Cybu Geplaatst: 8 augustus 2007 Delen Geplaatst: 8 augustus 2007 Jow, Beginnelingsvraagske hier'o. Ik heb net m'n vespa'ken, door een vriend tot bij me thuis gebold en op stuurslot gezet. Vandaag wil ik 'm es testrijden en guess what, slot zit muurvast. Proberen links en recht draaien met het stuur biedt geen soelaas (ik voel wel als ik m'n stuur rechts draai dat er meer spanning op de sleutel komt dus in de andere gevallen zou het stuur goe moeten zitten om los te krijgen van stuurslot). Sleutel werkt perfect bij 't handschoenbakske (hoera, kan ik mijn olie in en uit 't handschoenbakske doen ...) bij 't zadel draait het ook maar stroef (da's vermoedelijk de reden waarom het zadel een paar cm naar achteren geschoven is) Soit ... iemand raad met weerbarstige Vespa sloten Link naar reactie
bolderik Geplaatst: 8 augustus 2007 Delen Geplaatst: 8 augustus 2007 Misschien eerst eens een beetje WD40 in het sleutelgat spuiten ? Link naar reactie
Dodi Geplaatst: 8 augustus 2007 Delen Geplaatst: 8 augustus 2007 Es een paar keer goed tegen uw voorband shotten langs opzij. Kan zijn dat er een braampke in de weg zit. Link naar reactie
Cybu Geplaatst: 8 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 8 augustus 2007 Ik vermoed dat dien WD40 bij de betere doe het zelf zaak te koop is ... Daarna zal ik moeten resulteren in bruut geweld "When all else fails resort to violence" Link naar reactie
sprima Geplaatst: 9 augustus 2007 Delen Geplaatst: 9 augustus 2007 Nooit geweld gebruiken gasten, be nice to the lady. Probeer lichtjes heen en weer te draaien (heel kort) en tegelijk rustig aan de sleutel draaien. Wat ook kan is dat je de sleutel terwijl je hem in tegengestelde richting draait een klein beetje terug moet trekken en dan pas in de juiste richting draaien. Weet niet of ik duidelijk ben maar soms moet de sleutel niet volledig tot beneden zitten alvorens te draaien. Bij mijn acma was dat ook zo. Da komt omdat het plaatje dat vanbinnen zit soms achter het plaatje op de vork vast komt te zitten. Blijven proberen zou ik zo zeggen... Link naar reactie
josse Geplaatst: 9 augustus 2007 Delen Geplaatst: 9 augustus 2007 misschien totaal overbodige opmerking, maar je moet naar rechts draaien en niet zoals bij het handschoenbakje of een gewone deur naar links. Link naar reactie
Cybu Geplaatst: 9 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2007 @SPRIMA: ik heb van allez zitten proberen qua draaien en foefelen en trekken en duwen aan die sleuten terwel ik al dan niet aan het stuur zat te draaien maar allemaal zonder resultaat (vloek vloek). Vandenavond nog wa verder pleuren. Ik vind het wel raar dat ik daarvoor NOOIT een probleem heb gehad met die sleutel en dat hij plots geen kant meer uitwil. @JOSSE: jups die had ik ook door (maar voor de zekerheid ook nog es in de andere richting geprobeerd ook ... you never know) Link naar reactie
josse Geplaatst: 9 augustus 2007 Delen Geplaatst: 9 augustus 2007 welk model is het ? Link naar reactie
bluevespa Geplaatst: 9 augustus 2007 Delen Geplaatst: 9 augustus 2007 Volgens zijn profiel 'onbekend' Link naar reactie
mgent Geplaatst: 9 augustus 2007 Delen Geplaatst: 9 augustus 2007 Toch de goeie sleutel ??? Link naar reactie
Cybu Geplaatst: 9 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2007 @JOSSE: Nen Pk125 @BLUE: Zal da subiet es gaan aanpassen ze @MGENT: Ik zou zo peizen van wel ... 't is namelijk den enigste sleutel Link naar reactie
doubleV Geplaatst: 9 augustus 2007 Delen Geplaatst: 9 augustus 2007 Had je hem net gekocht?? is die 'tot bij mij thuis gebold' zelf gebold, of in een camionette? kan zijn dat de vorige eigenaar al eens een nieuw slot had moeten bestellen en dus ook een 2e sleutel had, of gewoon met de jaren een 2e sleutel had voor zijn stuurslot. (dan heb jij misschien een originele sleutel die op handschoenbakje, slot zijnpanelen vanachter past maar niet op het contact of niet om het stuurslot te ontgrendelen of iets dergelijks, er zijn zoveel mogelijkheden) Ik zou hiervoor eens ten rade gaan bij de vorige eigenaar En voor het slot aan het zadel eens kijken wat kruipolie geeft, bij mijn PK 125 S die enkele jaren had stilgestaan heeft dat toch veel geholpen. Link naar reactie
Cybu Geplaatst: 9 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2007 "net gekocht" ... erm ... niet bepaald ... maar da 's een ander verhaal. In ieder geval is hij op 2 wielen tot bij mij thuis afgezet dus dinsdag zat de sleutel er nog in en draaide die zonder probleem. In de garage heb ik er ook nooit problemen mee gehad om 'm van stuurslot te draaien. Eigenlijk is het plots gisteren opgedoken. Ik vrees ervoor dat 2de sleutels niet meer van de orde zijn. Ik zal dit weekend eens tot aan den Gamma lopen (ja ... lopen ) achter een bus olie. Als het helpt you'll be the first to know Link naar reactie
maurice Geplaatst: 9 augustus 2007 Delen Geplaatst: 9 augustus 2007 Doorspuiten met een bus WD40. Ik heb geen aandelen, maar ik las in het Duitse blad Oldtimer Markt een artikel met een Hollandse slotenspecialist (auto's en motorfietsen). Die raadde AF om sloten te "onderhouden" met spullen zoals grafiet of olie, dat deed volgens hem meer kwaad dan goed, maar als het echt niet anders kon, dan zei ie WD40 te gebruiken. Link naar reactie
bolderik Geplaatst: 9 augustus 2007 Delen Geplaatst: 9 augustus 2007 Een slot af en toe smeren met olie zorgt er voor dat er veel stof en ander vuil in blijft hangen. Dat doet de werking op de lange termijn natuurlijk niet goed. Bovendien zijn de meeste onderdelen in een goed slot van metalen gemaakt die weinig wrijving met elkaar hebben. Deze zelfsmerende eigenschappen zouden voldoende moeten zijn. Maar soms kan het inderdaad niet anders en heeft het slot een spuitje nodig om de boel op weg te helpen. Link naar reactie
doubleV Geplaatst: 9 augustus 2007 Delen Geplaatst: 9 augustus 2007 Ziet er naar uit dat CYBU zaterdag naar de gamma zal lopen voor een busje WD40. (pas op als da ze u geen hamertjeeeuu en een bijltjeeuu aansmeren) Als de brico niet te ver lopen is... daar is momenteel nog een actie, als je een oude hamer of ander gereedschap binnenbrengt, krijg je een aankoopbon van 10euro! die actie geldt nog tot 11augustus. http://www.brico.be/wabs/nl/promoties/folder.do Hopelijk geraakt je probleem zo opgelost, voor zover ik al ben teruggegaan in de onderwerpen hier, heeft WD40 toch al wonderen gedaan. WD40 kan nooit kwaad van in huis te hebben kijk maar naar deze toepassingen http://www.wd40.nl/marken_wd40_anwendungen_nl.php Link naar reactie
TheFox Geplaatst: 9 augustus 2007 Delen Geplaatst: 9 augustus 2007 Met WD40 in de ene en TEC7 in de andere hand geraak je door het ganse land... Link naar reactie
CarlosVespino Geplaatst: 10 augustus 2007 Delen Geplaatst: 10 augustus 2007 maar wat dan als je dringend moet plassen? Link naar reactie
Cybu Geplaatst: 10 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 augustus 2007 @All: WD40 it is ... hopelijk raak ik vanavond na 't werk nog rap in de gamma ('t is voor een vraagskeuuuuu). Zit verdomme al een week dood van de goesting. En zoals menig een man weet: "Zelfs al zit de broek van goesting vol, met het stuurslot op rijdt ze niet, de oude knol !" Link naar reactie
mgent Geplaatst: 10 augustus 2007 Delen Geplaatst: 10 augustus 2007 Vroeger gebruikten ze daar een kuisheidsgordel voor ;-) Link naar reactie
doubleV Geplaatst: 10 augustus 2007 Delen Geplaatst: 10 augustus 2007 bwa ge kunt er rondjes mee rijden met het stuurslot op :-) ma das ni ideaal voor de behoeftebevrediging ;-) hopelijk is het vooruit en volle gas. Link naar reactie
Cybu Geplaatst: 11 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2007 Gawddamn ... WD40 gekocht en opslot en sleutel gespoten tot mijnen helen Vespa voor de volgende 5 jaar gesmeerd is (bij wijze van spreken). Resultaat: - ik ruik nu naar mijnen vespa - den grond van mijnen hof moet gesaneerd worden door een professioneel bedrijf maar: - mijn slot is nog steeds zo vast als een anker. No luck dus ... wa over en weer zitten bellen en andere vespa'isten laten kijken maar so far no good :( :( Link naar reactie
maurice Geplaatst: 12 augustus 2007 Delen Geplaatst: 12 augustus 2007 Je bent toch hél zeker dat het wel aan het slot ligt é? Laatst dacht ik dat ook, maar na lang vloeken zag ik dat een imbeciel erop had gezeten, het stuur te ver naar links had gedraaid, zodat de linkervijs van de koplamp over het beenschild was geduwd, waardoor het stuur niet meer kon worden verdraaid. Link naar reactie
Cybu Geplaatst: 12 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 12 augustus 2007 Bon ... het verhaal so far a) naar den gamma gegaan achter WD-40 op slot en sleutel gedaan ... geen effect c) front eraf gevezen en elektriek van 't slot gehaald => bemerking ! Als ik de sleutel naar rechts draai zou dat willen zeggen dat het slot toch niet loskomt ?! (als ik de sleutel naar rechts draai draait het stuurslot naar links op de foto( omdat het van de andere kant bekeken wordt !) d) proberen morrelen in het gaatje onderaan het slot op zoek naar het 'letske' dat de cylinder vasthoudt maar zonder resultaat Wordt boren mijn enige oplossing ? Link naar reactie
TheFox Geplaatst: 12 augustus 2007 Delen Geplaatst: 12 augustus 2007 Ik dacht dat de cylinder er enkel uit kan door met een klinknagel in dat gaatje te duwen, maar het slot moet op OFF staan. Ik weet niet of je dat kan. Een ander oplossing is je voorvork eruit halen, dan komt dat stuurslot blokje vanzelf vrij, dacht ik. Hoewel boren dan misschien eenvoudiger is als het slot het probleem is. De vraag is, is er iets met het slot, of is het blokje het probleem. Groeten, Peter. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.