Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Overzicht te gebruiken schuurkorrel


EriX

Aanbevolen berichten

Ik heb net een P200E uit elkaar gehaald van een vriend om alles over te bouwen naar een nieuw frame want het oude was te rot om nog te redden.

Nu enkele vraagjes aan de carrosserie specialisten hier.

Kan iemand mij een duidelijk overzicht geven van de diverse graden van schuurpapier dat je moet gebruiken?

Het nieuwe frame moet enkel ontvet worden en gespoten, maar de onderdelen zoals de billen, stuur (boven + onderkant), voorspatbord, nafttank, handschoenbakje, etc... moeten geschuurd en herspoten worden in andere kleur.

Hoe te beginnen? eerst mat schuren dan nat? Hoe opbouwen met korrels, met welke beginnen en welke eindigen? We moeten niet plamuren dus enkel schuren. Best alles tot op bloot metaal schuren of is dit niet echt nodig en is mat zetten van de oude verf al voldoende.

Veel vragen en hopelijk krijg ik een duidelijk overzicht van jullie. Ik heb al eens zitten neuzen in de zoekfunctie maar daar was het toch wat onduidelijk. Iedereen zegt iets anders en de situatie was ook niet dezelfde. Alvast hartelijk dank voor de moeite.

Groeten

EriX

Link naar reactie
Kijk in de zoekfunctie eens bij schuren als sleutelwoord. Bij auteur stanman invullen, hij weet hier veel vanaf.

Heb ik reeds gedaan maar er is wel altijd een andere uitleg en wou het hier eens mooi samengevat zien. Die uitleg van Stanman staat verspreid over diverse topics. dacht dat het wel handig zou zijn voor iedereen dat het netjes bij elkaar staat. En in die ander functies zijn het ook andere situaties vandaar mijn vraag. Het is niet de eerste keer dat ik gebruik maak van de zoekfunctie hoor. ;-)

Link naar reactie

Dit komt uit stanman's bijdrage :

er zijn 2 merken die worden gebruikt, SIA OF 3M,ik werk altijd met sia, plamuur schuren met 80 spuitplamuur met 150, hier kan eventueel vlug nagaan met 180 grondlaag met 5oo lakken vernissen klaar.vanaf 500 kan je eventueel met de machine schuren, maar met een vespa heeft dit weinig voordeel.

Volgens mij staat hier alles in wat je moet weten. Nieuw frame in grondlak is schuren met 500 dan spuiten. Onderdelen afhankelijk van de staat waarin ze verkeren eerst schuren of stralen (bij veel roest). Als onderdelen niet roestig zijn zie ik geen probleem om te schuren met 500, daarna lak spuiten.

Persoonlijk ben ik er een voorstander van om zoveel onderdelen als mogelijk te laten stralen. Je weet dan zeker dat je begint met een roestvrije basis. Eventuele nare verrassingen kun je dan uitsluiten. Bovendien is dan de hele vespa in een nieuwe jas gestoken. Beschadigingen wegwerken in een oude laklaag blijven noodzakelijk omdat je die later terugziet wanneer daarover een nieuwe laklaag wordt gespoten. Dat is veel werk. Daarom dus misschien beter alles vanaf de basis aanpakken. Dat is uiteindelijk niet veel meer werk, maar het resultaat is dan wel perfect.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

Dus als ik het goed begrijp moet ik de onderdelen die al in lak staan enkel afschuren met een korrel 500. Ik dacht altijd dat je grof moest beginnen om zo op te bouwen naar die 500. dus geen 180, 240, 320, etc... gebruiken.

We hebben geluk dat de onderdelen van de oude kader niet roestig zijn, het was enkel de bodemplaat van de kader die er erg aan toe was, maar daar hebben we een nieuwe kader voor dus het werk zal niet zoveel tijd in beslag nemen hoop ik.

Link naar reactie

De noodzaak van grof of fijn hangt oa af van de hoeveelheid materiaal dat moet/mag weggeschuurd worden. Plamuur staat meestal grof op het onderdeel. Om dit bij te schuren tot de gewenste vorm kun je best beginnen met grof, dan schiet het beter op. Het komt er op neer dat hoe dichter je bij de eindfase komt (spuiten in de kleur) hoe fijner je moet werken. Vandaar dat de laatste grondlaag fijn wordt afgewerkt (500). Schuursporen zijn dan nog nauwelijks zichtbaar. De uiteindelijke laklaag vertoont dan geen sporen meer van het schuren en ziet er spekglad uit.

In principe is het mogelijk over de oude laklaag heen te spuiten na schuren met korrel 500. Voor de zekerheid even kijken of er een vernislaag over de oude lak zit. Ik ben niet zeker of er over vernis gespoten kan worden met lak ivm een goede hechting. Misschien dat een specialist hier meer over kan vertellen, Stanman misschien ?

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

onder plamuur en dan nog eens een lag antiroest na het schuren spuiten.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...