Ga naar inhoud
Vespaforum.be

starten nieuwe PX 200 blok


stino

Aanbevolen berichten

ik heb nu een tijdje mijn nieuw PX blok onder mijn GS staan maar is er iemand die mij kan verklaren waarom hij koud moeilijk start?

ik loop hem na 5 keer trappen altijd in gang... om meelijwekkende blikken te vermijden... Als hij warm staat lukt het 90% van de gevallen wel.

technisch defect?

naftdarm te lang?

kreng van een motor?

(waar ik verder 100% tevreden mee ben)

Link naar reactie

nieuwe blokjes willen wel eens slecht starten en dit om dat ze nog niet zijn ingereden, de segmenten moeten hun immers nog aanpassen aan de cylinderwand, eens de rodage achter de rug is de compressie optimaal, wat ook kan is dat de carb wat arm staat afgesteld, aan u de keuze! janneman

Link naar reactie

hallo, voor een koud start heb je meer benzine nodig, omdat er bij een koude motor benzine deeltjes blijven plakken op de krukas, de inlaat, het carter enz...komt er onvoldoende mengsel tot in je verbrandingskamer, vandaar dat je je choke trekt (luchttoevoer wordt afgesloten) om een rijk mengsel te hebben, zodat je blokje aanslaagd, vandaar de alom gekende "blauwe wolk" die je vespa produceerd bij het koud starten, dus als je vespa slecht start kan dit aan je mengsel liggen, in u geval zou ik de mengselvijs achteraan je carbu een ietsje indraaien, zodat je meer benzine hebt en minder lucht om een beter mengsel te bekomen, succes janneman

Link naar reactie

denk ook dat die blauwe rook afkomstig is doordat de olie in de carbu zakt en dat hij eerst de hoeveelheid olie op eet.

Link naar reactie
vijs indraaien is minder lucht

Dat dacht ik ook Stanmans. Maar zoals Mike dat met zekerheid schreef zal hij daar wel een uitleg voor hebben.

Mijn goede vooruitzichten over het weer voor vandaag waren verkeerd.

Het regent in Oostende

René

Link naar reactie

Vijs achteraan aan SI carburator regelt geen lucht, wel benzine. Indraaien = minder benzine = armer mengsel en omgekeerd. 100% zeker van.

Bij choke trekken sluit je ook helemaal geen lucht af. Je geeft meer benzine.

Mike.

Link naar reactie

Mike

Sorry man, ik denk dat onze Stanmans gelijk heeft. Ik heb ooit beweerd dat hij werkt 'Comme en Afrique', maar hij weet verdorie veel over oude Vespa's

Vermits de relanti sproeier een vast debiet heeft en de vorm van mengnaald groot en betrekkelijk stomp is beweer ik dat dit een luchtregeling is.

Ook uw bewering aangaande de choke klopt niet omdat ook hier een vast debiet is met de startsproeier en hier in tegenstelling met uw bewering de lucht met het koperen stukje met rubbertje afgesloten wordt

René

Link naar reactie

carbusiyu1.jpg

Voila, in het rood het benzine-circuit voor de choke-sproeier, in het blauw na de choke-sproeier. Bij het trekken van de choke wordt het klepje 11 bediend. Het blauwe kanaaltje wordt geopend = meer benzine.

In 't groen het kanaal langs de hoofdsproeier naar de ralenti-sproeier, die eveneens meewerkt tijdens het rijden. Wanneer met de regelvijs uitdraait gaat het groene kannaal meer open = meer benzine.

Groeten, Mike.

Link naar reactie

Goede morgen Mike,

Bij het trekken van de choke wordt het klepje 11 geopend. Door het blauwe kanaaltje stroomt een rijk startmengsel naar de motor. De verhouding lucht/benzine van het mengsel wordt bepaald door de startsproeier 10.

Vijs 7 is de luchtmengselregeling, of réglage du mélange, kraftstoff Einstellschraube Dat is geen regelnaald maar een regelvijs, een naald regelt de benzine, zie vlotternaald.

Als 7 dichtgedraaid wordt vermindert de lucht en wordt het mengsel rijker, bij uitdraaien armer. Hier wordt de hoeveel benzine bepaald de stationairsproeier 6

Vissant le mélange est enrichi- dévissant ,il est appauvri.

Schraubt man sie ein dann wird da Gemisch fett umgekehrt wird es mager.

Mike, Stanmans heeft gelijk.

Nu ga ik slapen

René

Link naar reactie

Stijn,

Als uw nieuw PX200 blok niet goed koud start ligt dat waarschijnlijk aan de choke. Hopelijk hebt ge ook de 24/24 carburator met aangepaste sproeiers besteld.

Een goede afregeling van de carburator is zeer belangrijk. Bij het dicht draaien van regelvijs 7 moet de motor stilvallen zoniet is er iets mis met de stationairsproeier. Ook de voorontsteking eens nazien. Ik heb nog nooit een nieuwe motor gestoken en hoever dat deze goed geregeld is weet ik ook niet.

Mijn boodschap is dus: kijk alles grondig na en denk niet dat aan een nieuwe motor niks verkeerd kan zijn.

Het belooft een zomerse dag te worden aan de kust. Momenteel geen wolkje aan de hemel en de zon komt op.

Rene

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...