Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Laadprobleem P200e opgelost!


TheFox

Aanbevolen berichten

Oke, hier gaan we...

Tijdje terug, te weinig koplamp, dus stator vervangen en probleem koplamp opgelost (spoelen om zeep van het 12 VAC systeem).

Daarna batterij die niet goed meer oplaadde. Via de externe autolader geen probleem. Dus, meteen een nieuwe regulator en ook maar een nieuwe batterij. Probleem niet opgelost, batterij laadde helemaal niet meer. Opnieuw wel via externe lader. Dus, ????? Andere regulator in bruikleen gekregen en geplaatst. Probleem niet opgelost, integendeel, tijdens langdurig stilstaan (2 a 3 dagen) ontlaadde de batterij zich om de één of andere reden volledig.

Na mij dus verdiept te hebben in hoe zo'n ding precies werkt kwam ik tot de conclusie dat de bruikleen regulator van een verkeerd type was dat stroom AFNAM van de batterij tijdens het stilstaan. (na consult van het interne plan bleek dat inderdaad te kunnen). Dus, terug de gloednieuwe regulator (van het correcte type) geplaatst. No go! Ten lange leste dan maar terug even geprobeert met m'n oude afgeschreven model, en, law en behold, 14 V bij draaiende motor!

Conclusie: een gloednieuwe regulator kan stuk zijn!

Geleerd: voor een stator met twee gele draden heb je een regulator nodig met aansluitpunten G G B+ C , voor stator met een rode en een gele draad een regulator met aansluitpunten A A B+ G en massa. Let dus op, deze zijn intern anders geschakeld. De A A aansluiting dient om het AC gedeelte te reguleren en af te toppen om het springen van lampjes tegen te gaan. Een G G type wordt gebruikt bij een stator die een aparte niet spanning gereguleerde spoel heeft voor AC naar de koplamp enz en twee gele draden die naar de G G aansluiting gaan en het hele DC gedeelte (pinkers, stoplicht en claxon) reguleert en de batterij bijlaadt. Zie onderstaande tekeningen voor nadere info.

Stator met 2 gele draden

rectifieryellow.gif

Stator met een gele en een rode draad

rectifierred.gif

Nog een bijkomende tip: rijden met een kapotte koplamp in de gereguleerde versie (rode en gele draad regulator) kan schade tot gevolg hebben door overdreven warmte aan de regulator. De stroom wordt niet geregeld, enkel de spanning. In dat geval, (indien vervangen niet direkt mogelijk is) de aansluiting van de A -pin die naar de stator gaat tijdelijk afhalen.

Groeten,

Peter.

Link naar reactie
En om het boeltje nog simpelder te maken, er zijn nog stators met blauwe en zwarte draad (ook met 5 connecties).

Mike.

Ik vermoed dat de 7-draads stators gelijk zijn aan de 2 gele draden versie en de 5-draads stators gelijk aan de rode en gele draad versie. Maar omdat ik daar niet zeker van ben heb ik het ook zo niet gepost. Enig idee?

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...