Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Winterse verkeersperikkelen


duciel

Aanbevolen berichten

Het grote nadeel van alle Classic Vespa’s, de PX inbegrepen hé Stanmans, is dat zij voor brommers worden aanzien.

Deze klasse van tweewielers wordt bereden door jongeren die wild door het verkeer vliegen zonder al te veel op anderen en reglementen te letten. Ik beweer niet dat ze hun machine niet kunnen beheersen en er niet goed mee kunnen rijden. Integendeel, ze kunnen er zelfs acrobatentoeren mee uithalen. Iets wat ze zonodig in het verkeer moeten tonen. Dit maakt hen onberekenbaar !

Omdat onze Vespa op een brommer lijkt worden we hiermee geassocieerd.

We kunnen enkel door een waardige en resolute rijstijl het respect van de automobilist afdwingen.

Vind ik, René

Link naar reactie

Daar zit natuurlijk wel iets in... Ik reed vroeger ook als een GEK met mijn 50cc'kes. Die mannen met hun boosterkes tegenwoordig doen dat ook ...

Maar toch ... enkel door waardig te rijden gaan we de mentaliteit van de gemiddelde auto-bestuurder niet afdwingen. Eigenlijk ligt hier een rol voor de overheid. In plaats van die ongelofelijk belachelijke affiches (u rijdt links want uw opa was piraat (???)) zou er best wel wat geld mogen gaan naar de bewustmaking van de voordelen van een tweewieler.

Misschien dat de aanpassing aan het rijbewijs een nieuwe eerste stap is in het promoten van tweewielers... Laat ons hopen ...

Update: Al is dit soort acties natuurlijk niet bevorderlijk voor het imago van moto's.

http://www.zattevrienden.be/sfw/agentje_pesten

Link naar reactie

lap heb ik toch weeral chance :D

- naar het werk : met de bussen van de polder -> lekker relaxed

- vrijetijd slecht weer : lekker in den auto

- vrijetijd goed weer : rondbollen met de wesp

ik heb ook al meerdere keren iets meegemaakt op de vespa..ik probeer (moeilijk) om rustig te blijven, aan het licht steek ik hem toch terug voorbij :D

Ik rij in ieder geval veel defensiever met de vespa als met den auto. Ze zien je te dikwijls aan als ne brommer en ik probeer (nogmaals moeilijk) der dan maar rekening met te houden!

Soit...mannen (en vrouwen!) rijdt voorzichtig!!

Link naar reactie
Ik ga zeker de automobilisten die ons in gevaar brengen niet verdedigen, maar hou wel rekening met hun mogelijke stommiteiten, zo kom je veilig de winter door.

Dan moet je nooit meer rijden want automobilisten zonder hersens rijden het ganse jaar door ... en in de herfst hangt de zon te laag, in de lente kijken ze te veel naar vrouwen met korte rokjes en in de zomer zijn ze afgeleid en reageren ze sloom door het warme weer ...

Sneeuw of ijzel is iets anders maar dit weer is perfect om met de Vespa te rijden, en zoals al gezegd : voor sommigen is de Vespa het hoofdvervoermiddel en is het enige alternatief het openbaar vervoer (niet dus).

En alles wat hier van kritiek richting Vespa of (ruimer) tweewielers geslingerd wordt geldt ook voor voetgangers en fietsers ... zullen we die dan ook maar de schuld geven voor de auto's die mensen omver rijden ?

En dat er hier weinig of geen automobilisten zouden zitten durf ik toch serieus betwijfelen ... de meesten hier hebben volgens mij OOK een auto, misschien zelfs een fiets en gaan misschien zelfs soms te voet (oh schande) ... ik ben toch in dat geval.

En de auto heeft echt geen extra steun of aandacht nodig, die krijgt hij dagdagelijks al genoeg in de verkeerswetgeving en het beleid.

Link naar reactie
En alles wat hier van kritiek richting Vespa of (ruimer) tweewielers geslingerd wordt geldt ook voor voetgangers en fietsers ... zullen we die dan ook maar de schuld geven voor de auto's die mensen omver rijden ?

Tja ... in best wel wat gevallen zijn voetgangers en fietsers zélf verantwoordelijk voor ongevallen waarin ze betrokken zijn.

Sinds de ongelofelijk domme wetgeving die de zwakke weggebruikers àltijd in hun recht stelt, is het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers trouwens toegenomen ... dat zegt toch genoeg ?

Link naar reactie
Sinds de ongelofelijk domme wetgeving die de zwakke weggebruikers àltijd in hun recht stelt, is het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers trouwens toegenomen ... dat zegt toch genoeg ?

En waarom zegt dat genoeg?

Voor mij is het duidelijk dat er gewoon teveel verkeer op de baan is en dat er daardoor meer ongelukken zijn, zowel bij voetgangers, fietsers, brommers, moto's als auto's (en ja bussen en vrachtwagens ook)

Je gaat nu toch niet beweren dat voetgangers zich expres voor een auto gaan werpen omdat ze weten dat ze altijd in hun recht zijn?

Link naar reactie
Tja ... in best wel wat gevallen zijn voetgangers en fietsers zélf verantwoordelijk voor ongevallen waarin ze betrokken zijn.

Sinds de ongelofelijk domme wetgeving die de zwakke weggebruikers àltijd in hun recht stelt, is het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers trouwens toegenomen ... dat zegt toch genoeg ?

Ten eerste klopt dat niet, zwakke weggebruikers zijn altijd verzekerd voor de lichamelijke schade, MAAR kunnen nog altijd veroordeeld worden voor een overtreding. De nieuwe wetgeving heeft er alleen voor gezorgd dat de eerste ziekenhuisfacturen betaald kunnen worden. De verzekeraar kan na een uitspraak de uitgekeerde bedragen terugvorderen indien de zwakke weggebruiker in het ongelijk werd gesteld (wat ook effectief gebeurt).

En krak hetzelfde wordt gezegd door automobilisten over motorrijders, door motorrijders over automobilisten, door automobilisten over camionneurs, door fietsers over automobilisten, enzovoort ...

Ik weet nooit wat ik dan moet zeggen, omdat ik zowel autochauffeur, Vespist, fietser als voetganger ben ... of is het dan altijd mijn eigen dikke schuld ?

Link naar reactie

Klopt niet helemaal gasten. Als je als automobilist een voetganger omver rijdt, ligt de bewijslast àltijd bij de autobestuurder. En de stijging van de ongevallen met voetgangers was inderdaad aanzienlijk na de wijziging van die wet.

Let op, nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat het allemaal de schuld is van de zwakke weggebruiker. Ik ben ook automobilist, vespist, fietser én voetganger, en merk bij mezelf dat ik mezelf als voetganger ook niet gedraag zoals ik als bestuurder zou willen... Als ik met de vespa rij, doe ik soms dingen waar ik als autobestuurder op zou vloeken ... Maar omgekeerd ben ik als autobestuurder, ook niet altijd even voorzichtig..

Soit, ik wil alleen maar zeggen: de waarheid ligt in het midden... ik denk dat daar iedereen het wel over eens kan zijn hé?

Link naar reactie

dus als ik me den auto door het groene licht rij tegen 70 km/u en er komt ne voetgangen overgestoke dan ben ik nog altij in fout en moet ik dan gaan betale voor dieje voetganger die door het rood ga en niet over een zebrapad oversteekt.

dus nog extremer, als ik op de autostrade ne voetganger aanrij ben ik in fout? :-))

is misschien wel wat overdreve maar ik heb die wet toch nog altij ni gesnapt ze.

eigelijk moet ne voetganger nimmer over het zebrapad oversteken want hij is altij in zen recht.

Link naar reactie
dus als ik me den auto door het groene licht rij tegen 70 km/u en er komt ne voetgangen overgestoke dan ben ik nog altij in fout en moet ik dan gaan betale voor dieje voetganger die door het rood ga en niet over een zebrapad oversteekt.

dus nog extremer, als ik op de autostrade ne voetganger aanrij ben ik in fout? :-))

is misschien wel wat overdreve maar ik heb die wet toch nog altij ni gesnapt ze.

eigelijk moet ne voetganger nimmer over het zebrapad oversteken want hij is altij in zen recht.

Goed zo Pieter, je hebt er duidelijk niets van begrepen ... LOL

Jouw verzekeraar zal in dat geval de medische kosten van de lichamelijke schade betalen aan de voetganger, MAAR deze achteraf opnieuw verhalen op de voetganger die duidelijk in fout was.

De voetganger (z'n verzekering, als hij tenminste een BA heeft) zal dan weer opdraaien voor alle schade aan je voertuig.

Nu duidelijk ?

't Zijn precies niet alleen de voetgangers die de wetgeving totaal misbegrepen hebben ...

Link naar reactie

Er zijn gekken in een auto, gekken op een motor, gekken op een fiets, gekken te voet... Het is sowieso altijd de ander zijn schuld. Rij je met een auto, dan is het de vrachtwagen zijn schuld, rij je met een motor, dan is het de auto zijn schuld... eindeloze discussie. Ik rij met een vespa, een auto, de tram, een fiets en ga ook te voet. Met de vespa in Gent rij ik te snel, haal langs beide kanten in,... Met de auto rij ik soms te snel, met de fiets rij ik soms waar ik niet moet rijden en met de tram, tjah, die bestuur ik niet zelf ;o)

Link naar reactie

Het is één dag in het jaar glad. En vroeg mij af wie de idioot is?

Is het de chauffeur in zijn verwarmde stalen kast op vier wielen? Of de scooterist glijdend op zijn twee wieltjes in de kou?

Natuurlijk is het automobilist. De idioot. De chauffeur zonder hersens. De gefrustreeden de niks ziet door de zon in zijn ogen. De snobist die afgeleid is door korte rokjes... . enz enz enz

Hallo?

Getekend door een oude zeveraar die op die gladde dag de scooter laat staan en het niet te min vindt om met de bus te rijden.

René

Link naar reactie

Ja Ciel ik heb je topic eens goed gelezen. Ja je sprak inderdaad van een claxon, maar ook van automobilisten.

Dat was jou grote misse. Gelukkig hebben velen hun hart kunnen luchten.

Dat ik het opnam voor de chauffeurs werd ook niet in dank afgenomen.

In het drukke verkeer merk ik een bepaalde minachting als ik op de scooter zit. Ik reed ongeveer 2 miljoen km met de auto en heb over het rijgedrag van de scooterist geen hoge pet op. Het meeste scooterrijders zijn schooljongens die ape-toeren uithalen. Zoals op hun achterwiel laten zien hoe goed zij wel kunnen rijden. En vooral tonen dat automobilist er niets van kent, daarbij een zielepietje is die iets mankeert in zijn hoofd.

LEES VERDER AUB

Ik bedoel niet dat de Vespa-rijder de boosdoener is. Nee integendeel. De doorsnee gebruiker van de Vespa is geen schooljongen meer, maar dikwijls iemand die zijn scooter gebruikt om naar het werk te rijden of voor zijn plezier. Hij kent zijn Vespa, hij werkt er aan, hij houdt ervan en doet er niet dom mee. Daarbij is een Vespa niet gemaakt is om dom te doen. Maar niemand ziet dat. Als ge op een scooter rijdt wordt ge met die cowboys gelijkgesteld.

Ciel hoe is het met de claxon?

Het is een verschijnsel dat een claxon op wisselspanning niet zo goed werkt als op gelijkspanning. Ook kan het membaam wat geklemd zitten of misschien vastgeroest.

Kijk eens of er een regelvijsje aan de achterkant op staat en probeer het schaapachtig geblaat te veranderen in de schreeuw van de leeuw.

Groetjes,

René

Link naar reactie

Ik heb het geluk van een wagen en een vespa te hebben. Voor mijn woon werkverkeer tracht ik dan ook zo veel mogelijk met de vespa te rijden behalve als men van gladheid spreekt en sinds vorige week donderdag is storm dit lijstje komen vervoegen.

Vorige week donderdag had ik een pertinent verbod van mijn directe overste en collega om nog naar huis te rijden met de vespa. Het werd een ritje met een dienstwagen. De stres van de wagen neem ik er dan maar bij.

Voor sommige idoten die met een koekblik met 4 wielen op de baan zijn woorden te kort. Ik heb mij dan ook al lang neergelegd bij het feit dat men ons tweewielers regelmatig de pas af snijd, van de weg tracht te rijden en veel andere van deze leuke toestanden. Voor mezelf tracht ik me steeds aan de verkeersregels en opgelegde snelheid te houden.

Link naar reactie

Hoewel het hier over trompers gaat wil ik me toch graag eens mengen in het dispuut door middel van een quote : "Kwam daar toch een Pipo uit een zijstaat en reed me de scooter van onder mijn gat." Ik neem aan dat de Pipo in kwestie gecatalogeerd kan worden onder de afdeling Stomme Automobilisten, dus bij deze is door René het bewijs geleverd dat ze toch bestaan. Het is ten dele dankzij deze Stomme Automobilisten dat ik nu "opgescheept" zit met een cutdown. Toen een klasse B nog op het fietspad moest rijden, was dit niet steeds naar de zin van voorgenoemde klasse, tot scha en schande ondervonden. Wat ook leuk was, was om in derde file, spookrijdersgewijs, in de stad voorbij gestoken te worden, waarna de chauffeur verrast werd als ik plots nog eens de straat links inmoest, weeral een nieuw zijblik.

Maar er bestaan gelukkig ook de Galante Automobilisten, waaronder mezelf ;) of de Voorzichtige varieteit, daar kan ik mezelf jammer genoeg niet toe rekenen, veel te verstrooid door korte rokjes in de zomer, maar ik doe mijn best.

Link naar reactie

HiTim,

Bij dat ongeval was ik met mijn Vespa ook een beetje Pipo. Best dat de scooter snel naar huis gereden werd.

Gij een galante chaufeur? Haha x3 Volgens ik hierboven lees bestaan dat ras niet. Enkel galante Vespa rijders.

Groetjes

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...