René Geplaatst: 16 maart 2007 Delen Geplaatst: 16 maart 2007 Ook nummerplaat voor bromfietsen? BRUSSEL - Als het van de Motorcycle Action Group (MAG) Belgium afhangt, zouden bromfietsers klasse A en B een echte nummerplaat moeten krijgen. Dat zou een eerste stap zijn om de aansprakelijkheidsproblemen voor bromfietsers op te lossen. Het is een van de aandachtspunten die de MAG naar voren schuift in haar eisenbundel voor de komende federale verkiezingen. De groep legt die eisenbundel ook op tafel tijdens een politiek debat dat de organisatie zaterdag in het Vlaams Parlement organiseert. Momenteel is het nog niet mogelijk om bromfietsen klasse A (tot 25 km/u) en B (tot 45 km/u) bij snelheidscontroles te identificeren. Volgens Erwin Steegmans leidt de huidige regeling ook tot verzekeringsproblemen. ,,Een motorfiets die te snel kan rijden, is per definitie niet verzekerd. En dat kan bij ongevallen grote problemen geven. Een systeem met nummerplaten zou een eerste stap betekenen naar controles van rijdende bromfietsen in plaats van controles op hoe hard een bromfiets kan rijden'', aldus Steegmans. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 17 maart 2007 Delen Geplaatst: 17 maart 2007 volgens mij moet er bij motorfiets die te snel ... bromfiest staan. Maar dit is een goede zaak, geen controle meer op de rollekes dan Link naar reactie
Marnix_Vespito Geplaatst: 17 maart 2007 Delen Geplaatst: 17 maart 2007 Dit is veel beter dan het huidige systeem. k heb er niets op tegen om mij aan de opgelegde snelheids beperking te houden maar hoe gaan ze dat doen op het fietspad ? De afschaffing van de rollen zou een hemels besluit zijn. Wat maakt het uit als je brommer 80 of meer kan halen als je je aan de snelheidsbeperking houd? Greetz Link naar reactie
Blue Geplaatst: 17 maart 2007 Delen Geplaatst: 17 maart 2007 Omdat negen op de tien, de remmen niet voorzien zijn om binnen de nodige remafstand hun werk te doen. En velen zich niet aan de snelheidsbeperkingen houden. Maar het systeem van de nummerplaten is een goed idee, wordt in Spanje al langer toegepast. Daar krijgen de brommers ook bekeuringen voor verkeerd parkeren. Niet dat dit zo een groot probleem is in Belgie, alhoewel. Link naar reactie
Marnix_Vespito Geplaatst: 17 maart 2007 Delen Geplaatst: 17 maart 2007 Plaatsgebrek is een sleutelwoord in veel steden. Maar dat is een andere discussie. Bij de meeste opgedreven brommers zijn de remmen in staat om alles zeer veilig te stoppen (schijfremmen al dan niet de originele). Greetz Link naar reactie
CarlosVespino Geplaatst: 21 maart 2007 Delen Geplaatst: 21 maart 2007 Ik ben pro. Maar ik zal dan wel een kilometerteller op de Wesp moeten placeren. Ben juist een weekend naar Rome geweest en daar hebben ze het ook. Of ze zich aan de snelheidsbeperkingen houden is een ander paar mouwen, want de gemiddelde snelheid in die stad ligt volgens mij rond de 75-80 km/h, echt ongelooflijk. Link naar reactie
bob Geplaatst: 22 maart 2007 Delen Geplaatst: 22 maart 2007 in nederland is dit ook van kracht en het is veel nauwkeuriger dan de rollen en wat italie betreft daar mag vanaf 16 al met een 125cc rijden dus denk ik dat je daar ook rapper als 45 moogt met een 50cc ;-) Link naar reactie
sushi Geplaatst: 22 maart 2007 Delen Geplaatst: 22 maart 2007 Vreemde denkwijze, dus 16 jarigen met een opgefokt brommerke zouden dan tegen 120 op de autostrade kunnen en mogen rijden,met daartoe minder geschikte tweewielers, moderne boosterachtige toestanden kunnen veilig een hogere snelheid aan dat is duidelijk, maar er zijn ook nog oudere brommerkes die daar veel minder geschikt voor zijn,en nog volop gebruikt worden (goedkoop, makkelijk te onderhouden) of mogen ze dan ineens op nen 125cc kruipen (toch veiliger dan een brommer die er eigenlijk niet voor ontworpen is (ik zou mijne virtuele 16 jarige zoon ni graag op nen aprillia 125cc zien kruipen, met zijnen helm bovenop zijne kop, haantjesgedrag vertonend met zijn vrienden om de maskes te imponeren) ik weet ook wel dat ni alle zestienjarigen onverantwoord zijn,maar jeugdige overmoed bestaat echt, denk nu aan mezelf. Daarenboven is de opleiding momenteel gericht op bromfietsen met beperkte snelheid, dus er zou een volwaardige rijopleiding moeten komen een soort mini mini motorrijbewijs wat dan weer verschrikkelijk duur zou worden. lijkt mij meer een EN EN verhaal te moeten zijn,en zo lees ik het ook in de eerste post, gerichte controles op snelheid(snelheidsbeperking blijft,rollekes) en daarenboven de veiligheids en verkeersregels toepassen, door brommerkes ook identificeerbaar te maken voor snelheids & roodlicht camera's. R... Link naar reactie
bob Geplaatst: 22 maart 2007 Delen Geplaatst: 22 maart 2007 in belgie blijft de topsneheid 45 dus autostrade neee... en in italie mag je met een 125cc ook niet de autostrade op ;-) Link naar reactie
T5Scooterboy Geplaatst: 22 maart 2007 Delen Geplaatst: 22 maart 2007 In Nederland zijn sinds kort de kentekens op brommers verplicht. Dit neemt niet weg dat er nog altijd controles zijn met rollerbanken (is vergelijkbaar met rollekes). Nadeel is dat de motorscooters nu wat sneller als brommer worden gezien. Link naar reactie
sushi Geplaatst: 22 maart 2007 Delen Geplaatst: 22 maart 2007 Italie een voorbeeld in verkeersbeleid, geweldig. ;-) R... Link naar reactie
fastpx Geplaatst: 11 april 2007 Delen Geplaatst: 11 april 2007 Die opgedreven klasse B bromfietsers hebben tenminste een rijbewijs (of zou toch moeten), al die 4-wielige rugzakken zoals Ligier en Aixam ni... Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.