Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Oliehoeveelheid klopt niet


RoelRoel

Aanbevolen berichten

Hallo,

Na het aflaten van de oude olie heb ik er nieuwe ingedaan tot hij via de vulopening overliep. Omdat ik vond dat ik er zo weinig kon ingieten heb ik die nieuwe olie terug afgelaten en hem gemeten. Het was maar 80cc. Is dat normaal bij een VL1T van 1955? Hij staat op zijn poot als ik hem vul. Zo moest het toch dacht ik ???

Link naar reactie

Heb het even voor je opgezocht. De oliehoeveelheid voor een vespa 125cc van na '53 is 25cl. Voor een 150cc gl of gs dezelfde hoeveelheid. De smering gebeurt door de kamwielen die "passeren" in de olie, deze opwerpen en zo alles smeren. Hoe je aan 80cc geraakt is mij een raadsel. Groetjes, nero.

Link naar reactie

Nu dat ik er beter over nadenk, ik heb ooit een leeg flesje uit een automaat laten vullen bij scootermarket en heb daarmee minstens 3 maal de olie kunnen vervangen. Bij een gs is de hoeveelheid olie die in het carter moet idd schrikbarend weinig. De hoeveelheden opgegeven in de handleiding zullen waarschijnlijk zéér royaal zijn (1 verpakking?). Moest ik van u zijn zou ik mij niet teveel zorgen maken, olie inkappen tot aan de vulopening, 5 minuten wachten tot de overtollige olie eruit is gelopen, de vijs erop en rijden. Een teveel aan olie in je carter kan even erge gevolgen hebben (verlies van remvermogen door olie die langs de oliekeringen ontsnapt). Eventueel na een honderd km gereden te hebben de olie aflaten en vervangen zodat het eventuele vuil uit je carter verwijderd wordt. Groetjes,nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...