Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Denk dat de koppeling niet in orde is


johan_tietie

Aanbevolen berichten

Heb m'n motor van m'n PK50XL gereviseerd (algemene smeerbeurt, nazicht van staat van componenten, dichtingen vervangen omdat er een olielek was) en nu weet ik even niet of ik goed bezig ben:

nu dat ie terug in mekaar steekt en ik probeer m'n koppeling (letterlijk aan het hendeltje draaien) uit dan kan ik deze maar een 30° verdraaien.

Ik denk dat je dit eerder een 90° moet kunnen verdraaien.

Graag jullie hulp om me te vertellen of dit normaal is (30°) of dat het een 90° graden moet zijn.

Als iemand dit probleem al eens mee gemaakt heeft, kan je me dan een hint geven hoe je dit opgelost hebt?

Tweede vraag:

De spanning die je zet op de kabels om te schakelen, hoe doen jullie dit?

Eerst erin hangen en dan aantrekken dat deze strak staan?

Of mag dit niet strak zijn omdat je dit geheel dan steeds onder spanning hebt staan?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaring en jullie hulp!

Met vriendelijke groeten,

J

Link naar reactie

30° lijkt mij ruim voldoende. Waarom monteer je de motor niet, dan kan je de kabels aansluiten en de test doen. Als je het hendeltje zover als mogelijk naar voor trekt moet je de kickstarter kunnen in duwen zonder dat de krukas meedraait. Als dat gebeurt is de oppeling normaal gezien ok. Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

hey nero,

bedankt voor de reply.

Het heeft even geduurd maar het blijkt toch niet te lukken.

De koppeling wil blijkbaar niet ingedrukt worden.

Zal de motor terug moeten open gooien, heb waarschijnlijk ergens een component onder spanning gezet waar geen spanning op mocht komen.

Moest je een tip hebben waar op te letten dan mag je deze steeds geven.

Groeten,

Johan

Link naar reactie

Als je de koppeling uiteen hebt gehaald bij de revisie kan je ze controleren door op alle hoedjes(waar de veren onderzitten) eens te duwen. Deze moeten ongeveer dezelfde spanning hebben, anders zit er een veer niet goed.

Heb je de bronzen duwpen en het plaatje waar ze tegen duwt correct terug gestoken?

Als je de koppelingsplaten vervangen hebt ligt het probleem misschien aan de dikte van de nieuwe platen.

Heb je de halvemaanspie op de as terug gestoken, en steekt de koppeling er voldoende ver over?

Controleer ook eens of je voldoende veerkracht hebt op het hendeltje waar de kabel aan komt.

Als je er niet uit geraakt kan je altijd een paar foto's posten, misschien wordt het probleem dan duidelijker. Succes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...