stino Geplaatst: 17 juli 2007 Delen Geplaatst: 17 juli 2007 ik heb nu een tijdje mijn nieuw PX blok onder mijn GS staan maar is er iemand die mij kan verklaren waarom hij koud moeilijk start? ik loop hem na 5 keer trappen altijd in gang... om meelijwekkende blikken te vermijden... Als hij warm staat lukt het 90% van de gevallen wel. technisch defect? naftdarm te lang? kreng van een motor? (waar ik verder 100% tevreden mee ben) Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 17 juli 2007 Delen Geplaatst: 17 juli 2007 nieuwe blokjes willen wel eens slecht starten en dit om dat ze nog niet zijn ingereden, de segmenten moeten hun immers nog aanpassen aan de cylinderwand, eens de rodage achter de rug is de compressie optimaal, wat ook kan is dat de carb wat arm staat afgesteld, aan u de keuze! janneman Link naar reactie
stino Geplaatst: 17 juli 2007 Auteur Delen Geplaatst: 17 juli 2007 dus carb aanpassen als hij reeds gerodeerd is? gaat hij dan niet te hoog in toeren in vrijloop? Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 17 juli 2007 Delen Geplaatst: 17 juli 2007 hallo, voor een koud start heb je meer benzine nodig, omdat er bij een koude motor benzine deeltjes blijven plakken op de krukas, de inlaat, het carter enz...komt er onvoldoende mengsel tot in je verbrandingskamer, vandaar dat je je choke trekt (luchttoevoer wordt afgesloten) om een rijk mengsel te hebben, zodat je blokje aanslaagd, vandaar de alom gekende "blauwe wolk" die je vespa produceerd bij het koud starten, dus als je vespa slecht start kan dit aan je mengsel liggen, in u geval zou ik de mengselvijs achteraan je carbu een ietsje indraaien, zodat je meer benzine hebt en minder lucht om een beter mengsel te bekomen, succes janneman Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 17 juli 2007 Delen Geplaatst: 17 juli 2007 denk ook dat die blauwe rook afkomstig is doordat de olie in de carbu zakt en dat hij eerst de hoeveelheid olie op eet. Link naar reactie
fastpx Geplaatst: 17 juli 2007 Delen Geplaatst: 17 juli 2007 't Is omgekeerd Jeanke, vijs indraaien is minder benzine.. Grtz.. Mike. Link naar reactie
René Geplaatst: 18 juli 2007 Delen Geplaatst: 18 juli 2007 't Is omgekeerd Jeanke, vijs indraaien is minder benzine..Grtz.. Mike. Mike, ben jij daar heel zeker van? René Link naar reactie
stanman Geplaatst: 18 juli 2007 Delen Geplaatst: 18 juli 2007 vijs indraaien is minder lucht Link naar reactie
René Geplaatst: 18 juli 2007 Delen Geplaatst: 18 juli 2007 vijs indraaien is minder lucht Dat dacht ik ook Stanmans. Maar zoals Mike dat met zekerheid schreef zal hij daar wel een uitleg voor hebben. Mijn goede vooruitzichten over het weer voor vandaag waren verkeerd. Het regent in Oostende René Link naar reactie
fastpx Geplaatst: 18 juli 2007 Delen Geplaatst: 18 juli 2007 Vijs achteraan aan SI carburator regelt geen lucht, wel benzine. Indraaien = minder benzine = armer mengsel en omgekeerd. 100% zeker van. Bij choke trekken sluit je ook helemaal geen lucht af. Je geeft meer benzine. Mike. Link naar reactie
René Geplaatst: 18 juli 2007 Delen Geplaatst: 18 juli 2007 Mike Sorry man, ik denk dat onze Stanmans gelijk heeft. Ik heb ooit beweerd dat hij werkt 'Comme en Afrique', maar hij weet verdorie veel over oude Vespa's Vermits de relanti sproeier een vast debiet heeft en de vorm van mengnaald groot en betrekkelijk stomp is beweer ik dat dit een luchtregeling is. Ook uw bewering aangaande de choke klopt niet omdat ook hier een vast debiet is met de startsproeier en hier in tegenstelling met uw bewering de lucht met het koperen stukje met rubbertje afgesloten wordt René Link naar reactie
fastpx Geplaatst: 19 juli 2007 Delen Geplaatst: 19 juli 2007 Hallo... ? Het gaat hier over een PX-blok. Daar zit een SI carburator op. Hier is zelfs geen mengnaald aanwezig. Groetjes, Mike. Link naar reactie
stino Geplaatst: 19 juli 2007 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2007 mijn vraag was blijkbaar zo dom nog niet als ik dacht... Link naar reactie
fastpx Geplaatst: 19 juli 2007 Delen Geplaatst: 19 juli 2007 Er zijn geen domme vragen... .. Mike. Link naar reactie
fastpx Geplaatst: 19 juli 2007 Delen Geplaatst: 19 juli 2007 Voila, in het rood het benzine-circuit voor de choke-sproeier, in het blauw na de choke-sproeier. Bij het trekken van de choke wordt het klepje 11 bediend. Het blauwe kanaaltje wordt geopend = meer benzine. In 't groen het kanaal langs de hoofdsproeier naar de ralenti-sproeier, die eveneens meewerkt tijdens het rijden. Wanneer met de regelvijs uitdraait gaat het groene kannaal meer open = meer benzine. Groeten, Mike. Link naar reactie
René Geplaatst: 19 juli 2007 Delen Geplaatst: 19 juli 2007 Goede morgen Mike, Bij het trekken van de choke wordt het klepje 11 geopend. Door het blauwe kanaaltje stroomt een rijk startmengsel naar de motor. De verhouding lucht/benzine van het mengsel wordt bepaald door de startsproeier 10. Vijs 7 is de luchtmengselregeling, of réglage du mélange, kraftstoff Einstellschraube Dat is geen regelnaald maar een regelvijs, een naald regelt de benzine, zie vlotternaald. Als 7 dichtgedraaid wordt vermindert de lucht en wordt het mengsel rijker, bij uitdraaien armer. Hier wordt de hoeveel benzine bepaald de stationairsproeier 6 Vissant le mélange est enrichi- dévissant ,il est appauvri. Schraubt man sie ein dann wird da Gemisch fett umgekehrt wird es mager. Mike, Stanmans heeft gelijk. Nu ga ik slapen René Link naar reactie
fastpx Geplaatst: 20 juli 2007 Delen Geplaatst: 20 juli 2007 OK, ik zal wel verkeerd zijn...maar ik merk nergens een luchtkanaal bij regelvijs 7. Groeten, Mike. Link naar reactie
René Geplaatst: 20 juli 2007 Delen Geplaatst: 20 juli 2007 Ok Mike, Een fysische uitleg vind ik ook niet, maar alle boeken spreken van luchtmengselschroef. Link naar reactie
René Geplaatst: 21 juli 2007 Delen Geplaatst: 21 juli 2007 Stijn, Als uw nieuw PX200 blok niet goed koud start ligt dat waarschijnlijk aan de choke. Hopelijk hebt ge ook de 24/24 carburator met aangepaste sproeiers besteld. Een goede afregeling van de carburator is zeer belangrijk. Bij het dicht draaien van regelvijs 7 moet de motor stilvallen zoniet is er iets mis met de stationairsproeier. Ook de voorontsteking eens nazien. Ik heb nog nooit een nieuwe motor gestoken en hoever dat deze goed geregeld is weet ik ook niet. Mijn boodschap is dus: kijk alles grondig na en denk niet dat aan een nieuwe motor niks verkeerd kan zijn. Het belooft een zomerse dag te worden aan de kust. Momenteel geen wolkje aan de hemel en de zon komt op. Rene Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.