Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie PK50xl


Coolen

Aanbevolen berichten

Beste vespa liefhebbers,

1,5 maand geleden heb ik in een dolle bui een vespa gekocht om lekker in de zomer samen met wat vrienden te kunnen toeren door Nederland. De motor heb ik een grote beurt gegeven waardoor hij weer als een zonnetje loopt. De buitenkant is nu aan de beurt! Hij ziet er nog mooi uit eigenlijk maar toch ben ik er niet tevreden over. Ik wil er een mooie speciale vespa van maken, de kleur zou ik graag tips over hebben ik zat te denken aan rood! Daarom ben ik vandaag begonnen met het demonteren van de Vespa, heb verwijdert de knipperlichtjes de voetmatten alle kappen kilometer teller alle elektra ligt los. De komende weken zal ik dagelijks verslag uitbrengen van hoe het met mijn Vespa gaat en zal dan ook regelmatig om jullie hulp vragen, ik hoop dat jullie mij dan enigzins kunnen ondersteunen in mijn werk.

Gr Maarten Coolen

Link naar reactie

Hieronder alvast wat foto's van mijn twee uurtjes sleutelen gisteren. Dan komt mijn eerste vraag. Hoe kan ik de tank van mijn vespa verwijderen. Ik heb alle bouten aan de bovenkant losgedraait nu zit ik alleen nog met de benzine kraan en de choke denk ik... Kan iemand mij hier meer oververtellen?

Gr Maarten Coolen

vesp1.JPG

vesp2.JPG

vesp3.JPG

vesp4.JPG

vesp5.JPG

vesp6.JPG

vesp7.JPG

Link naar reactie

Kijk hier eens, misschien vind je daar iets terug...

http://www.smallframes.com/

http://vespamaintenance.com

http://www.scooterhelp.com/

Benzinekraan hangt vast aan naftbak met een pinnetje dat je er dus moet uithalen zodat de stang los komt (dit zit vlak tegen de naftbak). Choke is gewoon een kabeltje dat je moet losmaken. Je moet eens goed binnenin kijken (onder je zadel daar waar carbu zit), het is allemaal wel wat krap maar met smalle vingers (of speciale fijne tangetejes) en wat handigheid moet dit wel lukke hoor.

WOW ik zie ineens de foto's. Dat is de vreemdste naftbak dat ik al ooit gezien heb op een pk50xl. Is dit origineel?

Link naar reactie

euh ja want waar ik het over had was een naftbak waar je vooraan aan het zadel een opening hebt (waar je bakje zit voor gereedschap). Via daar kan je aan de carbu en dus ook aan de naftbak maar nu zie ik op jouw foto's dat dit helemaal niet zo is bij jouw. eerste keer dat ik zoiets zie eigenlijk...

Link naar reactie

Is dit een ingevoerde pk50xl? Ik heb zelf 7 jaar rondgereden op een pk50xl, heb er heel veel uit elkaar gehaald en herspoten maar dit heb ik dus nog nooit gezien. Iemand enig idee?

Is dit een spaanse versie ofzo want die durven nogal eens van die specialekes te doen. Nu ben ik zelf zeer nieuwsgierig geworden na het zien van deze foto's.

Link naar reactie

@ Coolen

Is dit een pk50xl automatica? Ik zie nl. bepaalde zaken (aandrijfriem) aan de motor die mij dit doen vermoeden (ben er eigenlijk quasi 100% zeker van). Zoja dan moet je maar eens een e-mail sturen naar vespaboy007, die kent redelijk veel van automatica's. Zijn e-mailadres kan je terugvinden in zijn profiel

Link naar reactie

Dit is idd een automatica, volgens mij kleeft die tank een beetje aan het frame doordat die rubber er tussen zit. Ik zou er eens goed aan trekken. Als je tank los is kan je je benzinedarm losmaken door het klemmetje open te draaien.

Die naad die je ziet onder het begin van het zadel is perfect normaal.

Op deze website vind je een reparatiehandleiding van de pk-automatica, wel in het Duits...

http://home.versatel.nl/o.vanwilgenburg/

Veel succes ermee !

Dennis

Link naar reactie

Om je vork te demonteren:

Eerst je stuur er af halen door de bout die horizontaal door je stuur steekt los te draaien en er volledig uit te halen. Daarna zie je 2 ringen steken met inkepingen in. Eerst de bovenste ring volledig los draaien (in principe met een special tool, maar met een hamer en doorslag of grote platte schroevendraaier lukt het ook wel). Het zelfde voor de onderste ring.

Daarna beide lagers verwijderen (zit normaalgezien zo'n kooitje rond, dus die bolletjes kunnen er niet uit vallen). Nu kan je je vork er uit halen, beneden waar de vork in het frame rust zit nog een lager.

Succes ! Dennis

Link naar reactie

Bedankt allemaal voor jullie informatie...! Ik heb er zeker wat aangehad, mijn tank is er inmiddels uit.. Vervolgens hebben ik mijn achtervelg eraf gehaald en ben begonnen met het losmaken van het blok dit had behoorlijk wat voeten in de aarde... In de brandende zon op je rug liggend kracht zetten is geen pretje! Maargoed die is er ook weer uit ben nu al benieuwd hoe het terugzetten zal gaan... Morgen wil ik de rest verwijderen waaronder dus de voorkant voorvork enzo.. Hieronder de foto's van vandaag!

vesp8.JPG

vesp9.JPG

vesp10.JPG

vesp11.JPG

vesp12.JPG

vesp13.JPG

vesp14.JPG

vesp15.JPG

vesp16.JPG

Link naar reactie

Als ik jou was zou ik dringend op SIP scootershop gaan kijken, want daar is nog een lading reserve-onderdelen voor automatica's aangekomen. Waarom zou ik onderdelen kopen als er niets aan mankeert, vraag je je misschien af, wel om de eenvoudige reden dat er

verder geen wisselstukken te vinden zijn voor dit type - buiten ook weer 2dehands.

Verder is het een leuke vespa, rijdt goed genoeg maar de mijne heb ik om die reden weggedaan. Is ze kapot, dan zal zij voor een tijdje kapot zijn.

Motor is anders, motorophanging ook (ihg dat je een gewone motor met vitesses wil monteren) carburator is anders...

Maar ik vond haar (vespa) ook mooi en reed lekker!

Veel succes en laat ons weten welke kleur je haar gaat geven.

Ik heb mijn automatica ook helemaal in het nieuw gezet, uitgeblutst, noem maar op

dus als je info wil dan vraag je maar.

Link naar reactie

Bedankt voor de tip, ik zal er zeker eens naar gaan kijken! even over het uiterlijk! Ik wil de hoogglanszwart met verchroomde accenten zoals koplampringetje remhevels, kuiprand. en de velgen verchromen geheel! Of anders Rood met wit,

Iemand anders nog suggesties?

Gr Maarten Coolen

Link naar reactie

Heb zojuist mijn frame en onderdelen weggebracht naar de spuiter, de kleur wordt orgineel rood binnen een week of drie heb ik deze weer terug in de tussen tijd ga ik mijn blok schoon maken en nieuwe onderdelen bestellen zoals velgen, asdoppen, spiegels, kuiprand, remhevels etc etc zou iemand mijn via msn mij daarin kunnen ondersteunen want weet niet zo goed welke asdoppen ik kan nemen enzo en welke banden er op de velgen kunnen!

Iedereen alvast bedankt voor alle reacties heb er erg veel aan gehad heb mijn frame veilig uitelkaar gekregen en hoop hem ook zo weer inelkaar te krijgen.

Gr Maarten Coolen

Link naar reactie

Hallo,

ik heb ook een vespa pk 50 xl (geen automatica) en die zou ik ook graag in orde zetten.

Weet er iemand een goed spuitadres? Liefst niet te duur?

Hoeveel kost dat ongeveer?

(afschuren doe ik normaal zelf)

Vriendelijke groeten brecht

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...