Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Breitfeifen


Dr Who

Aanbevolen berichten

BreitReifen zijn brede banden, mar wat zijn BreitFeifen..? ;-)

Als je een brede achterband wil, moet je de motorophanging inkorten, want anders zet je het achterwiel uit het spoor en zal je wegligging naar de botten zijn. Bijkomend probleem is dan dat de achterband al eens tegen de achterveer durft slepen, die nu niet meer recht naar beneden loopt, maar onder een hoek staat, tenzij je het bevestigingsgat in het frame ook verplaatst. Komt daarbij dat je dan met een origineel reservewiel (want een bredere band past niet onder de zijkas bij bijv. een PX) dan weer uit het spoor zal rijden als je ooit een platte band rijdt, en je je dikke platte band nergens kan bevestigen! Niet zo best voor alledaags gebruik me dunkt...

Ofwel leg je vooraan dezelfde brede velg+band, en dan schuif je je volledig spoor op naar links, wat minder erg is, maar je leunt dan een beetje verder over naar links bij het rechtdoorrijden... Komt daarbij dat de wielbasis dan verkort bij het naar links draaien, en verlengd bij het naar rechts draaien, maar deze invloed is miniem en waarschijnlijk verwaarloosbaar.

Hou er ook rekening mee dat je met een bredere band meer grip hebt op een droog wegdek en dus trager zal rijden (meer wrijving), maar dat je bij regenweer MINDER grip (groter oppervlak is groter 'drijfvermogen' omdat dezelfde neerwaartse druk verdeeld word over een groter oppervlak) overhebt, en dus een 'iets' langere remafstand zal hebben in de regen...

Maar 't ziet er wel VET uit natuurlijk, een sportiefscootertje met een brede sloef eronder!

Link naar reactie
Bedankt voor de info Speedracer.

Wat is de maximun breedte dat op een standaard velg past?

Ik weet 't eigenlijk niet, ik heb daar nooit veel mee geëxperimenteerd, maar een 100/80 of 100/90 zou geen probleem mogen geven, het eerste probleem is dat de band tegen het koppelingsdeksel wrijft, maar dit kan je oplossen door 1 of 2 rondellen tussen het wiel en de remtrommel te monteren, mar ga hier niet te zot in, de moeren moeten ideaal gezien zover over de studs gaan dat er 1,5 draadwindingen uit de moer uitsteken. Eventueel kan je de studs uitboren en langere bouten langs de achterkant door de remtrommel steken.

Op een brede velg (twee brede velghelften waarvan bij één kant het gat voor het ventiel dichtgelast is) moet 110 tot 120 mogelijk zijn, maar dan zit je wielcenter al buiten het spoor omdat de velghelften gelijk zijn ipv een dikke en een dunne...

Link naar reactie

Ik heb op dit moment een 130/70-10 onder een p200 zitten. Dit is best GROOT kan ik je vertellen.

Om dit passend te krijgen is er een stuk van de motorophanging afgezaagd en zit er aan de andere kant een ring tussen waardoor het blok naar rechts opgeschoven is.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...