentenbord van een nieuwe PX ziet er vrij modern en technisch up-to-date uit.. Maar hoe zit het met de rest van de Vespa?

Natuurlijk is het een tweetaktmotor, die meer verbruikt (iemand enig idee hoeveel, en wat het verschil is met een LX?) en minder goed is voor het milieu..

Kleinere wielen, wat waarschijnlijk de wegligging niet ten goede komt (iemand hier meer info over?).

Heeft de PX eigenlijk schijfremmen of trommelremmen?

Wat met de bedrading? Is die ook up-to-date?

In 't kort: wat zijn de belangrijkste verschillen qua kwaliteit, veiligheid, rijplezier, moderniteit tussen de PX en de LX?

Want ik zou het onlogisch vinden om evenveel geld te betalen voor een Vespa die met verouderde technologie rondrijdt.

Dank bij voorbaat!

Link naar reactie
Want ik zou het onlogisch vinden om evenveel geld te betalen voor een Vespa die met verouderde technologie rondrijdt.

bij de PX: 1ste stap int het koppeke: ge rijdt met een LEGENDE!

om snel even te antw.: de PX dateert al uit het begin van de jaren '80, de lijnen zijn dus van deze periode maar zijn door de jaren heen ietwat aangepast en ook binnenin zijn er verbeteringen aangebracht.

De basisideen qua tecniek zijn hetzelfde alleen hier en daar wat verbeteringen, uiteraard steken ze er nu niet meer exact dezelfde stukken van dezelfde kwaliteit van de jaren '80 in!

Link naar reactie

Ik heb duidelijk enkele vragen gesteld warvan ik e info zelf kon opzoeken.. Snel even wat specificaties opgezocht en ik moet zeggen dat de gelijkenis tussen de PX en de LX best wel groot is.

Buiten de verschillende motor zie ik weinig verschillen.. Buiten de handgeschakelde versnellingen tegenover de vario natuurlijk (de versnellingen vind ik overigens véél leuker dan de saaie vario..)..

Ik denk dat ik stilaan verliefd aan het worden ben op de mooie lijnen van de PX... :)

Link naar reactie

De keuze is gemaakt, ik heb vandaag een LX 125 blue mignight gekocht..

Na eerst naar een PX 125 te gaan kijken (die met maar 137 kilometer op de teller).

Ik besloot om toch de PX te laten voor wat hij was, ondanks de mooie look.. Toen hij hem startte kwam er zoveel rook uit dat het me duidelijk werd dat de motor en het concept in het algemeen toch wel verouderd is, en dat ik voor hetzelfde geld liever een 'betrouwbaardere' LX zou hebben met een properdere motor.

Maar wat mij eigenlijk over de streep heeft getrokken is het feit dat de PX geen kofferruimte heeft, en de LX wel (een waar ik mn helm in kwijt kan). Dat is een (voor mij) belangrijk verschil waar jullie blijkbaar niet aan dachten ;)

Morgen bezoekje brengen aan de verzekering en platen aanvragen :)

Link naar reactie
Goede keuze denk ik zo, mijn LX verschaft mij al een heel tijdje rijplezier zonder één technisch probleem. En met een extra opbergkoffer achteraan veel opbergruimte.

Walter

Da zou er nog aan mankeren, als je langste rijafstand een volle 5 kilometer bedraagt. En de extra opbergkoffer kan altijd dienen om je spruitjes en rooiekool in te steken(lol). Groetjes, nero.

ps: wel oppassen voor een vastloper... door stilstand!

Link naar reactie

Een vastloper door stilstand lijkt me onwaarschijnlijk. De persoon van wie ik hem kocht had hem al een jaar (!) niet meer laten draaien, maar hij startte meteen, elektrische starter en al..

Ik ga de Vespa gebruiken voor dagelijks verkeer naar de stad en terug, zal dus redelijk intensief gebruikt worden.. Dan ben ik blij met mn opbergruimte en heel blij dat ik de eerstkomende maanden geen problemen mag verwachten.. Met de fiets is het namelijk een heel stuk minder leuk ;)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...