Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa 250GTS met of zonder ABS?


Vic

Aanbevolen berichten

Beste Vespisten,

Ben nieuw op deze site en ook in de wereld van de Vespa's..

Heb steeds met moto's gereden maar na een crash met mijn Bmw R1100 roadster heb ik het ding verkocht, viel voor mij te zwaar uit en was dan ook voor mij niet echt wendbaar..

Had al langer een stil verlangen naar een Vespa..

Heb 3 weken terug dan maar de knoop doorgehakt en een zwarte Vespa GTS250 aangeschaft. Heb er het 2-delige donkerbruine lederen zadel van de GTV op laten monteren.

Heb op aanraden van de dealer de versie zonder ABS gekocht(moest anders nog wachten tot eind September..)

Heb nu 430km op de teller staan.

Wat mij opviel bij een noodstop(aan rood licht) is dat het achterwiel nogal snel blokkeert, zou dit aan mijn remtechniek liggen?

Begin mij dus te beklagen dat ik de versie met ABS niet heb gekocht.. Heeft iemand daar ervaring mee?

Nog een andere vraag?

Wat zijn de optimale omstandigheden om de motor in te rijden? 80% van je vermogen heb ik al gelezen.. en geen constante snelheden aanhouden.

Ga je dan concreet niet boven de 100km/u? Risceer je dan niet om een luie motor te kweken.. Heb daar absoluut geen ervaring mee?

Mocht iemand mij zijn bevindingen kunnen doorgeven zou dit geweldig zijn.

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Die van ons hebben we ingereden tussen de 70 en 80 per uur, met wisselende snelheden gedurende de eerste duizend kilometer. Belangrijk is ook nooit vol gas te geven en in de hoge toeren te jagen.

Na je eerste onderhoud kan je beetje bij beetje de snelheid opdrijven. Wees maar gerust het zal geen luie vespa worden.

Bij het remmen steeds de twee remmen gebruiken, wordt de kracht verdeeld, en ja het kan al eens gebeuren dat blokkeert in noodgeval. Maar ook leren om pompend te remmen scheelt ook een slok. Maar noodstop is idd noodstop en dan ga je daar niet onmiddellijk aan denken.

En verder kunnen we je alleen maar succes toewensen in deze wondere wereld van wespen en vespisten...

Nog even meegeven, twee forums waar je meer info gaat kunnen vinden rond de gts, zeker het eerste.

http://gtsownersclub.s4.bizhat.com/

http://www.modernvespa.com/forum/index.html

Link naar reactie

Bovendien zit er bij de GTS met ABS een bijkomd snufje : je linkse rem werkt op beide wielen 2/3e voor en 1/3e achter. Zoals Cavalier zei, enkel ABS op het voorwiel.

Ik, heb de mijn ook rustig ingereden, zoals het boekje voorschrijft en heb daar, na de artikels gelezen te hebben op Modern Vespa een beetje sptij van. Neemt niet weg dat mijn Vespatje makkelijk de 120 Km u overschrijdt en vanaf 110 Km/u nog steeds zéér sterk optrekt (Neen gentlemen, ik heb mijn max gaan halen net over de Duitse grens, nie hier! - Op onze autowegen hou ik me aan 128 op de teller wat neerkomt, aan de auto's te zien, op een tikkeltje harder dan 120 Km/u.

Evenwel, als ik nog ooit een nieuwe koop ga ik hem roderen zoals die amerikaan hier aanraadt:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Na lectuur van zijn betoog heeft de kerel mij overtuigd.

Link naar reactie

Na Koala2 zijn betoog, ben ik die site eens gaan lezen. Heel interessant. Denken jullie dat dit inderdaad slim is ? Ik moet een van de dagen mijn GTV gaan roderen en zie die methode wel zitten. Alleen heeft die man zijn ervaring vooral gehaald bij race-motoren en dat is toch wel iets anders dan een scootertje.

Maar zijn uitleg klinkt inerdaad wel aannemelijk.

Link naar reactie
Na Koala2 zijn betoog, ben ik die site eens gaan lezen. Heel interessant. Denken jullie dat dit inderdaad slim is ? Ik moet een van de dagen mijn GTV gaan roderen en zie die methode wel zitten. Alleen heeft die man zijn ervaring vooral gehaald bij race-motoren en dat is toch wel iets anders dan een scootertje.

Maar zijn uitleg klinkt inderdaad wel aannemelijk.

Ik heb enige tijd geleden een gesprek gehad met een motorracer die met Ducaties racet. Dit is dus inside information. Hij vertelde me dat een racer inderdaad een andere manier van inrijden nodig heeft dan een normale motor. De zaak wordt bij een racer veel harder ingereden. De motor levert bovendien zijn beste prestaties tijdens de race wanneer het blok optimaal is ingelopen. Tijdens het inrijproces is het de kunst de motor zodanig in te rijden dat hij piekt tijdens de race. Dit is een korte periode omdat het blok van een racer door de op vermogen gebouwde constructie geen lang leven beschoren is. De zuigersnelhied is meestal extreem hoog waardoor de slijtage enorm is.

De uitleg van de hier bedoelde amerikaan klinkt aannemelijk voor een racer maar is regelrechte bullshit voor onze liefhebberij, het toeren op de scooter. Er zijn genoeg gevallen bekend van beschadigde cilinders door veel te hard inrijden. Ik heb ooit een kreidler gekocht met nieuwe getunede cilinder. De dealer kreeg hem erg moeilijk afgesteld. Daardoor heeft hij de motor langdurig in hoge toeren en onder zware belasting proberen af te stellen omdat hij op hoge toeren maar niet lekker wilde lopen. Toen hij eenmaal goed liep heb ik thuis uit nieuwsgierigheid de bougie eruit gedraaid en naar de cilinderwand gekeken, deze zag er alles behalve fantastisch uit. Er waren zelfs lichte krassen te zien. De cilinder had een nicasil coating die keihard is, dus deze 'onbedoelde' manier van inrijden is niet echt aan te raden.

Ik heb al in een ver verleden in duitse bladen gelezen dat de levensduur van de gietijzeren cilinder van de PX sterk afhankelijk is van de manier van inrijden. Hoe harder wordt ingereden hoe meer de cilinder beschadigingen vertoond met een versnelde slijtage van zuiger en daardoor ook weer cilinder als gevolg.

Wat mij bovendien stoort aan deze amerikaan zijn verhaal is het feit dat hij alleen loopt te emmeren over de zuigerveren. Alsof de zuiger en cilinder geen rol spelen in de inrijperiode. Ergens beweert hij zelfs dat de zuigerveren louter de rol vervullen van oliehuishouding op de cilinderwand, even later komt hij hierop weer enigzins terug. Dat zou betekenen dat de compressie met of zonder zuigerveren hetzelfde is (mijn god beware me). Wat ook uiterst discutabel is, is het feit dat hij de olie al na enkele mijlen verwisseld. Iedere ingewijde weet dat dat niet mag omdat de slijpdeeltjes die in de olie ontstaan mede zorgen voor een beter inloopproces van de vitale onderdelen van de motor.

Regelmatig stelt hij de inrijvoorschriften die de fabrikant voorschrijft in twijfel. Hij maakt ten onrechte de vergelijking naar de inrijvoorschriften zoals die vroeger werden opgegeven. Vroeger was de inrijperiode veel langer dan nu. Mijn VNB was zelfs pas na 2000km volgens het boekje ingereden. Nu is dat bij de PX zo'n 1000km. Dat komt inderdaad zoals de amerikaan beweerd door de verbeterde fabricagetechnieken en daardoor kleinere toleranties. Maar om nu de inrijperiode met zachte hand helemaal bij het vuil te zetten is toch iets teveel van het goede.

Nogmaals, dit artikel gaat meer over snelheid op korte termijn dan over uithoudingsvermogen op langere termijn. Ik zou het hele artikel het beste negeren.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

interessante kijk Bolderik.

en ik was ook altijd van dezelfde mening als u. Doch dat artikel deed me twijfelen.

2 toevoegingen :

- Bv Malossi210 : ik herinner me nog goed dat een jaar of 8 geleden er duidelijk in de gebruiksaanwijzing stond dat je die +- 1000 km moest inrijden. Tegenwoordig staat er dat je hem slechts 15 minuten moet inrijden. Ik heb dat eens aan Mr Worbel van Worb5 gevraagd hoe dat zat en die bevestigde die 15 minuten. Enkel de zuigerveren moesten ingereden worden zei hij, de nicasil was zo hard dat dat geen nut had. (en de piston zelf dan, denk ik zo?) Ik vond dat vreemd, maar zo'n man spreek ik niet tegen.

- Voor een gewone PX zou ik inderdaad ook voorzichtiger zijn, maar zo'n GTS 4T ? Is dat overigens een alu cylinder ? Nicasil ? En of de kwaliteit van de nieuwe PX-cylinders beter is dan die van de oude betwijfel ik overigens, maar dat terzijde.

Ik benieuwd naar de kijk van anderen op dit artikel.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...